Educate with delight: reflections about approaches of the literary phenomenon in syllabus and curricula of courses of Languages in Sao Paulo
DOI:
https://doi.org/10.15448/2179-8435.2019.2.33896Keywords:
Literature. Teaching. Literary historiography. Literary phenomenon.Abstract
This paper reflects upon and explores the approaches of the literary phenomenon in the course curriculum, syllabus and classes from two higher education institutions from Sao Paulo, showing, at the end, a comparative analysis and an approach of the literary phenomenon in the classroom that searches for the restoration of the approach of the genesis and variability of the literary phenomenon. The inquiry of this research was how literature approached in higher education courses, and how this conceptual approach of literature can affect the teaching practice and the training. Stemming from the case study, we reflected upon the teacher formation in light of the concepts and approaches of literature in the classroom, focusing on higher education. As a hypothesis we have the proposition that the concept of literature affects not only how it is approached in the classroom, but also the reading of the literary phenomenon, transforming its object of study. As theoretical references, there was Compagnon (2009) and Aristotle (1990) about the concept of literature; Faria (2009), about the teaching of literature and the reader formation; Fialho and Fidelis (2008) about the first courses of Languages in Brazil; Fidelis (1997) and Lajolo (1995) about the teaching of literature and its historiography; of Oliven (2002) and Teixeira (1989) about teaching higher education in Brazil; of Verdi (1980) about literary teaching in Brazil; of Barthes (2008), about history and literature. Regarding the methodology, there was the bibliographic search of references, followed by the case study and the comparative analysis.
Downloads
References
ALMEIDA, Hélio Mangueira de. A didática no ensino superior: práticas e desafios. Estação Científica, Juiz de Fora, n. 14, jul./dez. 2015.
ARISTÓTELES; HORÁCIO; LONGINO. A poética clássica. São Paulo: Cultrix, 1990.
BARTHES, R. O grão da voz. Tradução de Mario Laranjeira. São Paulo: Martins Fontes, 2004.
BARTHES, R. História ou literatura? In: BARTHES, R. Sobre Racine. Tradução de Ivone Castilho Benedetti. São Paulo: Editora WMF Martins Fontes, 2008.
BARTHES, R. Aula. Tradução de Leyla Perrone-Moisés. São Paulo: Cultrix, 2004.
BECKER, F. Modelos Pedagógicos e Modelos Epistemológicos. In: SILVA, L. H.; AZEVEDO, J. C. (org.). Paixão de Aprender II. Petrópolis: Vozes, 1995.
BECKER, F. A origem do conhecimento e a aprendizagem escolar. Porto Alegre: Artmed, 2003.
BECKER, F. O que é o construtivismo? São Paulo: FDE, 1994, p. 87-93. (Série Ideias, n. 20).
BRUNER, Jerome. A cultura da educação. Porto Alegre: Artmed, 2001.
COMPAGNON, Antoine. Literatura para quê? Tradução de Laura Taddei Brandini. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2009.
DALBOSCO, Claudio A. Pedagogia filosófica: cercanias de um diálogo. São Paulo: Paulinas, 2007.
FARIA, V. F. S. de. O ensino de literatura e a formação do leitor literário: entre saberes, trajetórias de uma disciplina e suas relações com os documentos oficiais. Revista Iberoamericana de Educacíon, v. 49, n. 7, 25 jun. 2009.
FERREIRO, Emilia; TEBEROSKY, Ana. Psicogênese da Língua Escrita. Porto Alegre: Artes Médicas, 1985.
FIALHO, D. da S.; FIDELES, L. L. As primeiras faculdades de Letras no Brasil. Revista História do Ensino de Línguas no Brasil, Helb, ano 2, n..2, jan./jun. 2008.
FIDELIS, F. C. O ensino da literatura e a história da literatura: a mocinha e a vilã? In: SEMINÁRIO INTERNACIONAL DE HISTÓRIA DA LITERATURA, 9., 2011, Porto Alegre. Anais [...]. Porto Alegre: EDIPUCRS, 2011. https://doi.org/10.22456/2177-0018.2113
GIL, Antônio Carlos. Métodos e técnicas de pesquisa social. 6. ed. São Paulo: Editora Atlas, 2008.
GIUSTA, A. da S. Concepções da aprendizagem e Práticas Pedagógicas. Educ. Rev. Belo Horizonte, v. 1, p. 24-31.
KOTHE, F. O cânone colonial. Brasília, DF: Editora da UnB, 1997.
LAJOLO, M. Literatura e história da literatura: senhoras muito intrigantes. In: MALLARD, L. (org.). História da Literatura. Ensaios. Campinas: Editora da Unicamp, 1995. https://doi.org/10.17771/pucrio.acad.8380
LAJOLO, M. No jardim das Letras, o pomo da discórdia. Disponível em: www.unicamp.br/iel/memoria/Ensaios/pomo.htm. Acesso em: 10 nov. 2017.
OLIVEIRA, L. E. M. de. A historiografia brasileira da literatura inglesa: uma história do ensino do inglês no Brasil (1809-1951). Dissertação (Mestrado em Teoria Literária) – Instituto de Estudos da Linguagem, Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 1999. https://doi.org/10.20396/sinteses.v0i7.11376
OLIVEIRA, L. E. M. de. A instituição do ensino das Línguas Vivas no Brasil: o caso da língua inglesa (1809-1890). 2006. 373 f. Tese (Doutorado) – Programa de Estudos Pós-Graduados em Educação: História, Política, Sociedade, 2006. https://doi.org/10.23925/2176-2767.2019v64p362-370
OLIVEN, A. C. Histórico da educação superior no Brasil. In: SOARES, M. S. A. (org.). A educação superior no Brasil. Porto Alegre: Unesco, 2002.
PIAGET, Jean. Epistemologia genética. Tradução de Álvaro Cabral. 3. ed. São Paulo: Martins Fontes, 2007.
PIAGET, Jean. O juízo moral na criança. 4. ed. São Paulo: Summus, 1994.
PIAGET, Jean. O nascimento da inteligência na criança. 4. ed. Rio de Janeiro: Guanabara, 1987.
SOUZA, R. A. de. O império da eloquência: retórica e poética no Brasil Oitocentista. Rio de Janeiro: Eduerj, 1999. https://doi.org/10.18309/anp.v1i8.358
TEIXEIRA, A. Ensino Superior no Brasil: análise e interpretação de sua evolução até 1969. Rio de Janeiro: Fundação Getúlio Vargas, 1989.
VENTURA, R. História e crítica em Silvio Romero. In: MALLARD, L. (org.). História da literatura. Ensaios. Campinas: Editora da Unicamp, 1995.
VERDI, Eunaldo. O ensino de literatura no Brasil. Revista Travessia, Florianópolis, n.. 1, 1980.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 Educação Por Escrito
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Copyright
The submission of originals to Educação Por Escrito implies the transfer by the authors of the right for publication. Authors retain copyright and grant the journal right of first publication. If the authors wish to include the same data into another publication, they must cite Educação Por Escrito as the site of original publication.
Creative Commons License
Except where otherwise specified, material published in this journal is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International license, which allows unrestricted use, distribution and reproduction in any medium, provided the original publication is correctly cited.