Dialogues on school bullying and human development

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15448/2179-8435.2020.1.31701

Keywords:

Bullying. Elementary School. School violence. Education.

Abstract

This work highlights school bullying and its implications for human development. The article originated from a master’s degree research in education that investigated the perception of Bullying in two fifth-year classes of Primary Education, involving 38 students between 9 and 11 years old, boys and girls. The analysis of the data of this present study is qualitative in nature. A semistructured questionnaire with 26 questions was used to collect data. Issues related to the phenomenon and its implications for human development have been relevant to the study, and may affirm that the school, as it establishes interpersonal relations, can be understood as a microsystem where violence is also manifested as bullying as a symptom of violence social at school. It is believed that the school microsystem is necessary for human development, welcoming and respecting victimized students, encouraging a culture of peace and non-violence.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Michelle Popenga Geraim Monteiro, Universidade Federal do Paraná (UFPR), Curitiba, PR.

Doutoranda e Mestra em Educação pela Universidade Federal do Paraná (UFPR, Curitiba, Paraná, Brasil). Especialista em Neuropedagogia. Graduada em Pedagogia. Bolsista CAPES.

Araci Asinelii-Luz, Universidade Federal do Paraná (UFPR), Curitiba, PR.

Doutora em Educação pela Universidade de São Paulo (USP, São Paulo, São Paulo, Brasil). Professora associada do setor de educação da Universidade Federal do Paraná (UFPR, Curitiba, Paraná)

References

AGUIAR, Wanda Maria Junqueira; OZELLA, Sérgio. Núcleos de Significação como instrumento para a apreensão da constituição dos sentidos. Psicologia, Ciência e Educação. n. 26, p. 222-245, 2006.

BANDEIRA, Cláudia de Moraes. Bullying: autoestima e diferenças de gênero. 2009. 69f. Dissertação (Mestrado em Psicologia) - Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2009.

BANDEIRA, Cláudia de Moraes; HUTZ, Claudio Simon. As implicações do bullying na autoestima dos adolescentes. Revista Semestral da Associação Brasileira de Psicologia Escolar e Educacional. São Paulo. v. 14, n. 1, p. 131-138, 2010.

BATISTA, Elise Helena Morais. Bullying e preconceitos étnico-raciais. Poiésis. Tubarão. v.7, n.12, p. 302-323, 2013.

BINSFELD, Adriana Raquel; LISBOA, Carolina Savaiva de Macedo. Bullying: Um estudo sobre papéis sociais, ansiedade e depressão no contexto escolar do Sul do Brasil. Interpersona. v.4, n.1, p. 74-105, 2010.

BRONFENBRENNER, Urie. Bioecologia do desenvolvimento humano: tornando os seres humanos mais humanos. Tradução: André de Carvalho Barreto. Porto Alegre: Artmed, 2011.

DINIZ, Eva; KOLLER, Silvia Helena. O afeto como processo do desenvolvimento ecológico. Educar em Revista. Curitiba. n. 36, p. 65-76, 2010.

FANTE, Cléo. Fenômeno bullying: como prevenir a violência nas escolas e educar para a paz. Campinas: Verus Editora, 2005.

LOPES NETO, Aramis Antônio. Bullying – comportamento agressivo entre estudantes. Jornal de Pediatra. Rio de Janeiro, v. 81, n.5, p. 164-175, 2005.

MOREIRA, Marco Antônio. Teorias de aprendizagem. São Paulo: EPU, 1999.

AUTOR. O bullying segundo a percepção dos estudantes do 5º ano do ensino fundamental. 2017. 148f. Dissertação (Mestrado em Educação) Universidade Federal do Paraná, Curitiba, 2017.

OLIVEIRA, Josi Rosa; GOMES, Magda Altafini. Bullying: reflexões sobre a violência no contexto escolar. Educação por Escrito. Rio Grande do Sul. v. 2, n. 2, p. 1-13, jan. 2012.

PAPALIA, Diane; OLDS, Sally Wendkos. Desenvolvimento humano. Porto Alegre: Artes Médicas Sul, 2000.

PIAGET, Jean. O juízo moral da criança. Tradução: Elzon Lenardon. São Paulo: Summus, 1994.

POLETTO, Michele; KOLLER, Silvia Helena. Contextos ecológicos: promotores de resiliência, fatores de risco e de proteção. Estudos de Psicologia. Campinas. v. 25, n. 3, p. 405-416, 2008.

SILVA, Dezir Garcia. Violência e estigma: bullying na escola. 2006. 136f. Dissertação de (Mestrado em Ciências Sociais). Universidade do Vale do rio Sinos, São Leopoldo, 2006.

TIMM, Jordana Wruck. Bullying: o principal vilão da boa convivência. (In) Formando uma equipe para o êxito!. Educação por Escrito. Rio Grande do Sul. v. 2, n. 2, p. 16-24, jan. 2012.

TOGNETTA, Luciene Regina Paulino. A construção da solidariedade e a educação do sentimento na escola: uma proposta de trabalho com virtudes numa visão construtivista. Campinas: Mercado das Letras, 2003.

TOGNETTA, Luciene Regina Paulino. Violência na escola: os sinais de bullying e o olhar necessário aos sentimentos. In: Pontes, Aldo; De Lima, Valéria Scomparim. Construindo saberes em educação. Porto Alegre: Editora Zouk, 2005.

TOGNETTA, Luciene Regina Paulino. A formação da personalidade ética: estratégias de trabalho com afetividade na escola. Campinas: Mercado das Letras, 2013.

TOGNETTA, Luciene Regina Paulino; ROSÁRIO, Pedro. Bullying: dimensões psicológicas no desenvolvimento moral. Est. Aval. Educ., São Paulo, v. 24, n. 56, p. 106-137, set./dez. 2013. https://doi.org/10.18222/eae245620132736.

TOGNETTA, Luciene Regina Paulino; VINHA, Telma Pileggi. Estamos em conflito, eu comigo e com você: uma reflexão sobre o bullying e suas causas afetivas. Santa Maria: Ed. Da UFSM, 2009.

UNESCO. Cultura de paz: da reflexão à ação; balanço da Década Internacional da Promoção da Cultura de Paz e Não Violência em Benefício das Crianças do Mundo. Brasília: UNESCO; São Paulo: Associação Palas Athena, 2010. 256 p

Published

2020-01-20

How to Cite

Monteiro, M. P. G., & Asinelii-Luz, A. (2020). Dialogues on school bullying and human development. Educação Por Escrito, 11(1), e31701. https://doi.org/10.15448/2179-8435.2020.1.31701

Issue

Section

Articles