The effervescence of Gilles Deleuze’s way of thinking: connections and propositions in education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15448/2179-8435.2020.1.32727

Keywords:

Deleuze. Education. Philosophy. Thought. Recognition

Abstract

In the field of education, commonly illuminated by the prism of recognition and representation, to activate the mode of thought of Gilles Deleuze and summon him as a research company is to drop an effervescent pill into a glass of water. The liquid changes, the molecules agitate; there is movement, noise, noise, excitement, enthusiasm, tumult, transformation. This is because in the context of teaching, which is ruled by the Platonic matrix, the ideas of the philosopher are a disturbance. An euphoria. His propositions challenge the way of thinking, taking off the security of processes, without safeguarding nothing, and breaking established and consecrated boundaries. In this scenario, the purpose of this article is to present some boiling points of Gilles Deleuze’s way of thinking, through propositions of the philosopher himself. From these, connections are armed with other authors and with the literature. These are Antonio Candido and Marcel Proust. In this way, the intention is to rehearse possibilities with education and, at the same time, to shed light on the radicality that exists in Deleuzian philosophy.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Lilian dos Santos Silva, Universidade de São Paulo (FEUSP), São Paulo, SP.

Doutoranda em Educação pela Faculdade de Educação da Universidade de São Paulo (USP, São Paulo, SP).

References

CANDIDO, Antonio. Antonio Candido inaugura biblioteca do MST e fala da força da instrução. Portal Carta Maior, Matéria de Verena Glass, de 08/08/2006. Disponível em: https://www.cartamaior.com.br/?/Editoria/Movimentos-Sociais/Antonio-Candido-inaugura-biblioteca-do-MST-e-fala-da-forca-da-instrucao/2/11075. Acesso em: 10 jul. 2018.

DELEUZE, Gilles. Proust e os signos. 2. ed. trad. Antonio Piquet e Roberto Machado. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 1987 [1964].

DELEUZE, Gilles. A dobra: Leibniz e o Barroco. Tradução de Luiz Orlandi. Campinas, São Paulo: Papirus, 1991.

DELEUZE, Gilles. O abecedário de Gilles Deleuze. Entrevista com Gilles Deleuze. Editoração: Brasil, Ministério da Educação, TV Escola, 2001. Paris: Éditions Montparnasse, 1997, VHS, 459 min. Textodisponível em http://stoa.usp.br/prodsubjeduc/files/262/1015/Abecedario+G.+Deleuze.pdf. Acessoem: 13 abr. 2018.

DELEUZE, Gilles. Lógica do sentido. Tradução de Luiz Roberto Salinas Fortes. São Paulo: Perspectiva, 2000.

DELEUZE, Gilles. Carta a Uno: como trabalhamos a dois. In: DELEUZE, Gilles. Dois Regimes de loucos.São Paulo: Editora 34, 2016. p. 249-251.

GALLO, Silvio. O aprender em múltiplas dimensões. Revista do Programa de Pós-graduação em educação matemática da Universidade Federal de Mato Grosso do Sul (UFMS), v. 10, n. 22, 2017. Disponível

em: http://www.seer.ufms.br/index.php/pedmat/article/view/3491 Acesso em: 30 maio 2018.

MELO, Danilo Augusto Santos. Resistência e criação nas práticas de ensino e aprendizagem, por uma educação aberta. Childhood & Philosophy, Rio de Janeiro, v. 6, n. 12, p. 229-254, jul./dic. 2010. Disponível em:https://www.redalyc.org/pdf/5120/512051605003.pdf. Acesso em: 30 maio 2018.

PROUST, Marcel. No Caminho de Swann. Trad.: Mario Quintana. 3. ed. São Paulo: Ed. Globo, 2006. (Em Busca do Tempo Perdido, v. 1).

ROSA, Guimarães. O Espelho. In: ROSA, Guimarães. Primeiras Estórias. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 1988.

VASCONCELLOS, Jorge. A filosofia e seus intercessores: Deleuze e a não filosofia. Educação e Sociedade, Campinas, v. 26, n. 93, p. 1217-1227. set./dez. 2005. https://doi.org/10.1590/S0101-73302005000400007.

Zourabichvili, François. Deleuze: uma filosofia do acontecimento. São Paulo: Editora 34, 2016.

Published

2020-01-20

How to Cite

Silva, L. dos S. (2020). The effervescence of Gilles Deleuze’s way of thinking: connections and propositions in education. Educação Por Escrito, 11(1), e32727. https://doi.org/10.15448/2179-8435.2020.1.32727

Issue

Section

Articles