The scientific content in digital TV: interactivity applied to the diffusion of university research to the population

Authors

  • Carlos Pernisa Jr Universidade Federal de Juiz de Fora
  • Fernanda Viana Universidade Federal de Juiz de Fora.

DOI:

https://doi.org/10.15448/1980-3729.2013.3.11183

Keywords:

TV, Interactive, Science communication.

Abstract

The increasing insertion of digital communication technologies in contemporary society and their influence on various aspects of everyday life point to the relevance of using these media in order to approximate the university production to the community. In view of the introduction of digital TV in Brazil, as well as its potential for social inclusion, this work focus on making a reflection on the possibilities for dissemination of scientific knowledge through this technology. The idea is to observe the advantages and facilities of interactive applications in the use of collective education, aiming to the dissemination of research, projects and extension activities. We sought on the digital TV more dynamic, flexible and attractive formats to support the collaborative construction of knowledge, leading the user to experience the reality of a university. This work is based on an empirical research, which consists in the development of interactive pilot-programs of scientific content for digital TV. The paper has as reference the Federal University of Juiz de Fora, which is implementing a digital university TV that will be one of the pioneers of the country. However, this research may be used as a parameter for other Brazilian universities.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Carlos Pernisa Jr, Universidade Federal de Juiz de Fora

Graduado em Comunicação Social pela Universidade Federal de Juiz de Fora (1990), mestre e doutor em Comunicação e Cultura pela Universidade Federal do Rio de Janeiro (1995 e 2000). Atualmente é professor associado do Departamento de Jornalismo da Universidade Federal de Juiz de Fora.

Fernanda Viana, Universidade Federal de Juiz de Fora.

Mestre em Comunicação, na linha “Redes, Estética e Tecnocultura” pela Universidade Federal de Juiz de Fora – UFJF (2012). Graduada em Comunicação Social pela UFJF (2009). Assessora de imprensa do Serviço Autônomo de Água e Esgoto de Viçosa, desde 2009. Assessora de imprensa do Consórcio Intermunicipal de Saneamento Básico da Zona da Mata Mineira, desde 2010.

References

BECKER, Valdecir; ZUFFO, Marcelo. Interatividade na TV Digital: estado da arte, conceitos e oportunidades. In.: SQUIRRA, Sebastião; FECHINE, Yvana (org). Televisão Digital: desafios para a comunicação. Porto Alegre: Sulina, 2009. p. 44 -67.

BRASIL. Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Art. 43. Estabelece as Diretrizes e Bases da Educação Superior. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/LEIS/l9394.htm. Acesso em: 20 jan. 2012.

CASTRO, Cosette. Uso de plataformas tecnológicas para inclusão digital – o caso da TV digital e da produção de conteúdos. Inclusão Social, Brasília, v. 3, n. 1, p. 70-74, out. 2007. Disponível em: http://revista.ibict.br/inclusao/index.php/inclusao/article/viewFile/117/121. Acesso em: 13 nov. 2011.

MONTEZ, Carlos; BECKER, Valdeir. TV Digital Interativa: conceitos, desafios e perspectivas para o Brasil. 2. ed. Florianópolis: UFSC, 2005.

Published

2014-01-13

How to Cite

Pernisa Jr, C., & Viana, F. (2014). The scientific content in digital TV: interactivity applied to the diffusion of university research to the population. Revista FAMECOS, 20(3), 665–690. https://doi.org/10.15448/1980-3729.2013.3.11183

Issue

Section

Language