Once upon a time there was a tale
Permanences and ruptures of classic tales in school
DOI:
https://doi.org/10.15448/2179-8435.2021.1.34148Keywords:
Fairy tales, School library, Children’s literature, PNBEAbstract
This study aimed to identify the extent to which the classic tales of universal children’s literature still circulate in school libraries after the implantation of the National Library in Schools (PNBE), and how these stories have had repercussions in contemporaneity in relation to small readers . The methodological axis of the study was constituted from a bibliographical research of qualitative and descriptive nature and also of a field research done with a civil servant who acts as librarian and students of the 3rd. year of elementary school in a school located in the southern region of the state of Mato Grosso do Sul. The data were analyzed with theoretical bases of the literature specialized in the subject and the results obtained indicate that there is a great interest of the children by these stories, however the films which refer to them have drawn more attention from readers than the books themselves. In relation to the classical tales, it is possible to notice that with the changes in the publishing market and implantation of the PNBE, the schools received only re-readings of these works, indicating a trend of forgetting the classic story in what concerns its publication in book format.
Downloads
References
ALVES, Aletéia Eleutério; ESPÍNDOLA, Ana Lucia; MASSUIA, Carolina Sanchez. Oralidade, Fantasia e Infância: há lugar para os contos de fadas na escola? In: SOUZA, Renata Junqueira; FEBA, Berta Lúcia Tagliari. Leitura Literária na Escola: Reflexão e proposta na perspectiva do letramento. Campinas, SP: Mercado de Letras, 2011, p. 97-121.
BETTELHEIM, Bruno. A psicanalise dos contos de fadas. Tradução de Arlene Caetano. 21. ed. São Paulo: Paz e Terra, 2007.
BRASIL. Programa Nacional Biblioteca da Escola (PNBE): leitura e bibliotecas nas escolas públicas. Brasília: Ministério da Educação, 1997.
BURLAMAQUE, Fabiane Verardi; ROSING, Tania M. Kucbecker. A releitura de Contos de Fadas: Processo (trans)formador na primeira infância. In: GIROTTO, Cyntia Graziella Guizelim Simões; SOUZA, Renata Junqueira de (Orgs). Literatura e educação infantil: livros, imagens e prática de leitura. Campinas, SP: Mercado de Letras, 2016, p. 167-191.
COELHO, Nelly Novaes. O conto de fadas: símbolos, mitos, arquétipos. São Paulo: Paulinas, 2009.
CORRÊA, Elisa Cristina Delfini; OLIVEIRA, Karina Costa de; BOURSCHEID, Laura da Rosa; SILVA, Lucélia Naside da. Bibliotecario escolar: um educador? Revista ACB, Santa Catarina, v.7, n.1, 2002. Disponível em: https://revista.acbsc.org.br/racb/article/view/379/458
FERNANDES, Célia Regina Delácio e CORDEIRO, Maisa Barbosa Da Silva. Os critérios de avaliação e seleção do PNBE: Um estudo diacrônico. Educação, v. 35, n. 3, 2012. Disponível em: https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/11749
FONSECA, João José Saraiva. Metodologia da Pesquisa Científica. Fortaleza: UEC, 2002.
FRANTZ, Maria Helena Zancan. O ensino da literatura nas séries iniciais. 3ª Ed. Ijuí, RS: Ed. UNIJUI, 2001.
GERHARDT, Tatiana Engel; SOUZA, Aline Corrêa. Métodos de pesquisa: Aspectos Teóricos e Conceituais. Porto Alegre: Editora da UFRGS, 2009.
GERHARDT, Tatiana Engel; SILVEIRA, Denise Tolfo (Orgs). Métodos de pesquisa. Porto Alegre: UFRGS, 2009.
GIL, Antônio Carlos. Como elaborar projetos de pesquisa. 4ª Ed. São Paulo: Atlas, 2002.
GIROTTO, Cyntia Graziella G. Simões; SOUZA, Renata Junqueira de. Literatura e educação Infantil. Campinas, SP: Editora Mercado de Letras, 2016.
HILLESHEIM, Betina; GUARESCHI, Neuza Maria de Fátima. Contos de fadas e infância(s). Educação & realidade, Porto Alegre, v. 31, n. 1, p. 107-126, 2006. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/educacaoerealidade/article/view/22976
LAJOLO, Marisa. Do mundo da leitura para a leitura do mundo. 6ª Ed. São Paulo: Editora Ática, 2008.
LAJOLO, Marisa; ZIBERMAN, Regina. Literatura Infantil Brasileira: História e histórias. São Paulo: Ática, 1984.
______. Na República Velha, a formação de um gênero novo. In: LAJOLO, Marisa; ZIBERMAN, Regina. Literatura Infantil Brasileira: História e histórias. São Paulo: Ática, 1984, p. 23-41.
______. De braços dados com a modernização. In: LAJOLO, Marisa; ZIBERMAN, Regina. Literatura Infantil Brasileira: História e histórias. São Paulo: Ática, 1984, p. 45-61.
PAIVA, Aparecida; et al. Literatura: saberes em movimento. Belo Horizonte: Autêntica, 2017.
PAIVA, Sílvia Cristina Fernandes; OLIVEIRA, Ana Arlinda. A literatura infantil no processo de formação do leitor. Cadernos da Pedagogia, São Carlos, v. 4, n. 7, p. 22-36, 2010. Disponível em: http://www.cadernosdapedagogia.ufscar.br/index.php/cp/article/viewFile/175/101
PEREIRA, Elana de Jesus; FRAZÃO, Gabrielle Carvalho; SANTOS, Luciana Castro. Leitura Infantil: O valor da leitura para formação de futuros leitores. Múltiplos olhares em Ciência da Informação, Belo Horizonte, v. 3, n. 2, p. 1-15, 2013.
SANTOS, Viviane Silva dos. Os contos de fada no processo de formação do sujeito. 2012, 48f. Monografia (Especialização em Métodos e Técnicas de Ensino) – Universidade Tecnológica Federal do Paraná Medianeira, 2012.
SCHARF, ROSETENAIR FEIJÓ. A escola e a leitura: práticas pedagógicas da leitura e produção textual. 2000. 205 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade do Sul de Santa Catarina, Tubarão, 2000. Disponível em: http://gephisnop.weebly.com/uploads/2/3/9/6/23969914/a_escola_e_a_leitura.pdf
SOARES, Magda. A escolarização da literatura infantil e juvenil. In: EVANGELISTA, Aracy Alves Martins; BRANDÃO, Heliana Maria Brina; MACHADO, Maria Zélia Versiani. (Orgs). Escolarização da leitura literária. 2ª Ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2011.
SOUZA, Bruna Cardoso Brasil de. Charles Perrault e os contos da Mamãe Gansa. 2014. 42f. Monografia (Trabalho de Conclusão de Curso em Letras) – Faculdade de Ciências e Letras da UNESP, Araraquara, SP, 2014.
REIS, Simone de Campos. O que são contos de fadas? Recife: Editora UFPE, 2014, 144 p.
SOUZA, Renata Junqueira; FEBA, Berta Lúcia Tagliari. Leitura Literária na Escola: Reflexão e proposta na perspectiva do letramento. Campinas, SP: Mercado de Letras, 2011.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Educação Por Escrito
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Copyright
The submission of originals to Educação Por Escrito implies the transfer by the authors of the right for publication. Authors retain copyright and grant the journal right of first publication. If the authors wish to include the same data into another publication, they must cite Educação Por Escrito as the site of original publication.
Creative Commons License
Except where otherwise specified, material published in this journal is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International license, which allows unrestricted use, distribution and reproduction in any medium, provided the original publication is correctly cited.