School evasion in High School

Analysis of a reality

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15448/2179-8435.2022.1.40630

Keywords:

education, high school, school evasion

Abstract

This study had as main objective to apprehend the meanings associated with school evasion in High School, and to characterize the convergences and divergences that exist between the speeches of managers, teachers and students. The research was done in the two existing state schools in a city in the countryside of Sao Paulo city, with four principals, ten teachers and sixteen students. The data collection was conducted in two stages, the first consists of questionnaires with closed questions about the participants’ personal info, and the second, through interviews with a semi-open script, aiming to apprehend the meanings surround the problem. The information was organized in tables, and the analysis of the content was guided by the historical-cultural approach, in which the speeches and expressions were explored through the apprehension of meanings described by Aguiar and Ozella (2006), organized in pre-indicators, indicators and the meaning core. The main results show that, on the part of the teachers and principals, the meaning show the value of knowledge transmitted by the school, the importance of support networks for monitoring the student’s daily life. However, the emphasis appears on the teacher’s limits and the school to contain the evasion phenomenon. Students emphasize that the school, the teacher and the student’s reality have a meaning core on school performance, which can be considered as motivations for dropout and highlight the importance of being heard, valuing research as an opportunity to express what they think and feel.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Helene Santos Carvalho, Universidade Paulista (UNIP), Sorocaba, SP, Brasil.

Graduada em Psicologia pela Universidade Paulista (UNIP), em Sorocaba, SP, Brasil. Pesquisa financiada pela Universidade Paulista (UNIP). 

Marisa Irene Siqueira Castanho, Universidade Paulista (UNIP), Sorocaba, SP, Brasil.

Doutora em Psicologia Escolar e do Desenvolvimento Humano pela Universidade São Paulo (USP), em São Paulo, SP, Brasil; mestre em Psicologia Escolar e do Desenvolvimento Humano pela Universidade São Paulo (USP), em São Paulo, SP, Brasil. Professora da Universidade Paulista (UNIP), em Sorocaba, SP, Brasil.

References

AGUIAR, Wanda Maria Junqueira; OZELLA, Sergio Núcleos de significação como instrumento para a apreensão da constituição dos sentidos. Psicol. cienc. prof., Brasília, v. 26, n. 2, p. 222-245, 2006. Disponível em: https://www.scielo.br/pdf/pcp/v26n2/v26n2a06.pdf. Acesso em: 29 set. 2019.

BRASIL. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira. Indicadores de fluxo escolar apontam queda na evasão para ensino fundamental e médio. Brasília: Inep, 2019. Disponível em: http://portal.inep.gov.br/artigo/-/asset_publisher/B4AQV9zFY7Bv/content/indicadores-de-fluxo-escolar-apontam-queda-na-evasao-para-ensino-fundamental-e-medio/21206#:~:text=A%20taxa%20de%20evas%C3%A3o%20no,%25%20para%209%2C1%25. Acesso em: 15 fev. 2021.

BRASIL. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira. Índice de Desenvolvimento da Educação Básica. Brasília: Inep, 2019. Disponível em: http://idebescola.inep.gov.br/ideb/escola/dadosEscola/35015124. Acesso em: 1 mar. 2021.

BRASIL. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira. Índice de Desenvolvimento da Educação Básica. Brasília: Inep, 2019. Disponível em: http://idebescola.inep.gov.br/ideb/escola/dadosEscola/35908290 Acesso em: 1 mar. 2021.

BRASIL. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira. Projeto: Educação Profissional no Brasil e Evasão Escolar. Brasília: Inep, [201-?]. Disponível em: http://inep.gov.br/educacao-profissional-no-brasil-e-evasao-escolar. Acesso em: 15 fev. 2021.

BRASIL. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira. Sinopse Estatística da Educação Básica 2018. Brasília: Inep, 2019. Disponível em: http://portal.inep.gov.br/sinopses-estatisticas-da-educacao-basica. Acesso em: 5 mar. 2019.

CABRAL, Carine Graziele da Luz. Evasão Escolar: O que a escola tem a ver com isso? 2017. Trabalho de conclusão de Curso (Pós-graduação em Educação e Direitos Humanos: escola, violências e defesa de direitos) – Universidade do Sul de Santa Catarina, 2017. Disponível em: http://www.uniedu.sed.sc.gov.br/wp-content/uploads/2017/02/Artigo-Carine.pdf. Acesso em: 4 ago. 2020.

DORE, Rosemary; LÜSCHER, Ana Zuleima. Permanência e evasão na educação técnica de nível médio em Minas Gerais. Cad. Pesqui., São Paulo, v. 41, n. 144, p. 770-789, dez. 2011. Disponível em: https://www.scielo.br/pdf/cp/v41n144/v41n144a07.pdf. Acesso em: 5 mar. 2019.

FIGUEIREDO, Natália Gomes da Silva; SALLES, Denise Medeiros Ribeiro. Educação Profissional e evasão escolar em contexto: motivos e reflexões. Ensaio: aval. Pol. públ. Educ., Rio de Janeiro, v. 25, n. 95, p. 356-392, 2017. Disponível em: https://www.scielo.br/pdf/ensaio/v25n95/1809-4465-ensaio-S0104-40362017002500397.pdf. Acesso em: 5 mar. 2019.

IBGE. Censo Demográfico 2010. Rio de Janeiro: IBGE, 2010. Disponível em: https://cidades.ibge.gov.br/brasil/sp/sarapui/panorama. Acesso em: 20 mar. 2019.

INSTITUTO UNIBANCO. Quem são os jovens fora da escola. Aprendizagem em Foco, [S. l.], n. 5, p. 1-4, 2016. Disponível em: https://www.institutounibanco.org.br/wp-content/uploads/2016/01/Aprendizagem_em_foco-n.05.pdf. Acesso em: 17 fev. 2021.

PATTO, Maria Helena Souza. O modo capitalista de pensar a escolaridade: Anotações sobre o caso brasileiro. In: PATTO, Maria Helena Souza. A produção do fracasso escolar: histórias de submissão e rebeldia. 2. ed. São Paulo: Casa do Psicólogo, 1999. p. 73-162.

SANTANA, Jullyane Frazão; MELO, Samuel Pires. A evasão escolar em tempos da democratização do ensino médio noturno: discussões e reflexões. Educação Por Escrito, Porto Alegre, v. 11, n. 1, p. 1-10, jan./jun. 2020. Disponível em: https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/porescrito/article/view/33810/19747.Acesso em: 10 fev. 2021.

SÃO PAULO (Estado). Secretaria da Educação do Estado de São Paulo. Secretaria Escolar Digital. [2019]. Disponível em: https://sed.educacao.sp.gov.br. Acesso em: 9 dez. 2019. Acesso mediante login e senha.

SILVA, Fábia Geisa Amaral; AMORA, Janiele Torres de Matos; BEZERRA, Maria de Fátima; PEIXOTO, Karine Lima Verde. Evasão Escolar: velhos problemas, novos olhares. In: ENCONTRO DE INICIAÇÃO CIENTÍFICA DA UNI7, 14., 2018, Ceará. Anais [...]. Ceará: UNI7, 2018. v. 8, n. 1. Disponível em: http://www.uni7.edu.br/periodicos/index.php/iniciacao-cientifica/article/view/649. Acesso em: 16 mar. 2019.

SILVA FILHO, Raimundo Barbosa; ARAÚJO, Ronaldo Marcos de Lima. Evasão e abandono escolar na educação básica no Brasil: fatores, causas e possíveis consequências. Educação Por Escrito, Porto Alegre, v. 8, n. 1, p. 35-48, jan./jun. 2017. Disponível em: https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/porescrito/article/view/24527. Acesso em: 10 fev. 2020.

SILVA, Luis Gustavo Moreira da; FERREIRA, Tarcísio José. O papel da escola e suas demandas sociais. Periódico Científico Projeção e Docência, [S. l.], v. 5, n. 2, dez. 2014. Disponível em: http://revista.faculdadeprojecao.edu.br/index.php/Projecao3/article/viewFile/415/372 Acesso em: 10 fev. 2020.

ZANIN, Alexsandra Joelma Dal Pizzol Coelho; GARCIA, Nilson Marcos Dias. Permanência e abandono escolar na educação profissional: refletindo sobre alguns de seus motivadores. Trabalho & Educação, [S. l.], v. 29, n. 1, p. 47–54, 2020. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/trabedu/article/view/12617/17614 Acesso em: 10 fev. 2021.

Published

2022-09-30

How to Cite

Carvalho, H. S., & Castanho, M. I. S. (2022). School evasion in High School: Analysis of a reality. Educação Por Escrito, 13(1), e40630. https://doi.org/10.15448/2179-8435.2022.1.40630