Breaking the silence
The practice of a “history seen from below” in history classes
DOI:
https://doi.org/10.15448/2179-8435.2021.1.41224Keywords:
Salt Workers, History teaching, Local History, Mossoró, MuseumAbstract
In this article, we discuss the invisibility of the workers’ history in the saline region of Rio Grande do Norte, especially in Mossoró. The Municipal management reproduces in public spaces and at events, an exaltation of facts in which local elites are the protagonists. To the detriment of this, other facts are “forgotten”, such as the organization and mobilization of workers in saline fields in the beginning of the 20th century. Through a field research, we brought this discussion to a High School classroom, in a Professional Education institution, through a visit to the Municipal Museum Lauro da Escóssia, in Mossoró, an opportunity in which students learned about the organization of this space, the disposition of the collection and what is available there as official sources for local history. After the visit, we held a debate in which students reflected on their experience at the Museum. In their comments, we could see the carefulness taken with the historical heritage and a critique about official history, a fact that led us to confirm the positivity of the experience at the Museum, by enabling the dialogue between the past, the present and a project for the future, a necessary element on intentionally acting in the world, transforming it.
Downloads
References
ABUD, K.; SILVA, A. C. M.; ALVES, R. Ensino de História. São Paulo: Cengage Learning, 2010.
ANDRADE, M. C. O território do sal: a exploração do sal marinho e a produção do espaço geográfico no Rio Grande do Norte. Natal: UFRN, 1995.
BARCA, I. Educação Histórica: uma nova área de investigação? In: ENCONTRO NACIONAL DE PESQUISADORES DE ENSINO DE HISTÓRIA, 6., 2005, Londrina, Anais [...]. Londrina: Paraná, 2005. p. 15-25.
BEZERRA, A. C. A. Festa e cidade: entrelaçamentos e proximidades. Revista Espaço e Cultura, Rio de Janeiro, n. 23, p. 7-18, jan./jun. 2008.
BITTENCOURT, C. M. Ensino de História: fundamentos e métodos. 3. ed. São Paulo: Cortez, 2009.
BRANDÃO, C. R. O que é educação. São Paulo: Brasiliense, 2007.
BRAZ, E. P. Abolição da escravidão em Mossoró: pioneirismo ou manipulação do fato. Mossoró: Fundação Vingt-un Rosado, 1999.
BUSTAMANTE, R. M. Uma imagem vale mais que mil palavras! In: MONTEIRO, A. M.; GASPARELLO, A. M.; MAGALHÃES, M. S. (org.). Ensino de História: sujeitos, saberes e práticas. Rio de Janeiro: FAPERJ, 2007. p. 239-250.
CARBONELL, J. A aventura de inovar: a mudança na escola. Porto Alegre: Artmed, 2002.
CASCUDO, L. C. Notas e documentos para a história de Mossoró. 4. ed. Mossoró: FGD, 2001.
COSTA, B. B. A. “Mossoró não cabe num livro”: Luís da Câmara Cascudo e a produção historiográfica do espaço mossoroense. 2011. Dissertação (Mestrado em História) – Centro de Ciências Humanas, Letras e Artes, Universidade Federal do Estado do Rio Grande do Norte. Natal, 2011.
DANTAS, A. R. P.; ALVES, C. M.; SOUZA, F. C. S. Para além da sala de aula: o uso do museu como espaço de ensino-aprendizagem da História Local. In: TAMANINI, P. A. (org.). História ensinada: uma prosopografia do ensino de História no Brasil. Curitiba: CRV, 2019. p. 35-45.
FELIPE, J. L. A. Festa e poder político. Revista Espaço e Cultura, Rio de Janeiro, n. 23, p. 43-52, jan./jun. 2008.
FERREIRA, B. C. Sindicato do Garrancho. Natal: UFRN, 2000.
FONSECA, A. S. S. Tempo, memória e cidade. In: ROSADO, C. A. S.; MAIA, I. A. R. (org.). Os Rosado em tese. Natal: Normalize; SerGraf, 2001. p. 213-222.
FONSECA, S. G. Didática e prática de ensino de História. 8. ed. Campinas/SP: Papirus, 2003.
FREIRE, P. Pedagogia do oprimido. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 2012.
GASPARIN, J. L. Uma didática para a pedagogia histórico- crítica. 3. ed. Campinas, SP: Autores Associados, 2005.
INSTITUTO FEDERAL DE EDUCAÇÃO, CIÊNCIA E TECNOLOGIA DO RIO GRANDE DO NORTE. Projeto Político- Pedagógico do IFRN: uma construção coletiva. Documento-Base. Natal: Editora IFRN, 2012.
LE GOFF, J. História e memória. Campinas, SP: Editora da Unicamp, 2003.
MALDANER, J. J. A formação docente para a Educação Profissional e Tecnológica: breve caracterização do debate. Revista Brasileira de Educação Profissional e Tecnológica, Natal, v. 2, n. 13, p. 182-193, 2017.
MEDEIROS NETA, O. M. É possível uma cidade pedagógica? Revista HISTEDBR On-line, Campinas, n. 40, p. 212-221, dez. 2010.
MONTEIRO, D. Introdução à História do Rio Grande do Norte. Natal: EDUFRN, 2000.
MORAIS, J. M.; SOUZA, A. P.; COSTA, T. A relação teoria e prática: investigando as compreensões de professores que atuam na educação profissional. Revista Brasileira de Educação Profissional e Tecnológica, Natal, v. 1, n. 12, p. 111-124, 2017.
NORA, P. Entre memória e história: a problemática dos lugares. Projeto História. São Paulo, n. 3, p. 7-28, dez. 1993.
RAMOS, F. R. L. A danação do objeto: o museu no ensino de História. Chapecó: Argos, 2004.
POLLAK, M. Memória, esquecimento, silêncio. Estudos históricos, Rio de Janeiro, v. 2, n. 3, p. 3-15, 1989.
POLLAK, M. Memória e Identidade Social. Estudos históricos, Rio de Janeiro, v. 5, n. 10, p. 200-212, 1992.
NONATO, R. Memórias de um retirante. 2. ed. Mossoró: Coleção Mossoroense, 1987.
ROSADO, V. Mossoró. 2. ed. Mossoró: Fundação Vingt- un Rosado, 2006.
RÜSEN, J. Razão histórica. Teoria da história: os fundamentos da ciência histórica. Brasília: Editora da UnB, 2001.
SCHMIDT, M. A.; CAINELLI, M. R. Ensinar História. São Paulo: Scipione, 2010.
SHARPE, J. A História vista de baixo. In: BURKE, P. (org.). A escrita a História: novas perspectivas. São Paulo: Editora da Unesp, 1992. p. 39-62.
SILVA, C. M. B.; SANTOS, E. O. Formação continuada do professor do ensino médio integrado: concepções e importância. Revista Brasileira de Educação Profissional e Tecnológica, Natal, v. 1, p. 1-15, 2020.
SILVA, R. S. et al. Formação docente na Educação Profissional e Tecnológica: desafios e contribuições da formação continuada para atuação docente. Educação Profissional e Tecnológica em Revista, Vitória, v. 4, n. 3, p. 100-130, 2020.
SILVEIRA, J. A.; SANTIAGO, S. B.; RODRIGUES, B. S. F. Formação docente na educação profissional e tecnológica: desafios e contribuições da formação continuada para atuação docente. Holos, Natal, v. 3, p. 1-16, 2020.
SOUZA, F. S. S.; RODRIGUES, I. S. Formação de professores para Educação Profissional no Brasil: percurso histórico e desafios contemporâneos. Revista Histedbr online, Campinas, v. 17, n. 2, p. 621-638, abr./jun. 2017.
THOMPSON, E. P. A formação da classe operária inglesa I. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1987a.
THOMPSON, E. P. A formação da classe operária inglesa II. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1987b.
THOMPSON, E. P. A formação da classe operária inglesa III. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1987c.
VIANA, I. S.; MELLO, J. S. B. Educação patrimonial e ensino de História: diálogos. Encontros, Rio de Janeiro, v. 11, n. 20, p. 49-62, 2013.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Educação Por Escrito
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Copyright
The submission of originals to Educação Por Escrito implies the transfer by the authors of the right for publication. Authors retain copyright and grant the journal right of first publication. If the authors wish to include the same data into another publication, they must cite Educação Por Escrito as the site of original publication.
Creative Commons License
Except where otherwise specified, material published in this journal is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International license, which allows unrestricted use, distribution and reproduction in any medium, provided the original publication is correctly cited.