The Official Speeches on Laws 5.692/71 and 13.415/17
The Defense of an Education Capital Service
DOI:
https://doi.org/10.15448/2179-8435.2020.2.31592Keywords:
High school, Educational policies, Law 5.692/71., Law 13.415/17.Abstract
This article aims to analyze the official discourses produced by the Brazilian state about two important educational policies for high school. The first speech, Law 5.692/71, known as the educational reform of the dictatorship which made compulsory the professionalization in all the secondary in the country. The second one is Law 13.415/17, the most recent large-scale public educational policy in Brazil, whose assumptions alter the functioning of secondary education in the most diverse areas in the medium and long term. For this, the consolidated literature on the first Law was searched and the technique of documentary analysis was used, which refers to Opinion CFE No. 45/72. For the second one, the analysis of the advertisements produced by the Ministry of Education on the “New High School” is proposed. The investigation has shown the existence of structural congruence in the discourses generated on both occasions. Concomitantly, it is argued that the discourses and the treatment given by the State for its educational policies are part of an effort to ensure the necessary conditions for the reforms implementation, thus guaranteeing the attendance of the interests and demands of big capitalists and productive sectors in the education maintenance at the capital service.
Downloads
References
ABRAMIDES, Maria Beatriz Costa; CABRAL, Maria do Socorro Reis. Regime de acumulação flexível e saúde do trabalhador. São Paulo em Perspectiva, São Paulo, v. 17, n.1, p. 03-09, 2003. https://doi.org/10.1590/S0102-88392003000100002.
ALTHUSSER, LOUIS. Ideologia e Aparelhos Ideológicos do Estado. Trad. Joaquim José de Moura Ramos. Lisboa; Edit. Presença, 1974. (Biblioteca de Ciências Humanas).
BRASIL. Medida Provisória nº 746, de 22 de setembro de 2016. Diário Oficial da União, Brasília, DF, 23 set. 2016. Disponível em: https://www.congressonacional.leg.br/materias/medidas-provisorias/-/mpv/126992>>. Acesso em: 2 de maio 2018.
BRASIL. Ministério da Educação. MedioTec: Apresentação. 2016a. Disponível em http://portal.mec.gov.br/mediotec. Acesso em: 1 de maio 2018.
BRASIL. Ministério Público Federal. Procuradoria Geral da República. Nº 313893/2016 – AsJConst/SAJ/PGR. Ação direta de inconstitucionalidade 5.599/DF e apenso. Relatoria: Ministro Edson Fachin. 2016b. Disponível em: http://www.mpf.mp.br/pgr/documentos/adi-5599-reforma-ensino-medio.pdf. Acesso em: 02 de maio 2018.
BRASIL. Lei 13.415, de 16 de fevereiro de 2017. Publicada no Diário Oficial da União em 17 de fevereiro de 2017. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2015-2018/2017/lei/13415.htm. Acesso em: 02 maio 2018.
BRASIL. Ministério da Educação. O Novo Ensino Médio vai melhorar a educação dos jovens! 2017a. 1 vídeo (2min). Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=C-M_ewoa0iY. Acesso em: 23 de abr. 2018.
BRASIL. Ministério da Educação. Com o Novo Ensino Médio você pode decidir o seu futuro! 2017b. 1 vídeo (2min). Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=bIFgyTLIv4Q. Acesso em: 5 de maio 2018.
BRASIL. Ministério da Educação. O Novo Ensino Médio vai ser mais estimulante e compatível com a sua realidade! 2017c. 1 vídeo. (2min). Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=Qp0_kuVNskk&t=4s. Acesso em: 2 maio 2018.
BRASIL. Ministério da Educação. MedioTec – Sala de Informática. 2017d. (1min 39s). 1 vídeo. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=5L7khOdTeig >>. Acesso em: 5 de maio 2018.
CALDAS, Marcos José de Araújo. Observação de um jovem na escolha de uma profissão (1835), (Betrachtung Eines Jünglings Bei Der Wahl Eines Berufs). Revista Universidade Rural: Série Ciências Humanas, Seropédica, RJ, v. 29, n 2, p. 103-117, jul./dez., 2007.
CHAUÍ, Marilena de Souza. Ideologia e Educação. Educ. Pesqui., São Paulo, v. 42, n. 1, p. 245-257, jan./mar. 2016. https://doi.org/10.1590/S1517-97022016420100400.
CONSELHO FEDERAL DE EDUCAÇÃO. Parecer 45/72. In: WARDE, Mirian Jorge. Educação e Estrutural Social: A profissionalização Em Questão. São Paulo: Cortez & Moraes, 1979.
CUNHA, Luiz Antônio. Uma leitura da teoria da Escola Capitalista. Rio de Janeiro: Achiamé, 1980.
FERREIRA, Eliza Bartolozzi. A contrarreforma do Ensino Médio no contexto da nova ordem e progresso. Educação & Sociedade (Impresso),Campinas, v. 38, p. 293-308, 2017.
FERREIRA, Eliza Bartolozzi; SILVA, Mônica Ribeiro da. Centralidade do ensino Médio no contexto da nova “ordem e progresso”. Educação & Sociedade (Impresso), Campinas v. 38, p. 287-292, 2017.
GERMANO, José Willington. Estado militar e educação no Brasil (1964-1985). São Paulo: Cortez; Campinas: Unicamp, 1993.
KUENZER, Acacia Zeneida (org.) Ensino Médio: Construindo uma proposta para os que vivem do trabalho. 6.ª ed. São Paulo: Cortez Editora, 2009.
KUENZER, Acacia Zeneida (org). Trabalho e escola: a flexibilização do Ensino Médio no contexto da acumulação flexível. Educação & Sociedade (Impresso), Campinas, v. 38, p. 331-354, 2017.
MELLO, Gabriela. Custeio de ensino superior público é insustentável, diz secretária-executiva do MEC. Época Negócios, [s. l.], 28 set. 2017. Disponível em: https://epocanegocios.globo.com/Economia/noticia/2017/09/epoca-negocios-custeio-de-ensino-superior-publico-e-insustentavel-diz-secretaria-executiva-do-mec.html. Acesso em: 05 de maio 2018.
MÉSZÁROS, István. A educação para além do capital. São Paulo: Boi Tempo Editorial. Nova Edição, ampliada, 2008.
NETTO, José Paulo. Introdução ao estudo do método de Marx. São Paulo: Editora Expressão Popular, 2011.
NOSELLA, Paolo; BUFFA, Ester. Instituições Escolares: porque e como pesquisar. Campinas: Editora Alínea, 2009.
OLIVEIRA, Fernando Bonadia de. Entre Reformas: tecnicismo, neotecnicismo e educação no Brasil. RETTA - Revista de Educação Técnica e Tecnológica em Ciências Agrícolas, [s. l.], v. 9, p. 19-39, 2017.
RAMOS, Marise. A educação tecnológica como política de estado. In: OLIVEIRA, Ramon (org.). Jovens, Ensino Médio e Educação Profissional: Políticas Públicas em Debate. Campinas: Papirus, 2012. p. 9-46.
ROMANELLI, Otaíza de Oliveira. História da Educação no Brasil 1930-1973. 30ª ed. Petrópolis: Vozes, 2006.
WARDE, Mirian Jorge. Educação e Estrutura Social: A profissionalização Em Questão. 2.ª ed. rev. São Paulo: Cortez & Moraes, 1979.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 Educação Por Escrito
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Copyright
The submission of originals to Educação Por Escrito implies the transfer by the authors of the right for publication. Authors retain copyright and grant the journal right of first publication. If the authors wish to include the same data into another publication, they must cite Educação Por Escrito as the site of original publication.
Creative Commons License
Except where otherwise specified, material published in this journal is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International license, which allows unrestricted use, distribution and reproduction in any medium, provided the original publication is correctly cited.