The consumer between mediations and mediaization

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15448/1980-3729.2019.2.32066

Keywords:

Consumer. Mediations. Mediatization.

Abstract

The article discusses possibilities of comprehension of the consumer in the context of communication and consumption studies, from the theoretical relationship between the approaches of cultural consumption mediations and their mediatization  processes. The text points out the different forms of perception of the subject consumer in Latin American perspective of cultural mediation and the European Nordic concept of mediatization. The combination of these theoretical approaches seeks to strengthen the idea of theoretical and methodological complementarity possible to understand the place of the subject consumer in communication and consumption studies and its dimensions mediatized by interaction processes, materialized in logic of participation, engagement, traffic and creation, given on the links senses established between brands and consumers. This paper tries to show this theoretical framework within e Latin American thinking on communication and consumption studies.

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Author Biographies

Eneus Trindade, Universidade de São Paulo, São Paulo (SP).

Professor Associado da Escola de Comunicações e Artes (ECA) da Universidade de São Paulo (US P), Livre-docente em Comunicação, lotado no Departamento de Relações Públicas, Propaganda e Turismo (CRP), atuando na Graduação em Publicidade e no Programa de Pós-Graduação em Ciências da Comunicação da US P. Vice-líder do Grupo Estudos Semióticos em Comunicação, Cultura e Consumo GESC3,CNPq/US P. Bolsista Produtividade PQ2 CNPq. Coordenador PROCAD/Capes 2013, Comunicação e mediações US P/UFRN/UFMS.

Maria Clotilde Perez Rodrigues, Universidade de São Paulo, São Paulo (SP).

Professora Titular da Escola de Comunicações e Artes (ECA) da Universidade de São Paulo (US P), Livre-docente em Comunicação, lotada no Departamento de Relações Públicas, Propaganda e Turismo (CRP), atuando na Graduação em Publicidade e no Programa de Pós-Graduação em Ciências da Comunicação da US P. Líder do Grupo Estudos Semióticos em Comunicação, Cultura e Consumo GESC3, CNPq/US P. Pesquisadora do PROCAD/Capes 2013, Comunicação e mediações US P/UFRN/UFMS.

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Published

2019-12-17

How to Cite

Trindade, E., & Rodrigues, M. C. P. (2019). The consumer between mediations and mediaization. Revista FAMECOS, 26(2), e32066. https://doi.org/10.15448/1980-3729.2019.2.32066

Issue

Section

Pensamento Comunicacional