Educate with delight: reflections about approaches of the literary phenomenon in syllabus and curricula of courses of Languages in Sao Paulo

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15448/2179-8435.2019.2.33896

Keywords:

Literature. Teaching. Literary historiography. Literary phenomenon.

Abstract

This paper reflects upon and explores the approaches of the literary phenomenon in the course curriculum, syllabus and classes from two higher education institutions from Sao Paulo, showing, at the end, a comparative analysis and an approach of the literary phenomenon in the classroom that searches for the restoration of the approach of the genesis and variability of the literary phenomenon. The inquiry of this research was how literature approached in higher education courses, and how this conceptual approach of literature can affect the teaching practice and the training. Stemming from the case study, we reflected upon the teacher formation in light of the concepts and approaches of literature in the classroom, focusing on higher education. As a hypothesis we have the proposition that the concept of literature affects not only how it is approached in the classroom, but also the reading of the literary phenomenon, transforming its object of study. As theoretical references, there was Compagnon (2009) and Aristotle (1990) about the concept of literature; Faria (2009), about the teaching of literature and the reader formation; Fialho and Fidelis (2008) about the first courses of Languages in Brazil; Fidelis (1997) and Lajolo (1995) about the teaching of literature and its historiography; of Oliven (2002) and Teixeira (1989) about teaching higher education in Brazil; of Verdi (1980) about literary teaching in Brazil; of Barthes (2008), about history and literature. Regarding the methodology, there was the bibliographic search of references, followed by the case study and the comparative analysis.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Fernanda Marques Granato, Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP), São Paulo, SP

Doutoranda em Literatura e Crítica Literária pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) e Doutoranda visitante na Universidade de Sheffield (Inglaterra). Mestre em Literatura e Crítica Literária da Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP), tendo Especialização em Docência no Ensino Superior pela Pontifícia Universidade do Rio Grande do Sul (PUCRS).

Rosane Oliveira Duarte Zimmer, Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS), Porto Alegre, RS

Doutora e Mestre em Educação pela Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS), RS, Brasil. É Professora da Faculdade de Tecnologia do Cooperativismo (ESCOOP) e da Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS).

References

ALMEIDA, Hélio Mangueira de. A didática no ensino superior: práticas e desafios. Estação Científica, Juiz de Fora, n. 14, jul./dez. 2015.

ARISTÓTELES; HORÁCIO; LONGINO. A poética clássica. São Paulo: Cultrix, 1990.

BARTHES, R. O grão da voz. Tradução de Mario Laranjeira. São Paulo: Martins Fontes, 2004.

BARTHES, R. História ou literatura? In: BARTHES, R. Sobre Racine. Tradução de Ivone Castilho Benedetti. São Paulo: Editora WMF Martins Fontes, 2008.

BARTHES, R. Aula. Tradução de Leyla Perrone-Moisés. São Paulo: Cultrix, 2004.

BECKER, F. Modelos Pedagógicos e Modelos Epistemológicos. In: SILVA, L. H.; AZEVEDO, J. C. (org.). Paixão de Aprender II. Petrópolis: Vozes, 1995.

BECKER, F. A origem do conhecimento e a aprendizagem escolar. Porto Alegre: Artmed, 2003.

BECKER, F. O que é o construtivismo? São Paulo: FDE, 1994, p. 87-93. (Série Ideias, n. 20).

BRUNER, Jerome. A cultura da educação. Porto Alegre: Artmed, 2001.

COMPAGNON, Antoine. Literatura para quê? Tradução de Laura Taddei Brandini. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2009.

DALBOSCO, Claudio A. Pedagogia filosófica: cercanias de um diálogo. São Paulo: Paulinas, 2007.

FARIA, V. F. S. de. O ensino de literatura e a formação do leitor literário: entre saberes, trajetórias de uma disciplina e suas relações com os documentos oficiais. Revista Iberoamericana de Educacíon, v. 49, n. 7, 25 jun. 2009.

FERREIRO, Emilia; TEBEROSKY, Ana. Psicogênese da Língua Escrita. Porto Alegre: Artes Médicas, 1985.

FIALHO, D. da S.; FIDELES, L. L. As primeiras faculdades de Letras no Brasil. Revista História do Ensino de Línguas no Brasil, Helb, ano 2, n..2, jan./jun. 2008.

FIDELIS, F. C. O ensino da literatura e a história da literatura: a mocinha e a vilã? In: SEMINÁRIO INTERNACIONAL DE HISTÓRIA DA LITERATURA, 9., 2011, Porto Alegre. Anais [...]. Porto Alegre: EDIPUCRS, 2011. https://doi.org/10.22456/2177-0018.2113

GIL, Antônio Carlos. Métodos e técnicas de pesquisa social. 6. ed. São Paulo: Editora Atlas, 2008.

GIUSTA, A. da S. Concepções da aprendizagem e Práticas Pedagógicas. Educ. Rev. Belo Horizonte, v. 1, p. 24-31.

KOTHE, F. O cânone colonial. Brasília, DF: Editora da UnB, 1997.

LAJOLO, M. Literatura e história da literatura: senhoras muito intrigantes. In: MALLARD, L. (org.). História da Literatura. Ensaios. Campinas: Editora da Unicamp, 1995. https://doi.org/10.17771/pucrio.acad.8380

LAJOLO, M. No jardim das Letras, o pomo da discórdia. Disponível em: www.unicamp.br/iel/memoria/Ensaios/pomo.htm. Acesso em: 10 nov. 2017.

OLIVEIRA, L. E. M. de. A historiografia brasileira da literatura inglesa: uma história do ensino do inglês no Brasil (1809-1951). Dissertação (Mestrado em Teoria Literária) – Instituto de Estudos da Linguagem, Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 1999. https://doi.org/10.20396/sinteses.v0i7.11376

OLIVEIRA, L. E. M. de. A instituição do ensino das Línguas Vivas no Brasil: o caso da língua inglesa (1809-1890). 2006. 373 f. Tese (Doutorado) – Programa de Estudos Pós-Graduados em Educação: História, Política, Sociedade, 2006. https://doi.org/10.23925/2176-2767.2019v64p362-370

OLIVEN, A. C. Histórico da educação superior no Brasil. In: SOARES, M. S. A. (org.). A educação superior no Brasil. Porto Alegre: Unesco, 2002.

PIAGET, Jean. Epistemologia genética. Tradução de Álvaro Cabral. 3. ed. São Paulo: Martins Fontes, 2007.

PIAGET, Jean. O juízo moral na criança. 4. ed. São Paulo: Summus, 1994.

PIAGET, Jean. O nascimento da inteligência na criança. 4. ed. Rio de Janeiro: Guanabara, 1987.

SOUZA, R. A. de. O império da eloquência: retórica e poética no Brasil Oitocentista. Rio de Janeiro: Eduerj, 1999. https://doi.org/10.18309/anp.v1i8.358

TEIXEIRA, A. Ensino Superior no Brasil: análise e interpretação de sua evolução até 1969. Rio de Janeiro: Fundação Getúlio Vargas, 1989.

VENTURA, R. História e crítica em Silvio Romero. In: MALLARD, L. (org.). História da literatura. Ensaios. Campinas: Editora da Unicamp, 1995.

VERDI, Eunaldo. O ensino de literatura no Brasil. Revista Travessia, Florianópolis, n.. 1, 1980.

Published

2020-04-22

How to Cite

Granato, F. M., & Zimmer, R. O. D. (2020). Educate with delight: reflections about approaches of the literary phenomenon in syllabus and curricula of courses of Languages in Sao Paulo. Educação Por Escrito, 10(2), e33896. https://doi.org/10.15448/2179-8435.2019.2.33896

Issue

Section

Articles