Multifaceted leadership and in countercurrent to the erosion of democratic management: the action of a school director

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15448/2179-8435.2019.1.31659

Keywords:

Palavras-chave, Novo Modelo de Gestão, Gestão Democrática, Diretor de Escola, Tipo de Liderança,

Abstract

The present study assumes that the current management model by assigning centrality to the director of the non-grouped school or grouping of schools can be a factor in the erosion of democratic management and,
consequently, in the fragmentation of professional collegiality practices. For an understanding of this new reality a case study is carried out based on the available data, related with the profile of the director of the school, as  well as the leadership exercised by this actor in the previous management models and current. In this context, we emphasize, as data collection techniques, the interview survey of different school actors, as well as the analysis of official documents. The results of this study point to the existence of a congregation of actions and logics related to both empresarial leadership, as well as antagonistic/confrontation leadership, insofar as the director seeks to have the voice of the ministry of education decisions affecting the school.It is in this context that some dimensions of the different types of leadership are revealed, a multifaceted leadership, breaking with a certain myth of a unique type of leadership, regardless of the groups that interact, the unforeseen situations and the uncertainties in the daily life of a school. 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Fernanda Santos Martins, Universidade do Minho, Centro de Investigação em Educação, Portugal.

Docente do Departamento Ciências Sociais da Educação. Investigadora do Centro de Investigação em Educação, Instituto de Educação da Universidade do Minho, Portugal.

Ana Paula Macedo, Universidade do Minho, Centro de Investigação em Educação

Investigador da UICISA – Escola Superior de Enfermagem de Coimbra. Docente na Escola Superior de Enfermagem, Centro de Investigação em Educação, Universidade do Minho.

References

AMADO, João.; FERREIRA, Sónia. A entrevista na investigação educacional. In: João Amado (coord), Manual de Investigação Qualitativa em Educação. Coimbra: Imprensa da Universidade de Coimbra, p. 207-232, 2014.

BALL, Stephen. La Micropolítica de la Escuela. Hacia una Teoría de la Organización Escolar. Barcelona: Ediciónes Paidos, 1994.

CLARKE, Janet.; NEWMAN, John. Gerencialismo. Educ. Real., v. 37, n. 2, p. 353-381, 2012.

FORMOSINHO, João. A regionalização do sistema de ensino. Cadernos Municipais, Revista de Ação Regional e Local, nº 3839, Dez., p. 63-67, 1986.

LIMA, Lima. A administração do sistema educativo e das escolas (1986/1996), Ministério da Educação. A Evolução do Sistema Educativo e o PRODEP. Lisboa: Ministério da Educação/Comunidade Europeia, Estudos Temáticos, p.17-96, 1998.

LIMA, Lima. Diretor de escola: subordinação e poder. In: António Neto-Mendes, Jorge A. Costa, e Alexandre Ventura (orgs.), A Emergência do Director da Escola, Questões Políticas e Organizacionais, Atas do VI Simpósio sobre organização e gestão escolar. Aveiro: Universidade de Aveiro, p.47-63, 2011.

LIMA; Lima. A gestão democrática das escolas: do autogoverno à ascensão de uma pós-democracia gestionária? Educ. Soc, 35(129), p.1 067-1083, 2014.

LIMA; Lima.; Sá, Virgínio. & REGO, Guilherme. O que é a democracia na ‘gestão democrática das escolas’? In: Licínio Lima & Virgínio Sá, O governo das Escolas. Vila Nova de Famalicão: Húmus/Universidade do Minho. p.213-258, 2017.

YIN, Robert. Estudo de Caso: Planejamento e Métodos. Porto Alegre: Bookman, 2005

Published

2019-12-31

How to Cite

Martins, F. S., & Macedo, A. P. (2019). Multifaceted leadership and in countercurrent to the erosion of democratic management: the action of a school director. Educação Por Escrito, 10(1), e31659. https://doi.org/10.15448/2179-8435.2019.1.31659

Issue

Section

Articles