The modernization of brazilian public education and the need for an educational management by competence
DOI:
https://doi.org/10.15448/2179-8435.2020.2.32233Keywords:
Public Management, Competence Management, Public EducationAbstract
Without the pretension of deepening or exhausting the subject, this article is limited to analyzing the viability of the introduction of the management by competence in the scope of educational management due to the demands brought by globalization. The study analyzes how the process of modernization of the Brazilian education system requires changes in its paradigms and the relevance of educational management in the center of these changes. A possible suggestion is the creation of public policies concerning a model of training for public educational institution managers based on a wide and transdisciplinary process, in which the development of skills in order to achieve varied competences may constitute a new collection of appropriate attitudes and behaviors, not to meet the demands of the international financiers of Brazilian education, but to fulfill the social function which is determined for the school.
Downloads
References
ALTMANN, Helena. Influências do Banco Mundial no projeto educacional brasileiro. Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 28, n. 1. jan./jun. 2002. p. 77-89. https://doi.org/10.1590/S1517-97022002000100005.
BASSO, Jaqueline Daniela; BEZERRA Luiz Neto. As influências do neoliberalismo na educação brasileira: algumas considerações. Revista eletrônica itinerarius reflectionis, Jataí, v. 1, n. 16, 2014. https://doi.org/10.5216/rir.v1i16.29044.
BRASIL. [Constituição (1988)]. Constituição da República Federativa do Brasil: de 5 de outubro de 1988. Brasília, 1988.
CASTILHO, R. Justiça social e distributiva: desafios para concretizar direitos sociais. São Paulo: Saraiva, 2009.
CASTRO, Alda. Maria. Duarte. Araujo. Administração Gerencial: a nova configuração da gestão da educação na América Latina. Revista Brasileira de Política e Administração da Educação, Porto Alegre, v. 24, n. 3, p. 389-406, set./dez. 2008. Disponível em: http://seer.ufrgs.br/rbpae/article/view/19265.
CORAGGIO, José Luis. Educación y Desarrollo Local. Buenos Aires: [s.n.], 2001. Disponível em: http://www.coraggioeconomia.org/jlc/archivos%20para%20descargar/eduydesarrollolocal.pdf. Acesso em: 30 set. 2018.
CORRÊA, Francinete Massulo. Implicações da performatividade na formação continuada e no trabalho pedagógico do gestor escolar. 2017. Tese (Doutorado em Educação)-- São Paulo, PPGE, UNINOVE, 2017.
DUTRA, Joel Souza. Competências: conceitos e instrumentos para a gestão de pessoas na empresa moderna. São Paulo: Atlas, 2008.
FERNANDES, Cássia do Carmo Pires. O programa escola de gestores da educação básica e seus efeitos para a formação de gestores escolares em Minas Gerais. Tese (Doutorado em Educação)-- Juiz de Fora: UFJF, 2015. Disponível em: https://repositorio.ufjf.br/jspui/bitstream/ufjf/184/1/cassiadocarmopiresfernandes.pdf.
FORTUNATTI, José. Gestão da educação pública: caminhos e desafios. Porto Alegre: Artmed, 2008. p. 51-54. Disponível em: https://books.google.com.br/books?id=REAfFRXP86oC&pg=PA51&hl=pt-. Acesso em: 01 out. 2018.
GENTILI, Pablo. Neoliberalismo e educação: manual do usuário. Disponível em: http://firgoa.usc.es/drupal/node/3036. Acesso em: 4 abr. 2006.
LÜCK, Heloísa. Perspectiva da Gestão Escolar e Implicações quanto à Formação de seus Gestores. Em Aberto, Brasília, v. 17, n. 72, p. 11-33, fev./ jun. 2000.
MCLAREN, P.; BALTODANO, M. The Future of Teacher Education and the Politics of Resistance. Teacher Education, [S. l.], v. 11, n. 1, p. 31-44, 2000. https://doi.org/10.1080/10476210050020363.
PATTO, Maria Helena Souza. “Escolas cheias, cadeias vazias” Nota sobre as raízes ideológicas do pensamento educacional brasileiro. Estudos avançados, [S. l.], v. 21, n. 61, 2007. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/ea/v21n61/a16v2161.pdf https://doi.org/10.1590/S0103-40142007000300016.
PARO, Vitor Henrique. A educação, a política e a administração: reflexões sobre a prática do diretor de escola. Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 36, n.3, p. 763-778, set./dez. 2010. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/ep/v36n3/v36n3a08. https://doi.org/10.1590/S1517-97022010000300008.
PEREIRA, Sandra Márcia Campos. Projeto Nordeste de educação básica e o FUNDESCOLA: uma análise do discurso governamental e do Banco Mundial sobre a qualidade do ensino. 2007. 149p. Tese (Doutorado em Educação)--Faculdade de Ciências e Letras da Universidade Estadual Paulista, Araraquara, SP, 2007.
SILVA, Francielle Molon da; MELLO, Simone Portella Teixeira de. A implantação da Gestão por Competências: práticas e resistências no setor público. Revista Eletrônica de Administração e Turismo-ReAT, [S. l.], v. 2, n. 1, p. 110-127, 2013.
TEIXEIRA, Anísio. Que é administração escolar? Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos, Rio de Janeiro, v. 36, n. 84, p. 84-89, 1961.
UNESCO. Proyecto Principal de Educación. Declaração de Santiago. Santiago do Chile. Boletin, Santiago do Chile, n. 31, ago.1993.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 Educação Por Escrito
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Copyright
The submission of originals to Educação Por Escrito implies the transfer by the authors of the right for publication. Authors retain copyright and grant the journal right of first publication. If the authors wish to include the same data into another publication, they must cite Educação Por Escrito as the site of original publication.
Creative Commons License
Except where otherwise specified, material published in this journal is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International license, which allows unrestricted use, distribution and reproduction in any medium, provided the original publication is correctly cited.