The modernization of brazilian public education and the need for an educational management by competence

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15448/2179-8435.2020.2.32233

Keywords:

Public Management, Competence Management, Public Education

Abstract

Without the pretension of deepening or exhausting the subject, this article is limited to analyzing the viability of the introduction of the management by competence in the scope of educational management due to the demands brought by globalization. The study analyzes how the process of modernization of the Brazilian education system requires changes in its paradigms and the relevance of educational management in the center of these changes. A possible suggestion is the creation of public policies concerning a model of training for public educational institution managers based on a wide and transdisciplinary process, in which the development of skills in order to achieve varied competences may constitute a new collection of appropriate attitudes and behaviors, not to meet the demands of the international financiers of Brazilian education, but to fulfill the social function which is determined for the school.

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Author Biographies

Vanessa Lemos Duarte de Castro Gama, Universidade Federal do Vale do São Francisco (UNIVASF), Petrolina, PE, Brasil.

Mestra em Administração Pública, programa PROFIAP/ UNIVASF. Especialista em Administração Pública e Responsabilidade Fiscal (Escola Superior Aberta do Brasil, ESAB, Brasil) e em Neuropsicopedagogia Clínica e Institucional(), graduanda em Pedagogia (Grupo Educacional IBRA, Brasil).
Membro do Grupo de Pesquisa Educação e Desenvolvimento, (dgp.cnpq.br/dgp/espelhogrupo/5352221307673741), da Linha de Pesquisa Infância e Educação Infantil dgp.cnpq.br/dgp/espelholinha/535222130767374172425) e participa do grupo de estudos do Núcleo de Estudos e Práticas sobre infâncias e Educação Infantil NUPIE. Membro do Laboratório de Estudos e Práticas em Pesquisa-Formação. Administradora na Universidade Federal do Vale do São Francisco.

Marcelo Silva de Souza Ribeiro, Universidade Federal do Vale do São Francisco (UNIVASF), Petrolina, PE, Brasil.

Doutorado em Ciências da Educação pela Université du Québec, Montréal (2013). Mestre em Educação em Pesquisa pela Université du Québec, Montréal. Tem graduação em Psicologia pelo Centro de Ensino Superior de Maceió (1994), especialização em Educação Especial (UFAL/1994) e Educação a Distância (SENAC AL/2011). Atualmente é pós-doutorando da Universidade Federal da Bahia, (BA, Brasil). Professor adjunto da Universidade Federal do Vale do São Francisco, lotado no Colegiado de Psicologia, professor do Mestrado em Psicologia (Univasf), professor programa de Mestrado em Formação Docente da Universidade de Pernambuco (UPE, Campus Petrolina) e editor da Revista de Educação do Vale do São Francisco, Revasf. Coordena do projeto de pesquisa, “A relação das crianças com os seus pais o lugar da brincadeira”; em cooperação internacional com a Université du Québec à Trois Riviéres (UQTR). Tem experiência na área de Educação, com ênfase em Psicologia Educacional, atuando principalmente nos seguintes temas: infância, novas tecnologias, processos inclusivos e formação profissional. A favor da manutenção e valorização do Ministério de Ciência, Tecnologia e Inovação/ A favor do retorno à normalidade democrática.

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Published

2020-10-30

How to Cite

Gama, V. L. D. de C., & Ribeiro, M. S. de S. (2020). The modernization of brazilian public education and the need for an educational management by competence. Educação Por Escrito, 11(2), e32233. https://doi.org/10.15448/2179-8435.2020.2.32233

Issue

Section

Articles