Deaf teachers and bullying: a necessary debate
DOI:
https://doi.org/10.15448/2179-8435.2020.1.32058Keywords:
Deaf teachers. Libras. Hearing students. BullyingAbstract
In this article, we discuss bullying situations experienced by deaf teachers who work with hearing students. It aims to analyzing types of subjective behaviors by deaf teachers in face of bullying situations. This study highlights different perspectives on the bullying phenomenon experienced by the deaf in the school environment. The methodological procedures were studies on the theoretical framework and a survey responded by deaf teachers. The results showed that deaf teachers also need to be prepared for bullying situations in order to strengthen their subjectivity towards a positive overcoming posture. While some deaf teachers were strengthened by the situations experienced, others demonstrated not to be prepared to work in a classroom in the occurrence of bullying. There are still those who were seriously traumatized. In this direction it is pointed out the need of inclusive educational spaces for students and teachers at all levels and modalities of teaching.Downloads
References
ANTUNES, D. C. Bullying: razão instrumental e preconceito. São Paulo: Casa do Psicólogo, 2010.
ABRAPIA - Associação Brasileira de Proteção à Infância e Adolescência 2006. Programa de redução do comportamento agressivo entre estudantes. Disponível em: . Consultado em: 05 de agosto de 2015
BOURDIEU, P. O poder simbólico. Lisboa: Difel. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 1989.
BRASIL. Lei nº 10.436, de 24 de abril de 2002. Dispõe sobre a Língua Brasileira de Sinais – Libras e dá outras providências. Diário Oficial [da] República Federativa do Brasil, Brasília, DF, 24 abr. 2002. Disponível em: <http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/2002/l10436.htm>. Acesso em: 13 jun. 2018.
BRASIL. Decreto nº 7.611, de 17 de novembro e 2011. Dispõe sobre a educação especial, o atendimento educacional especializado e dá outras providências. Diário Oficial [da] República Federativa do Brasil, Brasília, DF, 18 nov. 2011. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato20112014/2011/decreto/d7611.htm>. Acesso em: 13 jun. 2018.
CAMARGO, Orson. Bullying. Brasil Escola. 2010. Disponível em <http://brasilescola.uol.com.br/sociologia/bullying.htm>. Acesso em: 13 jun. 2018.
FANTE, Cleo. Fenômeno bullying: como prevenir a violência nas escolas e educar para a paz. Campinas: Verus, 2005. 224 p.
FRANCO, Telma. Bullying contra surdos: a manifestação silenciosa da resiliência. Curitiba: Appris, 2014. 216 p.
FREIRE, Telma Cristina Ribeiro Franco. Os sentidos subjetivos atribuídos ao bullying por discentes com surdez. 2012. 190 f. Dissertação (Mestrado em Educação), Programa de Pós-Graduação em Educação. Universidade Federal do Piauí, Teresina, 2012.
GOLDFELD, Márcia. A criança surda: linguagem e cognição numa perspectiva sociointeracionista. 2 Ed. São Paulo: Plexus Editora, 2002
MAGALHÃES, António M; STOER, Stephen R. Inclusão social e a “escola reclamada”. In: RODRIGUES, David (Org.). Inclusão e educação: doze olhares sobre a educação inclusiva. São Paulo: Summus, 2006. p. 23-35.
MARTINS FILHO, Lourival José. Alfabetização de
idosos: aprendizagens da leitura e da escrita. Debates em Educação, v. 8, p. 64-80, 2016. https://doi.org/10.28998/2175-6600.2016v8n15p64
SILVA, Ana Beatriz B. Bullying: mentes perigosas nas escolas. Rio de Janeiro: Objetiva, 2010. 208 p.
SILVA, Marília da Piedade Marinho. A construção de sentidos na escrita do aluno surdo. São Paulo: Plexus Editora, 2001. 112 p.
SKLIAR, Carlos (Org.). Educação e exclusão: abordagens sócio antropológicas em educação especial. Porto Alegre: Mediação, 1997. 153p
STROBEL, Karin. As imagens do outro sobre a cultura surda. Florianópolis: Ed. Da UFSC, 2008.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 0 Educação Por Escrito
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Copyright
The submission of originals to Educação Por Escrito implies the transfer by the authors of the right for publication. Authors retain copyright and grant the journal right of first publication. If the authors wish to include the same data into another publication, they must cite Educação Por Escrito as the site of original publication.
Creative Commons License
Except where otherwise specified, material published in this journal is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International license, which allows unrestricted use, distribution and reproduction in any medium, provided the original publication is correctly cited.