A proposal of teaching sequence for Fundamental Education using Historical-Critical Pedagogy

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15448/2179-8435.2022.1.40148

Keywords:

science teaching, literature, criticism of education

Abstract

The teaching of natural sciences is often approached with the accentuated use of the textbook, which directs the memorization of concepts and the acquisition of fragmented knowledge. In this sense, the development of Didactic Sequences (SD) can be useful theoretical and methodological tools to contribute to the process of building learning. Thus, the objective of this work was to describe an SD proposal for the teaching of natural sciences, having as its motto the literary work Krasnaya Zvezda (Estrela Vermelha), using educational activities articulated by Historical-Critical Pedagogy (PHC) and focusing on 9th grade of elementary school. The SD proposed in this study is structured in four meetings that relate the aspects of the PHC, excerpts from the book Estrela Vermelha, science contents and the skills of the National Common Curricular Base. Given the analysis of the work, it was possible to verify the beneficial articulation of art-science and its interdisciplinary character with concepts associated with natural sciences, humanities and languages. Thus, it is hoped that this SD proposal can help in solving teaching and learning problems that surround the area of natural sciences.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Raphael Alves Feitosa, Universidade Federal do Ceará (UFC), Fortaleza, CE, Brasil.

Doutor em Educação pela Universidade Federal do Ceará (UFC), em Fortaleza, CE, Brasil.

Jaírla Bianca Aires Praciano, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Ceará (IFCE), Fortaleza, CE, Brasil.

Licenciada em Ciências Biológicas pela Universidade Estadual do Ceará (UECE), em Fortaleza, CE, Brasil. Mestranda no Programa de Pós-graduação em Ensino de Ciências e Matemática (PGECM) no Instituto Federal de Educação Ciência e Tecnologia do Ceará (IFCE), em Fortaleza, CE, Brasil.

References

BOGDANOV, Aleksander. Estrela Vermelha. Tradução de Paula Vez de Almeida e Ekaterina Vólkova Américo. São Paulo: Boitempo, 2020.

BOGDANOV, Alexander. Estrella Roja. Madrid: Nevsky Prospects Editorial, 2010.

BOGDANOV, Alexander. Red Star: the first bolshevik utopia. Bloomington And Indianapolis: Indiana University Press, 1984.

BRANDÃO, Gustavo Krysnamurthy Linhares; FEITOSA, Raphael Alves; LEITE, Raquel Crosara Maia; FEITOSA, Viviane Alves de Oliveira. Educação ambiental crítica na escola: o calor da panela de pressão na economia do gás de cozinha. Educação Ambiental em Ação, [S. l.], v. 18, n. 69, set. 2019. Disponível em: http://revistaea.org/artigo.php?idartigo=3832. Acesso em: 23 jan. 2021.

BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Básica. Base Nacional Comum Curricular (BNCC). Brasília: Ministério da Educação, 2018. Disponível em: http://basnacionalcomum.mec.gov.br. Acesso em: 4 jan. 2021.

CAMPOS, Raquel Sanzovo Pires de. Ensino de Ciências e de Biologia sob a perspectiva histórico-crítica na literatura científica. Debates em Educação, Maceió, v. 12, n. 26, p. 225-241, 6 abr. 2020. http://dx.doi.org/10.28998/2175-6600.2020v12n26p225-241.

CAVALCANTE, Keoma Lima; ASSAI, Natany Dayani de Souza; DELAMUTA, Beatriz Haas. Uma proposta de sequência didática utilizando a abordagem dos três momentos pedagógicos para o ensino de cinética química. Diálogo e Interação, [S. l.], v. 12, n. 1, p. 173-190, abr. 2018. Disponível em: http://www.faccrei.edu.br/revista/index.php/revista-dialogo-e-interacao/article/view/33. Acesso em: 4 jan. 2021.

COSTA, Maria Aparecida da; VASCONCELOS, Thais Mateus; FIELD’S, Karla Amâncio Pinto; SANTOS, Renato Gomes. Uma proposta de sequência didática com a temática horta para abordagem da educação ambiental e a contextualização dos conteúdos no ensino de Química. Revista de Educação, Ciências e Matemática, [S. l.], v. 6, n. 1, p. 135-150, jan./abr. 2016. Disponível em: http://publicacoes.unigranrio.edu.br/index.php/recm/article/view/3323. Acesso em: 23 jan. 2021.

DUARTE, Newton; FERREIRA, Benedito de Jesus Pinheiro; MALANCHEN, Julia; MULLER, Herrmann Vinicius de Oliveira. A pedagogia histórico-crítica e o marxismo: equívocos de (mais) uma crítica à obra de dermeval saviani. Revista Histedbr On-Line, [S. l.], v. 11, n. 41, p. 38-57, 3 ago. 2012. http://dx.doi.org/10.20396/rho.v11i41e.8639894.

FEITOSA, Raphael Alves. New public policy for teacher training in Brazil: vincent van gogh as an inspiration for the action of the pedagogical residency program? Policy Futures In Education, [S. l.], v. 19, n. 1, p. 28-43, 17 jul. 2020. http://dx.doi.org/10.1177/1478210320940129.

FEITOSA, Raphael Alves; ABÍLIO, Francisco José Pegado. Educação ambiental e Pedagogia Histórico-crítica: construindo a mandala do trabalho docente engajado. Ciências & Cognição, Rio de Janeiro, v. 20, n. 1, p. 155-170, 30 abr. 2015. Disponível em: http://www.cienciasecognicao.org/revista/index.php/cec/article/view/957. Acesso em: 23 jan. 2021.

FERREIRA, Fabiano de Jesus; FRANCIOLI, Fatima Aparecida de Souza; BRANDÃO, Elias Canuto. Pedagogia Histórico-crítica: ciência e conhecimento dos professores das séries iniciais do ensino fundamental. Interfaces da Educação, Paranaíba, v. 5, n. 14, p.200-218, jan. 2014. Disponível em: https://periodicosonline.uems.br/index.php/interfaces/article/view/476. Acesso em: 4 jan. 2021.

GARE, Arran. Aleksandr Bogdanov’s History, Sociology and Philosophy of Science. Studies in History and Philosophy of Science, [S. l.], v. 31, n. 2, p. 231-248, 2000. Disponível em: https://philarchive.org/archive/GARABH. Acesso em: 04 jan. 2021.

GERALDO, Antônio Carlos Hidalgo. Didática de Ciências Naturais na perspectiva Histórico-Crítica. São Paulo: Autores Associados, 2009.

HUESTIS, Douglas W. Alexander Bogdanov: the forgotten pioneer of blood transfusion. Transfusion Medicine Reviews, [S. l.], v. 21, n. 4, p. 337-340, out. 2007. http://dx.doi.org/10.1016/j.tmrv.2007.05.008.

MASSI, Luciana; SOUZA, Bruno Novais de; SGARBOSA, Evelin Carolina; COLTURATO, Andriel Rodrigo. Incorporação da pedagogia histórico-crítica na educação em ciências:uma análise crítica dialética de uma revisão bibliográfica sistemática. Investigações em Ensino de Ciências, [S. l.], v. 24, n. 2, p. 212-255, 28 ago. 2019. http://dx.doi.org/10.22600/1518-8795.ienci2019v24n2p212.

MONTEIRO, Alexandre Branco; GROENWALD, Claudia Lisete Oliveira. Sequência didática eletrônica de frações: uma proposta para a recuperação paralela no ensino fundamental. Vidya, [S. l.], v. 34, n. 1, p. 61-84, jan./jun. 2014. https://doi.org/10.37781/vidya.v34i1.18.

MÜLLER, César Augusto. Pensamento Pedagógico Brasileiro: por uma real mudança. Educação Por Escrito, [S.L.], v. 3, n. 2, 20 dez. 2012. Disponível em: https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/porescrito/article/view/11070. Acesso em: 05 nov. 2021.

SACCOMANI, Maria Cláudia da Silva; COUTINHO, Luciana Cristina Salvatti. Da formação inicial de professores à formação continuada: contribuições da pedagogia histórico-crítica na busca de uma formação emancipadora. Germinal: Marxismo e Educação em Debate, Bahia, v. 7, n. 1, p. 233-242, 15 nov. 2014. http://dx.doi.org/10.9771/gmed.v7i1.12433.

SANTOS, César Sátiro dos. Ensino de Ciências: abordagem histórico-crítica. Campinas, SP: Armazém do Ipê (Autores Associados), 2012.

SAVIANI, Dermeval. Ciência e educação na sociedade contemporânea: desafios a partir da pedagogia histórico-crítica. Revista Faz Ciência, Francisco Beltrão, v. 12, n. 16, jul./dez. 2010, p. 13-36. Disponível em: http://e-revista.unioeste.br/index.php/fazciencia/article/view/7434. Acesso em: 23 jan. 2021.

SAVIANI, Dermeval. Desafios de políticas educacionais no Brasil: política social e publicização da educação. Psicologia: Ciência e Profissão, [S. l.], v. 9, n. 3, p. 5-7, 1989.

SAVIANI, Dermeval. Educação em diálogo. Campinas: Autores associados, 2011.

SAVIANI, Dermeval. Pedagogia histórico-crítica: primeiras aproximações. 9. ed. São Paulo: Autores Associados, 2005.

SILVA, Roberto Irineu da; XAVIER, Ana Leticia Caruzo; SANTOS, André Luis Tato Luciano dos; BRAZ, Ruth Maria Mariani. Desenvolvimento de sequência didática sobre o tema membrana plasmática como recurso didático-metodológico para promoção de aprendizagem de alunos cegos. Vivências, [S. l.], v. 16, n. 31, p. 269-287, 29 jun. 2020. http://dx.doi.org/10.31512/vivencias.v16i31.255.

SOUZA, Robineide Borges de; FONTES, Adriana da Silva. Uma proposta de sequência didática para o ensino de conceitos da termodinâmica. Revista Pontes, Paranavaí, v. 6, n. 1, p. 277-295, nov. 2019. Disponível em: http://revistapontes.com.br/2019/11/10/531. Acesso em: 23 jan. 2021.

TEIXEIRA, Paulo Marcelo M. A educação científica sob a perspectiva da pedagogia histórico-crítica e do movimento C.T.S. no ensino de ciências. Ciência & Educação, Bauru, v. 9, n. 2, p. 177-190, out. 2003. http://dx.doi.org/10.1590/s1516-73132003000200003.

UGALDE, Maria Cecília Pereira; ROWEDER, Charlys. Sequência didática: uma proposta metodológica de ensino-aprendizagem. Revista de Estudos e Pesquisas Sobre Ensino Tecnológico (Educitec), [S. l.], v. 6, n. 1, p. e099220, 4 jun. 2020. http://dx.doi.org/10.31417/educitec.v6ied.especial.992.

ZABALA, A. A prática educativa: como ensinar. Porto Alegre: Editora Artmed, 1998.

ZANETI, Josiane de Cássia; ALMEIDA, Hederson Aparecido de; BORGES, Matheus Zaffani; DINIZ, Renato Eugênio da Silva. Conhecimentos clássicos, trabalho educativo e ensino de Ciências: articulações possíveis a partir da pedagogia histórico-crítica. Debates em Educação, Maceió, v. 12, n. 26, p. 302-322, 6 abr. 2020. http://dx.doi.org/10.28998/2175-6600.2020v12n26p302-322.

Published

2022-10-25

How to Cite

Feitosa, R. A., & Praciano, J. B. A. (2022). A proposal of teaching sequence for Fundamental Education using Historical-Critical Pedagogy. Educação Por Escrito, 13(1), e40148. https://doi.org/10.15448/2179-8435.2022.1.40148