The policies of teacher training and the challenges in pedagogical doing in the school of the field of the municipality of Placas (PA)
DOI:
https://doi.org/10.15448/2179-8435.2021.1.41254Keywords:
Rural Education, Multiseriated Schools, Initial training, Continuing EducationAbstract
The aim of the research was to identify how teachers position themselves in relation to teacher education policies and whether the training they have makes it possible to develop pedagogical practices that contemplate the reality of the schools in the field. This study occurred through a bibliographic review and a field research in a municipal school, located on highway BR 230 – Transamazônica, km 200, rural area of Placas (PA), where the director, the pedagogical coordinator and three teachers of the said school answered a questionnaire, and the data generated were analyzed from a qualitative perspective. The research points out that due to the lack of offer of courses for teachers in the field that contemplate their different contexts, there is the emergence of numerous obstacles for this professional to develop a good work, thus affecting not only the professional quality, but the learning of the students of the field. In addition, we believe it is necessary to make some reflections about teacher education policies in the Brazilian scenario, because although we realize that there is a manifestation of intentions regarding the initial and continued training of teachers today, it is necessary to consider, in a special way, those who work in the schools of the field, as a way of having an effectively inclusive education for these subjects.
Downloads
References
ARROYO, M. G. Políticas de formação de educadores(as) do Campo. Caderno CEDES, v. 27, n. 72, p.157-176. maio/ago. 2007.
ARROYO, M. G. Currículo, território em disputa. Petrópolis: Vozes, 2011.
ARROYO, M. G; CALDART, R. S.; MOLINA, M. C. (org.). Por uma educação do campo. 2. ed. Petrópolis: Vozes, 2009.
BRASIL. Ministério da Educação. Diretrizes Curriculares Nacionais Gerais da Educação Básica. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Básica. Diretoria de Currículos e Educação Integral. Brasília: MEC, SEB, DICEI, 2013. p. 514-533.
BRASIL. Decreto nº 7352, de 5 de novembro de 2010. Dispõe sobre a política de Educação do Campo e o Programa Nacional de Educação na Reforma Agrária (PRONERA). Diário Oficial da União, Brasília, 5 nov. 2010.
BRASIL. Ministério da Educação. Educação do Campo: diferenças mudando paradigmas. Caderno Secad 2, Brasília, DF. mar. 2007.
BRASIL. Conselho Nacional de Educação Câmara de Educação Básica. Resolução CNE/CEB 1, de 3 de abril de 2002. Estabelece as Diretrizes Operacionais para a Educação Básica nas Escolas do Campo. Diário Oficial da União [da] República Federativa do Brasil, 9 de abril de 2002. Seção 1, p. 32., Brasília, 9 abr. 2002.
BRASIL. Lei n. 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Diário Oficial da União, Poder Legislativo, Brasília, DF, 23 dez. 1996.
BRASIL. Relatório Final da Pesquisa Nacional de Educação na Reforma Agrária. MEC/INEP, Brasília, 2005.
IBGE. PNAD: Síntese de Indicadores Sociais. Rio de Janeiro: IBGE, 2006.
BRASIL. Ministério da Educação. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira. Panorama da Educação do Campo. Brasília: MEC/ INEP, 2006.
CALDART, R. S. Licenciatura em Educação do Campo e o projeto formativo: qual o lugar da docência por área? In: MOLINA, M. C; SÁ, L. M. Licenciaturas em Educação do Campo: registros e reflexões a partir das experiências piloto. Belo Horizonte: Autêntica, 2011. Coleção Caminhos da Educação do Campo 5. p. 95-121.
CHIZZOTTI, Antonio. Pesquisa qualitativa em ciências humanas e sociais. Petrópolis, RJ: Vozes, 2006.
FERNANDES, B. M. Diretrizes de uma caminhada. In: ARROYO, M.; CALDART, R. S.; MOLINA, M. C. (org.). Por uma educação do campo. 2. ed. Petrópolis: Vozes, 2006.
FERNANDES, B. M.; CERIOLI, P. R. CALDART, R. S. Primeira Conferência Nacional “Por uma educação básica do campo” texto Preparatório. In: ARROYO, M. G. CALDART, R. S. MOLINA, M. C. (org.). Por uma Educação do Campo. 4 ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2009.
GATTI, Bernadete A; BARRETO, E. S.de S.; ANDRÉ, Marli E. D. Políticas Docentes no Brasil: um estado da arte. Brasília: UNESCO, 2011.
MUNARIM, A., LOCKS, G. A. Educação do Campo: contexto e desafios desta política pública. Olhar de professor, Ponta Grossa, v. 15, n. 1, p. 77-89, 2012.
MUNARIM, Antônio. Elementos para uma política pública de Educação do Campo. In: MOLINA, Mônica Castagna (org.). Educação do Campo e Pesquisa: questões para reflexão. Brasília: Ministério do Desenvolvimento Agrário, 2006.p. 15-26.
SANTANA, A. F. T. Pensando possibilidades acerca da formação de professores. Educação Por Escrito, Porto Alegre, v. 5, n. 1, p. 30-40, 26 jun. 2014.
SAVIANI, D. Formação de professores: aspectos históricos e teóricos do problema no contexto brasileiro. Revista Brasileira de Educação, Campinas, v. 14, n. 40, p. 143-155, jan./abr. 2009.
SHEIBE, Leda. Valorização e formação dos professores para a Educação Básica: questões desafiadoras para um novo Plano Nacional de Educação. Revista Educ. Soc., Campinas, v. 31, n. 112, p. 981-1000, jul./set. 2010. Disponível em: http://www.cedes.unicamp.br. Acesso em: 20 jan. 2020.
TARDIF, M. Saberes Docentes e Desenvolvimento Profissional. 8. ed. Petrópolis: Vozes, 2007.
VEIGA, Ilma Passos; VIANA, Cleide Mª Q. Q. Formação de professores: um campo de possibilidades inovadoras. In: SILVA, Edileuza F. da (org.). A escola mudou. Que mude a formação de professores. Campinas: Papirus, 2010.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Educação Por Escrito
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Copyright
The submission of originals to Educação Por Escrito implies the transfer by the authors of the right for publication. Authors retain copyright and grant the journal right of first publication. If the authors wish to include the same data into another publication, they must cite Educação Por Escrito as the site of original publication.
Creative Commons License
Except where otherwise specified, material published in this journal is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International license, which allows unrestricted use, distribution and reproduction in any medium, provided the original publication is correctly cited.