Breaking the silence

The practice of a “history seen from below” in history classes

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15448/2179-8435.2021.1.41224

Keywords:

Salt Workers, History teaching, Local History, Mossoró, Museum

Abstract

In this article, we discuss the invisibility of the workers’ history in the saline region of Rio Grande do Norte, especially in Mossoró. The Municipal management reproduces in public spaces and at events, an exaltation of facts in which local elites are the protagonists. To the detriment of this, other facts are “forgotten”, such as the organization and mobilization of workers in saline fields in the beginning of the 20th century. Through a field research, we brought this discussion to a High School classroom, in a Professional Education institution, through a visit to the Municipal Museum Lauro da Escóssia, in Mossoró, an opportunity in which students learned about the organization of this space, the disposition of the collection and what is available there as official sources for local history. After the visit, we held a debate in which students reflected on their experience at the Museum. In their comments, we could see the carefulness taken with the historical heritage and a critique about official history, a fact that led us to confirm the positivity of the experience at the Museum, by enabling the dialogue between the past, the present and a project for the future, a necessary element on intentionally acting in the world, transforming it.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Anna Rafaella de Paiva Dantas, Secretaria de Estado da Educação e da Cultura do Rio Grande do Norte (SEEC), Mossoró, RN, Brasil.

Mestre em Educação Profissional e Tecnológica, pelo Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Norte (IFRN), em Mossoró, RN, Brasil; professora da Secretaria de Estado da Educação e da Cultura do Rio Grande do Norte (SEEC), em Mossoró, RN, Brasil.

Francisco das Chagas Silva Souza, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Norte (IFRN), Mossoró, RN, Brasil.

Doutor em Educação pela Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN), em Natal, RN, Brasil; mestre em Desenvolvimento e Meio Ambiente pela Universidade do Estado do Rio Grande do Norte (UERN), em Mossoró, RN, Brasil; professor do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Norte (IFRN), em Mossoró, RN, Brasil.

References

ABUD, K.; SILVA, A. C. M.; ALVES, R. Ensino de História. São Paulo: Cengage Learning, 2010.

ANDRADE, M. C. O território do sal: a exploração do sal marinho e a produção do espaço geográfico no Rio Grande do Norte. Natal: UFRN, 1995.

BARCA, I. Educação Histórica: uma nova área de investigação? In: ENCONTRO NACIONAL DE PESQUISADORES DE ENSINO DE HISTÓRIA, 6., 2005, Londrina, Anais [...]. Londrina: Paraná, 2005. p. 15-25.

BEZERRA, A. C. A. Festa e cidade: entrelaçamentos e proximidades. Revista Espaço e Cultura, Rio de Janeiro, n. 23, p. 7-18, jan./jun. 2008.

BITTENCOURT, C. M. Ensino de História: fundamentos e métodos. 3. ed. São Paulo: Cortez, 2009.

BRANDÃO, C. R. O que é educação. São Paulo: Brasiliense, 2007.

BRAZ, E. P. Abolição da escravidão em Mossoró: pioneirismo ou manipulação do fato. Mossoró: Fundação Vingt-un Rosado, 1999.

BUSTAMANTE, R. M. Uma imagem vale mais que mil palavras! In: MONTEIRO, A. M.; GASPARELLO, A. M.; MAGALHÃES, M. S. (org.). Ensino de História: sujeitos, saberes e práticas. Rio de Janeiro: FAPERJ, 2007. p. 239-250.

CARBONELL, J. A aventura de inovar: a mudança na escola. Porto Alegre: Artmed, 2002.

CASCUDO, L. C. Notas e documentos para a história de Mossoró. 4. ed. Mossoró: FGD, 2001.

COSTA, B. B. A. “Mossoró não cabe num livro”: Luís da Câmara Cascudo e a produção historiográfica do espaço mossoroense. 2011. Dissertação (Mestrado em História) – Centro de Ciências Humanas, Letras e Artes, Universidade Federal do Estado do Rio Grande do Norte. Natal, 2011.

DANTAS, A. R. P.; ALVES, C. M.; SOUZA, F. C. S. Para além da sala de aula: o uso do museu como espaço de ensino-aprendizagem da História Local. In: TAMANINI, P. A. (org.). História ensinada: uma prosopografia do ensino de História no Brasil. Curitiba: CRV, 2019. p. 35-45.

FELIPE, J. L. A. Festa e poder político. Revista Espaço e Cultura, Rio de Janeiro, n. 23, p. 43-52, jan./jun. 2008.

FERREIRA, B. C. Sindicato do Garrancho. Natal: UFRN, 2000.

FONSECA, A. S. S. Tempo, memória e cidade. In: ROSADO, C. A. S.; MAIA, I. A. R. (org.). Os Rosado em tese. Natal: Normalize; SerGraf, 2001. p. 213-222.

FONSECA, S. G. Didática e prática de ensino de História. 8. ed. Campinas/SP: Papirus, 2003.

FREIRE, P. Pedagogia do oprimido. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 2012.

GASPARIN, J. L. Uma didática para a pedagogia histórico- crítica. 3. ed. Campinas, SP: Autores Associados, 2005.

INSTITUTO FEDERAL DE EDUCAÇÃO, CIÊNCIA E TECNOLOGIA DO RIO GRANDE DO NORTE. Projeto Político- Pedagógico do IFRN: uma construção coletiva. Documento-Base. Natal: Editora IFRN, 2012.

LE GOFF, J. História e memória. Campinas, SP: Editora da Unicamp, 2003.

MALDANER, J. J. A formação docente para a Educação Profissional e Tecnológica: breve caracterização do debate. Revista Brasileira de Educação Profissional e Tecnológica, Natal, v. 2, n. 13, p. 182-193, 2017.

MEDEIROS NETA, O. M. É possível uma cidade pedagógica? Revista HISTEDBR On-line, Campinas, n. 40, p. 212-221, dez. 2010.

MONTEIRO, D. Introdução à História do Rio Grande do Norte. Natal: EDUFRN, 2000.

MORAIS, J. M.; SOUZA, A. P.; COSTA, T. A relação teoria e prática: investigando as compreensões de professores que atuam na educação profissional. Revista Brasileira de Educação Profissional e Tecnológica, Natal, v. 1, n. 12, p. 111-124, 2017.

NORA, P. Entre memória e história: a problemática dos lugares. Projeto História. São Paulo, n. 3, p. 7-28, dez. 1993.

RAMOS, F. R. L. A danação do objeto: o museu no ensino de História. Chapecó: Argos, 2004.

POLLAK, M. Memória, esquecimento, silêncio. Estudos históricos, Rio de Janeiro, v. 2, n. 3, p. 3-15, 1989.

POLLAK, M. Memória e Identidade Social. Estudos históricos, Rio de Janeiro, v. 5, n. 10, p. 200-212, 1992.

NONATO, R. Memórias de um retirante. 2. ed. Mossoró: Coleção Mossoroense, 1987.

ROSADO, V. Mossoró. 2. ed. Mossoró: Fundação Vingt- un Rosado, 2006.

RÜSEN, J. Razão histórica. Teoria da história: os fundamentos da ciência histórica. Brasília: Editora da UnB, 2001.

SCHMIDT, M. A.; CAINELLI, M. R. Ensinar História. São Paulo: Scipione, 2010.

SHARPE, J. A História vista de baixo. In: BURKE, P. (org.). A escrita a História: novas perspectivas. São Paulo: Editora da Unesp, 1992. p. 39-62.

SILVA, C. M. B.; SANTOS, E. O. Formação continuada do professor do ensino médio integrado: concepções e importância. Revista Brasileira de Educação Profissional e Tecnológica, Natal, v. 1, p. 1-15, 2020.

SILVA, R. S. et al. Formação docente na Educação Profissional e Tecnológica: desafios e contribuições da formação continuada para atuação docente. Educação Profissional e Tecnológica em Revista, Vitória, v. 4, n. 3, p. 100-130, 2020.

SILVEIRA, J. A.; SANTIAGO, S. B.; RODRIGUES, B. S. F. Formação docente na educação profissional e tecnológica: desafios e contribuições da formação continuada para atuação docente. Holos, Natal, v. 3, p. 1-16, 2020.

SOUZA, F. S. S.; RODRIGUES, I. S. Formação de professores para Educação Profissional no Brasil: percurso histórico e desafios contemporâneos. Revista Histedbr online, Campinas, v. 17, n. 2, p. 621-638, abr./jun. 2017.

THOMPSON, E. P. A formação da classe operária inglesa I. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1987a.

THOMPSON, E. P. A formação da classe operária inglesa II. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1987b.

THOMPSON, E. P. A formação da classe operária inglesa III. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1987c.

VIANA, I. S.; MELLO, J. S. B. Educação patrimonial e ensino de História: diálogos. Encontros, Rio de Janeiro, v. 11, n. 20, p. 49-62, 2013.

Published

2021-12-17

How to Cite

Dantas, A. R. de P., & Souza, F. das C. S. (2021). Breaking the silence: The practice of a “history seen from below” in history classes. Educação Por Escrito, 12(1), e41224. https://doi.org/10.15448/2179-8435.2021.1.41224

Issue

Section

Dossiê: Ensino de História e usos do passado