Education and work
The education training and the breaks of the teaching theories
DOI:
https://doi.org/10.15448/2179-8435.2021.1.35526Keywords:
Education, Work, School formation, Engineering education, Technical competenceAbstract
It consists that in school formation the education and work relationships are basically established at the causality notion. Our objective is analyze the educational process conflict that limits the person as technical skill instrument. Our main question is think if we have the possibility of other ways of relationship between education and work that can result in the criticism state in the expertise. The method used has as investigative proposition the criticism theory area in the analysis of the survey applied to engineering major students. In conclusion, when we think about the engineer process of education, we should find elements that can break with the conception of the unbiased and technical competence.
Downloads
References
ADORNO, Theodor. Educação após Auschwitz. In: ______. W. Educação e Emancipação. Trad. Wolfgang Leo Maar. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1995.
ADORNO, Theodor W.; HORKHEIMER, Max. Dialética do esclarecimento: fragmentos filosóficos. Trad. Guido Antonio de Almeida. Rio de Janeiro: Jorge Zahar Editor, 1985.
ARENDT, Hannah. Eichmann em Jerusalém: um relato sobre a banalidade do mal. Trad. José Rubens Siqueira. São Paulo: Companhia das Letras, 1999.
BOURDIEU, Pierre & PASSERON, Jean Claude. A reprodução: elementos para uma teoria do sistema de ensino. Trad. Reynaldo Bairão. Rio de Janeiro: Francisco Alves, 1982.
Conselho Nacional de Educação – CNE. Resolução CNE/CES 11/2002. Diário Oficial da União, Brasília, seção 1, p. 32, 9 de abril de 2002. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/cne/arquivos/pdf/CES112002.pdf
CHAUI, Marilena. A ideologia da competência. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2016.
DELEUZE, Gilles; GUATTARI, Felix. Mil Platôs: capitalismo e esquizofrenia 2. Trad. Ana Lúcia de Oliveira, Aurélio Guerra Neto e Célia Pinto Costa. São Paulo: Editora34, 2014.
FOGACA, Azuete; SALM, Cláudio L. Educação, trabalho e mercado de trabalho no Brasil. Ciência e Cultura, São Paulo, v. 58, n. 4, 2006. Disponível em: http://cienciaecultura.bvs.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0009-67252006000400021&lng=en&nrm=iso
FREUD, Sigmund. Cinco lições de Psicanálise (1910 [1909]). In: ______. Obras Completas. Vol. XI. Trad. Jayme Salomão. Rio de Janeiro: Imago, 1970.
FREUD, Sigmund. Algumas reflexões sobre a psicologia do escolar (1914). In: ______. Obras Completas. Vol. XIII. Trad. Jayme Salomão. Rio de Janeiro: Imago, 1990.
GUATTARI, Félix; ROLNIK, Suely. Micropolítica: cartografias do desejo. 7ª Ed. Petrópolis: Vozes; 2005.
GUATTARI, Félix. Revolução Molecular: pulsações políticas do desejo. Trad. Suely Belinha Rolnik. São Paulo: Brasiliense, 1981.
KUPFER, Maria Cristina. O Sujeito na Psicanálise e na Educação: bases para a educação terapêutica. Educação e Realidade, Universidade Federal do Rio Grande do Sul, v. 35, n. 1, 2010. Disponível em: http://seer.ufrgs.br/educacaoerealidade/article/viewFile/9371/5412
LajonquiÈre, Leandro de. Infância e Ilusão (Psico) Pedagógicas: escritos de psicanálise e educação. Petrópolis: Vozes, 2009.
______. De Piaget a Freud: a (psico)pedagogia entre o conhecimento e o saber. 3ª Ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 1992.
LARROSA, Jorge. Pedagogia Profana: danças, piruetas e mascaradas. Trad. Alfredo Veiga-Neto. Belo Horizonte: Autêntica, 2004.
MARX, Karl. Introdução à crítica da economia política. In: ______. Contribuições à crítica da economia política. Trad. Maria Helena Barreiro Alves. 2a Ed. São Paulo: Martins Fontes, 1983.
MILGRAM, Stanley. Obediência à Autoridade: uma visão experimental. Trad. Luiz Orlando Coutinho Lemos. Rio de Janeiro: Francisco Alves, 1983.
NIETZSCHE, Friedrich. Ecce Homo: como alguém se torna o que é. Trad. Paulo César de Souza. São Paulo: Companhia das Letras, 2009.
NIETZSCHE, Friedrich. Humano, demasiado humano: um livro para espíritos livres. Trad. Paulo César de Souza. São Paulo: Companhia das Letras, 2000.
POCHMANN, Marcio. Educação e trabalho: como desenvolver uma relação virtuosa? Educação & Sociedade, Campinas, v. 25, n. 87, p. 383-399, 2004. https://doi.org/10.1590/S0101-73302004000200005
SEM AUTOR. Gente de repúblicas bem diferentes. Disponível em: http://destinodardo.com.br/destinodardo/?p=559
ROUDINESCO, Elisabeth; PLON, Michel. Dicionário de Psicanálise. Trad. Vera Ribeiroe Lucy Magalhães. Rio de Janeiro: Jorge Zahar Editor, 1998.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Educação Por Escrito
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Copyright
The submission of originals to Educação Por Escrito implies the transfer by the authors of the right for publication. Authors retain copyright and grant the journal right of first publication. If the authors wish to include the same data into another publication, they must cite Educação Por Escrito as the site of original publication.
Creative Commons License
Except where otherwise specified, material published in this journal is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International license, which allows unrestricted use, distribution and reproduction in any medium, provided the original publication is correctly cited.