Non-school education in the curriculum of pedagogy

Findings of the state of knowledge

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15448/2179-8435.2021.1.37042

Keywords:

State of knowledge, Non-school education, Pedagogical training, Curriculum

Abstract

The approach of non-school education in the training curricula of pedagogues is the central theme that guides us in this text. In it, we present the results of consolidated bibliographic research in a state of knowledge, in view of the central theme and the ten-year interstice of the publication of the National Curricular Guidelines for Pedagogy (2006 to 2016). In the methodological path, we analyzed the academic productions registered in this period in the Brazilian Digital Library of Dissertations and Theses, in the Scielo network and in the national scientific events in the area of education (ENDIPE, Colloquium on curricular issues and ANPEd). The findings show that the theme of non-school education is present in the academic setting of education. However, research on the object in focus is scarce, which allowed us to glimpse paths for future investigations. Finally, all the work undertaken ratified the relevance of the state of knowledge as an initial stage of scientific research in education.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Mariana Aparecida Serejo de Souza, Universidade de Brasília, Brasília, DF, Brasil.

Doutorado em andamento em Educação pela Universidade de Brasília (UnB), Brasília, DF, Brasil. Servidora do Supremo Tribunal Federal.

References

ALVES-MAZZOTTI, Alda Judith. A bússola do escrever: desafios e estratégias na orientação de teses e dissertações. A “revisão da bibliografia” em teses e dissertações: meus tipos inesquecíveis – o retorno. São Paulo: Cortez, 2012.

ARAÚJO, Lilian Cristina Santos. A atuação do pedagogo no campo jurídico. In: XVII ENCONTRO NACIONAL DE DIDÁTICA E DE PRÁTICAS DO ENSINO (ENDIPE). Anais do XVII Encontro Nacional de Didática e de Práticas do Ensino. Universidade Estadual do Ceará – UECE: Fortaleza, 2014. Disponível em: http://uece.br/endipe2014/ebooks/livro3/6%20A%20ATUA%C3%87%C3%83O%20DO%20PEDAGOGO%20NO%20CAMPO%20JUR%C3%8DDICO.pdf

BARROS, Francisco Erlon. Educação social: práticas pedagógicas em espaços não escolares. O caso do projeto Ponte de Encontro. (2009). 119 f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Faculdade de Educação, Universidade Federal do Ceará, Fortaleza, 2009. Disponível em: http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/3145

BOCCIA, Margarete Bertolo. Pedagogia da pedagogia: o curso e sua identidade. (2006). 197 f. Tese (Doutorado em Educação) – Programa de Pós-graduação em Educação, Universidade Nove de Julho, São Paulo, 2016. Disponível em: http://bibliotecatede.uninove.br/handle/tede/1536

BRZEZINSKI, Iria. Memória, cultura, identidades e desafi os do curso de pedagogia. In: XIV ENCONTRO NACIONAL DE DIDÁTICA E DE PRÁTICAS DO ENSINO (ENDIPE). Anais do XIV Encontro Nacional de Didática e de Práticas do Ensino. Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul: Porto Alegre, 2008. Disponível em: http://endipe.pro.br/site/eventos-anteriores/

CARNEIRO, Isabel Magda Said Pierre. Trabalho pedagógico e sua especificidade: a práxis de profissionais de Pedagogia em espaços não escolares. (2007). 141 f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Faculdade de Educação, Universidade Federal do Ceará, Fortaleza, 2007. Disponível em http://www.repositorio.ufc.br/bitstream/riufc/3086/1/2007_Dis_IMSPCarneiro.pdf

COSTA, Letícia Jensen de Oliveira. Diretrizes curriculares nacionais para o curso de pedagogia. (2012). 135 f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Faculdade de Educação, Universidade Federal do Paraná, Santa Catarina, 2012. Disponível em: http://www.ppge.ufpr.br/teses/M12_Leticia%20Jensen%20de%20Oliveira%20Costa.pdf

COUTINHO, Luciana Cristina Salvatti. A questão da prática na formação do pedagogo no Brasil: uma análise histórica. (2013). 272 f. Tese (Doutorado em Educação) – Faculdade de Educação, Universidade Estadual de Campinas, Campinas, São Paulo, 2013. Disponível em: http://repositorio.unicamp.br/jspui/handle/REPOSIP/250866

CRESWELL, John W. Projeto de pesquisa: método qualitativo, quantitativo e misto. Porto Alegre: Artmed, 2007.

DAMIS, Olga Teixeira. Curso de pedagogia: um processo histórico de construção de sua identidade. In: ENCONTRO NACIONAL DE DIDÁTICA E DE PRÁTICAS DO ENSINO (ENDIPE), XIV, 2008, Porto Alegre. Anais do XIV Encontro Nacional de Didática e de Práticas do Ensino. Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul: Porto Alegre, 2008. Disponível em: http://endipe.pro.br/site/eventos-anteriores/

FIREMAN, Maria Derise. O trabalho do pedagogo na instituição não escolar. (2006). 116 f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Centro de Educação, Universidade Federal de Alagoas, Maceió, 2006. Disponível em: http://www.repositorio.ufal.br/handle/riufal/314

FRANCO, Maria Amélia do Rosário Santoro. Pedagogia como ciência da educação. São Paulo: Cortez, 2008.

FRISON, Lourdes Maria Bragagnolo. Auto-regulação da aprendizagem: atuação do pedagogo em espaços não-escolares. (2006). 342 f. Tese (Doutorado em Educação) – Faculdade de Educação, Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2006. Disponível em: http://tede2.pucrs.br/tede2/handle/tede/3616

GAMBOA, Silvio Sanchez. Pesquisa em educação: método e epistemologias. Chapecó: Argos, 2010.

LIBÂNEO, José Carlos. Pedagogia e pedagogos, para quê? 12ª Ed. São Paulo: Cortez, 2010.

MOROSINI, Marília Costa; FERNANDES, Cleoni Maria Barboza. Estado do Conhecimento: conceitos, finalidades e interlocuções. Educação por Escrito, Porto Alegre, v. 5, n. 2, p. 154-164, 2014. https://doi.org/10.15448/2179-8435.2014.2.18875

NASCIMENTO, Débora Maria do; ANDRADE, Maria Edegleuma. A reestruturação do currículo do Curso de Pedagogia/UERN/CAMEAM: trajetória e debates. In: REUNIÃO CIENTÍFICA ANPED NACIONAL. Anais do Encontro de Pesquisa em Educação Anual: Caxambu, Minas Gerais, 2007.

ORZECHOWSKI, Suzete Terezinha; MACHADO, Erico Ribas; OLKIVERA, Alexandre Anstácio. A formação do pedagogo para além da docência possibilidades de articulação entre a pedagogia social‐educação popular‐educação social. In: X REUNIÃO CIENTÍFICA ANPED SUL, Florianópolis. Anais da X Reunião Científica ANPED Sul, Florianópolis: Universidade Estadual de Santa Catarina, 2014.

PEREIRA, Célia Maria Rodrigues da Costa. Existe currículo na educação não formal? Uma questão em debate. In: AGUIAR, Márcia Angela da Silva; GUIMARÃES, Edilene Rocha; MORGADO, Carlos José. (Orgs.). Currículo, escola, ensino superior e espaços não escolares. XII Colóquio sobre Questões Curriculares/VIII Colóquio Luso-Brasileiro de Currículo/II Colóquio Luso-Afro-Brasileiro de Questões Curriculares. Recife: ANPAE, 2016, p. 833-845.

PEREIRA, Francisca Araújo; PETERNELLA, Alessandra. O currículo e os conhecimentos necessários à formação do pedagogo para a contemporaneidade. In: REUNIÃO CIENTÍFICA ANPED SUL. Anais do Encontro de Pesquisa em Educação da Região Sul: Educação, movimentos sociais e políticas governamentais. Curitiba: Universidade Federal do Paaraná, 2016.

PIMENTA, Selma Garrido. (Org). Pedagogia e pedagogos: caminhos e perspectivas. São Paulo: Cortez, 2011.

PORTELINHA, Ângela Maria Silveira. A pedagogia nos cursos de pedagogia: desvelando os aspectos teórico-científicos e prático-organizacionais pós-diretrizes curriculares nacionais. (2014). 230 f. Tese (Doutorado em Educação) – Faculdade de Educação, Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2014. Disponível em: http://hdl.handle.net/10183/102330

SCHEIBE, Leda. A formação do pedagogo: um desafi o para o século XXI. In: XIV ENCONTRO NACIONAL DE DIDÁTICA E DE PRÁTICAS DO ENSINO (ENDIPE). Anais do XIV Encontro Nacional de Didática e Práticas do Ensino. Porto Alegre: Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul, 2008. Disponível em: http://endipe.pro.br/site/eventos-anteriores/

SEVERO, José Leonardo Rolim de Lima. Educação não escolar como campo de práticas pedagógicas. Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos, Brasília, v. 96, n. 244, 2015. http://doi.org/10.1590/S2176-6681/345513545

______. Perspectivas curriculares sobre a formação do pedagogo para a educação não escolar. Educação em Revista, Belo Horizonte, v. 34, 2018. https://doi.org/10.1590/0102-4698176656

______. A significação da Pedagogia: discurso curricular, representações sociais e perspectivas de ensino na formação inicial de pedagogos. (2012). 194 f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Centro de Educação, Universidade Federal da Paraíba, João Pessoa, 2012. Disponível em: https://repositorio.ufpb.br/jspui/handle/tede/4667

______. Pedagogia e educação não escolar no Brasil: crítica epistemológica, formativa e profissional. (2015). 194 f. Tese (Doutorado em Educação) – Centro de Educação, Universidade Federal da Paraíba, João Pessoa, 2015. Disponível em: https://repositorio.ufpb.br/jspui/handle/tede/4667

SILVA, Francisco Thiago; BORGES, Lívia Freitas Fonseca. Currículo e Ensino de História: um estado do conhecimento no Brasil. Educação & Realidade, Porto Alegre, v. 43, n. 4, p. 1693-1723, 2018. http://doi.org/10.1590/2175-623676735

SILVA, Francisco Thiago. O ensino de história no currículo dos cursos de pedagogia das instituições privadas do Distrito Federal: caminhos da integração curricular. (2017). 301 f. Tese (Doutorado em Educação) – Faculdade de Educação, Universidade de Brasília, Brasília, 2017. Disponível em: https://repositorio.unb.br/handle/10482/25261.

TORRES, Josilene Maria de Lima; ABREU, Josenilda Maria de Lima. A música e o currículo: duas experiências exitosas de intervenção social com alunos da educação básica e licenciandos do curso de pedagogia em espaços não escolares. In: AGUIAR, Márcia Ângela da Silva; GUIMARÃES, Edilene Rocha; MORGADO, José Carlos. (Orgs.). Currículo, escola, ensino superior e espaços não escolares. XII COLÓQUIO SOBRE QUESTÕES CURRICULARES/VIII COLÓQUIO LUSO-BRASILEIRO DE CURRÍCULO/II COLÓQUIO LUSO-AFRO-BRASILEIRO DE QUESTÕES CURRICULARES. Anais dos XII Colóquio sobre Questões Curriculares, VIII Colóquio Luso-Brasileiro de Currículo e II Colóquio Luso-Afro-Brasileiro de Questões Curriculares. Recife: Universidade Federal de Pernambuco, 2016.

VASCONCELOS, Ailton Marques de. Educação não escolar: um estudo sobre as suas expressões pedagógicas e sociais na relação com a escola. (2015). 101 f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Faculdade de Educação, Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2015. Disponível em: https://tede2.pucsp.br/handle/handle/10493

Published

2021-07-23

How to Cite

de Souza, M. A. S. (2021). Non-school education in the curriculum of pedagogy: Findings of the state of knowledge. Educação Por Escrito, 12(1), e37042. https://doi.org/10.15448/2179-8435.2021.1.37042