Astronomy and Mathematics: an interdisciplinary proposal for Elementary School

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15448/2179-8435.2019.1.32716

Keywords:

Mathematics teaching. Science teaching. Interdisciplinarity. Didactic sequence.

Abstract

Some beneficial aspects are discussed in constructing a dialogue between the reality that exceeds the school wall and the scientific knowledge that it promotes, including, for this, the practice of interdisciplinarity as most
complete representation of the world. Based on this discussion and the questioning of the idea that mathematics and natural sciences as inaccessible to a large part of the public, we propose the example of a didactic sequence in which the participation of student teams is invited to solve problems and to answer interdisciplinary questions involving astronomy and mathematics, in order to explore multiple skills, each student is more likely to recognize himself capable of contributing and, consequently, may be closer to the perception that these areas
of knowledge do not are unreachable for him. The problems and the proposed questions involve mediatic texts in which scientific concepts are treated incorrectly or sensationalistically, in order to help students to increase their perception of the need to question the reliability of information sources.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Amanda Cristina Tedesco Piovezan, Universidade de São Paulo, São Paulo, SP.

Possui graduação em Matemática pela Universidade Ibirapuera (2006). Cursando o Mestrado Profissional em Ensino de Astronomia no IAG-USP desde 2017. Atua como professora do ensino fundamental II e médio da Prefeitura Municipal de São Paulo na Unidade EMEF Des. Amorim Lima desde 2017.

Leandro Daros Gama, Instituto Federal de São Paulo, São Paulo, SP.

Doutorado em Ensino de Ciências (Modalidades Física, Química e Biologia) pela Universidade de São Paulo, Brasil(2016). Professor E.B.T.T. do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de São Paulo , Brasil

References

ATTIE, João Paulo. Relações de poder no processo de ensino e aprendizagem de matemática. Tese de Doutorado – Faculdade de Educação da Universidade de São Paulo, São Paulo, 2013.

BRASIL, Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Versão final, maio de 2018. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/wp-content/uploads/2018/06/

BNCC_EI_EF_110518_versaofinal_site.pdf. Acesso em: 9 dez. 2018.

DUNHAM, W. Estrela explode e cria a maior Supernova já vista. G1: globo.com, 07/05/2007. Mundo [online] Disponível em: http://g1.globo.com/Noticias/Mundo/0,,AA1534118-5602,00-

ESTRELA+EXPLODE+E+CRIA+A+MAIOR+SUPERNOVA+JA+VISTA.html. Acesso em: 9 dez. 2018.

HARPER, Babette; CECCON, Claudius, OLIVEIRA, Miguel Darcy de; OLIVEIRA, Rosiska Darcy de. Cuidado, Escola! São Paulo: Brasiliense, 1987

LIMA Jr., J. G. S.; ANDRADE, J. E.; DANTAS, J. M.; GOMES, L. M. Uma reflexão sobre o ensino de Astronomia na perspectiva da Base Nacional Comum Curricular. Scientia Plena 13, 012707 (2017)

MOURA, M.O (org). A atividade pedagógica na teoria histórico cultural. Brasília: Liber Livro, 2010.

VIGOTSKI, L. S. A construção do pensamento e da linguagem. Trad. Paulo Bezerra.

São Paulo: Martins Fontes, 2001.

VIGOTSKI, L. S. Teoria e método em Psicologia. Trad. Claudia Berliner. 3ª ed. São Paulo: Martins Fontes, 2004.

Published

2019-12-31

How to Cite

Tedesco Piovezan, A. C., & Daros Gama, L. (2019). Astronomy and Mathematics: an interdisciplinary proposal for Elementary School. Educação Por Escrito, 10(1), e32716. https://doi.org/10.15448/2179-8435.2019.1.32716

Issue

Section

Articles