Pedagogical application of legal precedents: possibilities for and in humanizing school managemen
DOI:
https://doi.org/10.15448/2179-8435.2020.1.32870Keywords:
School management. School management humanizing. Education legislation. Humanist educationAbstract
The article has the theme of humanizing school management and the pedagogical application of legal precepts. The objective of the research was to analyze the humanistic approach in contemporary education in order to propose principles for a humanizing school management. As for the methodology, it is qualitative research, documentary analysis and literature review. The data were analyzed based on the technique of Content Analysis, according to Bardin. The results point to the possibility of a humanizing school management and to the pedagogical application of the legal precepts. Thus, we consider the importance of emphasizing that the question of complying with legal precepts requires its pedagogical application so that it does not become a bureaucratic task, dissociated from a management whose subjects are engaged in a humanizing educational project.Downloads
References
BARDIN, Laurence. Análise de Conteúdo. São Paulo: Edições 70, 2016.
BRASIL. Lei nº 13.005, de 25 de junho de 2014. Aprova o Plano Nacional de Educação – PNE e dá outras providências. Brasília, 2014. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/CCIVIL_03/_Ato20112014/2014/Lei/L13005.htm. Acesso em: 13 jul. 2016. https://doi.org/10.21680/1981-1802.2016v54n41id10166.
BRASIL. Lei nº 9394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. – LDBN. Brasília, 1996. Disponível em:http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/L9394.htm. Acesso em: 11 set. 2016. https://doi.org/10.11606/d.7.2013.tde-10092013-151829.
BRASIL. Constituição da República Federativa do Brasil. Brasília-DF, 1988. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/constituicao/constituicaocompilado.htm. Acesso em: 21 jun. 2016. https://doi.org/10.11606/d.2.2010.tde-13122010-160747.
BRASIL. Lei nº 13.005 de 25 de junho de 2014. Aprova o Plano Nacional de Educação – PNE e dá outras providências. Diário Oficial da União, Brasília, DF, 2014. Disponível em:
https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2011-2014/2014/lei/l13005.htm. Acesso em: 20 set. 2016. https://doi.org/10.11606/d.7.2013.tde-10092013-151829.
CHARLOT, Bernard. A mistificação pedagógica: realidades sociais e processos ideológicos na teoria da educação. São Paulo: Cortez, 2013.
COELHO, Maria Inês de Matos; COSTA, Anna Edith Bellico (org.). A educação e a formação humana: tensões e desafios na contemporaneidade. Porto Alegre: Artmed, 2009.
COLOMBO, Sônia Simões et al. Gestão educacional: uma nova visão. Porto Alegre: Artmed, 2007. Edição eletrônica.
FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia. 29. ed. São Paulo: Paz e Terra, 1996. https://doi.org/10.18764/2446-6549.2019.10355.
FREIRE, Paulo. Política e Educação. 2. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2015a.
FREIRE, Paulo. Pedagogia do oprimido. 59. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2015b.
FREIRE, Paulo. FAUNDEZ, Antônio. Por uma pedagogia da pergunta. 8. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2017.
HALL, Richard H. Organizações: estruturas, processos e resultados. 8ª ed. SP: Pearson, 2004.
HERBERT, Sérgio Pedro. Cidadania. In: STRECK, Danilo et al. Dicionário Paulo Freire. Belo Horizonte: Autêntica, 2010.
KOCH, Ingedore G. Villaça. Argumentação e Linguagem. 13. edSão Paulo: Cortez, 2011.
LARROUSSE. Dicionário Etimológico de Língua Portuguesa Larrousse Cultural. São Paulo: Moderna, 1992.
LIBÂNEO, José Carlos. et al. Educação Escolar: políticas, estrutura e organização. 10. ed. São Paulo: Cortez, 2012.
LIBÂNEO, José Carlos. Organização e Gestão da Escola: teoria e prática. 6. ed. rev. e ampl. São Paulo: Heccus Editora, 2015.
LÜCK, Heloísa. Dimensões da gestão escolar e suas competências. Curitiba: Editora Positivo, 2009.
LÜCK, Heloísa. Perspectivas da Gestão Escolar e implicações quanto à formação de seus gestores. Em Aberto, Brasília, v. 17, n 72, p. 11-33, fev./jun. 2000.
LÜCK, Heloísa. Liderança em Gestão Escolar. 9. ed. Petrópolis: Vozes, 2014a.
LÜCK, Heloísa. Gestão do processo de aprendizagem pelo professor. Petrópolis-RJ: Vozes, 2014b.
MAXIMIANO, Antônio Cesar Amaru. Teoria Geral da Administração: da Revolução Urbana à Revolução Digital. 10. ed. São Paulo: Atlas, 2012.
MIRA, Ane Patrícia Viana José de. Princípios para uma gestão escolar humanizadora a partir do Humanismo em Paulo Freire. Dissertação (Mestrado) — 2017. 144 f. Programa de Pós-Graduação em Educação, Universidade La Salle, Canoas, 2017. https://doi.org/10.18226/610001/mostraxvi.2016.45.
NÓVOA, António (coord.). As organizações escolares em análise. Lisboa: Dom Quixote, 1999.
ONU. Declaração Universal dos Direitos Humanos de 1948. Disponível em: http://www.onu.org.br/img/2014/09/DUDH.pdf. Acesso em: jul 2016.
ONUBR. A Declaração Universal dos Direitos Humanos. Disponível em: https://nacoesunidas.org/direitoshumanos/declaracao/. Acesso em: 16 jul. 2017.
PARO, Vitor Henrique. A educação, a política e a administração: reflexões sobre a prática do diretor de escola. Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 36, n. 3, p. 763-778, set./dez. 2011. https://doi.org/10.1590/s1517-97022010000300008.
PARO, Vitor Henrique. Educação como exercício do poder: crítica ao senso comum em educação. 3. ed. São Paulo: Cortez, 2014.
PARO, Vitor Henrique. Administração escolar: introdução crítica. 17. ed. São Paulo: Cortez, 2016.
ROBBINS, Stephen. Fundamentos do comportamento organizacional. 8. ed. São Paulo: Pearson Prentice Hall, 2008.
ROBERTSON, Susan L. DALE, Roger. O Banco Mundial, o FMI e as possibilidades da educação crítica. In: APPLE, Michael W.; AU,
Wayne; GANDIN, Luís Armando. Educação Crítica: análise internacional. Porto Alegre: Artmed, 2009.
SANTOS, Luiz Cláudio. A Gênese dos Instrumentos de Promoção do Direito Fundamental à Educação Básica. 2014. Dissertação (Mestrado) — Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro, Departamento de Direito, Rio de Janeiro, 2014. https://doi.org/10.17771/pucrio.acad.37296.
STRECK, Danilo et al. Dicionário Paulo Freire. Belo Horizonte: Autêntica, 2010.
VIOLA, Solon Eduardo Annes. Direitos Humanos. In: STRECK, Danilo et al. Dicionário Paulo Freire, Belo Horizonte: Autêntica. 2010.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright
The submission of originals to Educação Por Escrito implies the transfer by the authors of the right for publication. Authors retain copyright and grant the journal right of first publication. If the authors wish to include the same data into another publication, they must cite Educação Por Escrito as the site of original publication.
Creative Commons License
Except where otherwise specified, material published in this journal is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International license, which allows unrestricted use, distribution and reproduction in any medium, provided the original publication is correctly cited.