School evasion in times of democratization of night high school: discussions and reflections
DOI:
https://doi.org/10.15448/2179-8435.2020.1.33810Keywords:
School evasion. Night high school. YouthsAbstract
The present work is based on a theoretical review discussing and reflecting in a general way the aspects that guide the access / permanence / evasion of the young people in the last stage of basic education, with emphasis on regular high school. This stage was legitimized by the Federal Constitution of Brazil (1988) and Laws of National Education and Guidelines No. 9.934 / 1996, complemented by Law No. 12,796 / 2013. The study aims to analyze school dropout in times of educational reforms for the democratization of teaching, as well as its unfolding for the Secondary School with the profile of the actors that compose it. To guide the first discussion of the theme, it is based on authors such as Arroyo (1999, 2006), Patto (2010), Dayrell (2013), Togni & Carvalho (2007). It is concluded that the democratization of high school through night schools did not materialize, since historical, cognitive, social, affective and cultural dimensions to the investigation of school evasion point to the reproduction of inequalities already rooted in this substrate of society.Downloads
References
ABRAMOVAY, Miriam; CASTRO, Mary Garcia. Ensino médio: múltiplas vozes. Unesco, 2003.
BRASIL. Síntese de indicadores sociais: uma análise das condições de vida da população brasileira: 2016 / IBGE, Coordenação de População e Indicadores Sociais. - Rio de Janeiro: IBGE, 2016 146 p. - (Estudos e pesquisas. Informação demográfica e socioeconômica, ISSN 1516-3296; n. 36). Disponível em < https://biblioteca.ibge.gov.br/visualizacao/livros/liv98965.pdf> Acesso em: 23 dez 2018.
BRASIL. Constituição da República Federativa do Brasil: texto constitucional promulgado em 5 de outubro de 1988, com as alterações adotadas pelas Emendas Constitucionais nos 1/1992 a 68/2011, pelo Decreto Legislativo nº 186/2008 e pelas Emendas Constitucionais de Revisão nos 1 a 6/1994. – 35. ed.
BATISTA, Santos Dias; SOUZA, Alesxsandra Matos; OLIVEIRA, Júlia Mara da Silva. A evasão escolar no ensino médio: um estudo de caso. Revista Profissão Docente, UNIUBE. Uberaba/MG, 2009.
BONETI, Lindomar Wessler. O debate sobre as desigualdades e diferenças sociais na educação no Brasil: significados e contradições. Perspectiva, v. 31, n. 1, p. 261-282, 2013.
CERATTI, Márcia Rodrigues Neves. Evasão escolar, causas e consequências. Curitiba/PR, 2008
CHAUI, Marilena. Cultura e democracia. Crítica y emancipación, p. 53-76, 2008.
DAYRELL, Juarez. A juventude e suas escolhas: as relações entre projeto de vida e escola. HABITAR A ESCOLA E AS SUAS MARGENS, 2013.
DAYRELL, Juarez. O jovem como sujeito social. Revista Brasileira de Educação, 2000. p. 40-52.
DINIZ, Carine Saraiva. Evasão escolar no ensino médio: causas intra-escolares na visão dos alunos. 2015. Dissertação de Mestrado.
FORGIARINI, S. A. B.; SILVA, JC da. Fracasso escolar no contexto da escola pública: entre mitos e realidades. Dia-a-dia e Educação, p. 1-27, 2008.
FREIRE, Paulo. Pedagogia do oprimido. 17ª. Ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, v. 3, 1987.
FRIGOTTO, Gaudêncio. Concepções e mudanças no mundo do trabalho e o ensino médio. Ensino médio integrado: concepção e contradições. São Paulo: Cortez, p. 57-82, 2005.
NOSELLA, Paolo. Compromisso político e competência técnica: 20 anos depois. Educação & Sociedade, v. 26, n. 90, p. 223-238, 2005.
PATTO, Maria Helena Souza. A produção do fracasso escolar: histórias de submissão e rebeldia. São Paulo, Casa do Psicólogo, 2010.
PAULA, Fernando Silva; TFOUNI, Leda Verdiani. A persistência do fracasso escolar: desigualdade e ideologia. Revista Brasileira de Orientação Profissional, v. 10, n. 2, p. 117-127, 2009.
PAULA, Valderly Maria dos Santos de. Rodrigues. Fracasso Escolar: quem são os culpados, 2009.
PEREIRA, Antônio. Os novos sujeitos da EJA e da Educação social: As pessoas em situação de vulnerabilidade social. In: XII Congresso Nacional de Educação–EDUCERE. 2015.
SOUSA, Sandra Zákia; OLIVEIRA, Romualdo Portela de. Ensino Médio noturno: democratização e diversidade. Educar em Revista, n. 31, 2008.
SOARES, Tufi Machado et al. Fatores associados ao abandono escolar no ensino médio público de Minas Gerais. Educação e Pesquisa, v. 41, n. 3, p. 757-772, 2015.
SPOSITO, Marília Pontes. A sociabilidade juvenil e a rua: novos conflitos e ação coletiva na cidade. Tempo social, v. 5, n. 1/2, p. 161-178, 1993.
Ribeiro, Priscila Teixeira. Fracasso escolar: reflexões sobre um problema que se repõe e possibilidades de enfrentamento/ Priscila Teixeira Ribeiro. – Piracicaba, SP: [s.n.], 2013. 99 f.
TOGNI, Ana Cecìlia; CARVALHO, Marie Jane Soares. A escola noturna de ensino médio no Brasil. Rev Iberoamericana de Educación, v. 44, p. 61-76, 2007.
UNIBANCO. Aprendizagem em Foco. Quem são os jovens fora da escola. Disponível em: <https://www.institutounibanco.org.br/aprendizagem-em-foco/5/ > Acesso em: 23 dez 2018.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 0 Educação Por Escrito
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Copyright
The submission of originals to Educação Por Escrito implies the transfer by the authors of the right for publication. Authors retain copyright and grant the journal right of first publication. If the authors wish to include the same data into another publication, they must cite Educação Por Escrito as the site of original publication.
Creative Commons License
Except where otherwise specified, material published in this journal is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International license, which allows unrestricted use, distribution and reproduction in any medium, provided the original publication is correctly cited.