Active methodologies and teacher engagement: a reflection on the difficulties faced by higher education teachers

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15448/2179-8435.2019.1.31560

Keywords:

Active methodologies. Teaching engagement. Innovative lessons

Abstract

The general objective of this study was to know the engagement of teachers during the transition from traditional teaching models to the use of innovative methodologies in their higher education classes. And the specifics: to know the difficulties of teachers during the planning and conducting of innovative classes; describe teachers perceptions of the use of innovative teaching and learning methods; introduce how teachers engage to learn new teaching methods. In recent years, much has been discussed about the use of active methodologies in higher education. However, it seems that there is more theory than effective practice among teachers. What difficulties do teachers face when trying to abandon the traditional teaching model and move to a disruptive model? What are the teachers perceptions regarding the use of active methodologies? How do teachers engage in learning and practicing new teaching and learning methods? Given the researchers concerns, this qualitative study was conducted through an extension course, which enabled the collection of data from the virtual classroom (Google
Classroom), the learning diary and the debates conducted via WhatsApp. The results presented time as one of the biggest problems experienced by teachers in their daily lives, which highlighted positive and negative
points of their perception regarding the use of active methodologies and exposed their teaching engagement in relation to them.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Ernandes Rodrigues do Nascimento, Faculdade Imaculada Conceição do Recife, Recife, PE.

Consultor Organizacional, Pedagógico e Educacional. Professor Certificado Google Nível Trainer. Diretor Acadêmico, Professor Universitário, Conteudista para EAD, Pesquisador, Procurador Institucional e Avaliador de Cursos (INEP).

Maria Auxiliadora Padilha, Universidade Federal de Pernambuco, Recife, PE.

Professora associada para atividades de Educação a Distância da Universidade Federal de Pernambuco. Possui graduação em Pedagogia (1997), mestrado em Educação (2001) e doutorado em Educação pela Universidade Federal de Pernambuco (2006). Pós- Doutorado pela Universidade de Santiago de Compostela, na Espanha.

Cristiane Lucia da Silva, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Pernambuco, Recife, PE.

Graduada em Letras com habilitação em Língua Portuguesa e Espanhola pela Universidade Federal de Pernambuco (UFPE) e laureada do ano 2009.1. Segunda graduação em Pedagogia pela Universidade Paulista (UNIP). Atualmente, é Mestra em Educação Matemática e Tecnológica (EDUMATEC) da UFPE. Doutorado sanduíche é pelo EDUMATEC - UFPE em conjunto com a Universidade de Santiago de Compostela (USC).

Fábio Leandro Melo Ramo dos Anjos, Faculdade Imaculada Conceição do Recife, Recife, PE.

Especialista em Gestão Estratégica de Pessoas - Faculdade Marista e Bacharel em Administração - UNINASSAU. Experiência como: Secretário Acadêmico e Geral; Pesquisador Institucional, Auxiliar e Pesquisador Educacional Institucional - PI; Coordenador de Ouvidoria e Depositário do Acervo Acadêmico - DAA. Conhecimento teórico e prático legal nas áreas de educação, administração e Gestão de Pessoas. Membro de Comissão Própria de avaliação - CPA. Membro dos Conselho Acadêmicos e Administrativos. Gestor de Projetos - PMO. Consultor Educacional e Empresarial.

References

ALVES, F. Design de Aprendizagem com uso de Canvas – Trahentem. São Paulo: DVS Editora, 2016.

BACICH, L.; MORAN, J. Metodologias Ativas para uma Educação Inovadora: Uma abordagem teórico-prática. Porto Alegre: Penso, 2018. Série: Desafios da Educação.

BACICH, L.; NETO, A. T.; TREVISANI, F. de M. Ensino Híbrido: Personalização e tecnologia na educação. Porto Alegre: Penso, 2015.

BARDIN, L. Análise de Conteúdo. Lisboa: Edições 70, 2011.

BARROS, M. A. M. CONCEPÇÕES, USOS, MODELOS E ESTRATÉGIAS DA UTILIZAÇÃO DE DISPOSITIVOS MÓVEIS: uma análise da Aprendizagem Móvel entre professores de Ciências em formação. Tese (Doutorado em Ensino das Ciências) - Universidade Federal Rural de Pernambuco, Recife, p. 241, 2014.

BEER, C. CLARK; K. JONES, D. Indicators of engagement. In: C. STEEL, M.J. KEPPELL & P. GERBIC, Curriculum, technology & transformation for an unknown future. Proceedings ascilite Sydney 2010.

CHEN, P. S.D. GONYEA, R. KUH, G. Learning at a distance. In: Journal of online education, 4(3), 2008. Disponível em:<http://innovateonline.info/index.php?view=article&id=438&action=login.>. Acesso em: 02 jun. 2018.

CHIN, C. Student-Generated Questions: Encouraging Inquisitive Minds in Learning Science. In: Teaching and Learning, Vol. 23, No. 1, jun., 2002, pp. 5947.

CHRISTENSEN, C. M. HORN, M. B. STAKER, H. Ensino Híbrido: uma inovação disruptiva? Clayton Christense Institute, 2013.

CONNELL, J. P. WELLBORN, J. G. Engagement Versus Disaffection: Motivated Patterns of Action In the Academic Domain. Rochester, NY: University of Rochester. 1994.

CRESWELL, J. W. Projeto de Pesquisa: Métodos qualitativo, quantitativo e misto. 3ª ed. Porto Alegre: Artmed, 2010.

DAVIDOFF, L. L. Introdução à Psicologia. 30 ed. São Paulo: Makron Books, 2001.

FERREIRA, A. N. H. Mini Aurélio: O dicionário da língua portuguesa. 8 ed. Curitiba: Positivo, 2011.

FINLAY, K. A. Quatifying School Engagement: Research Report. In: National Center for School Engagement. December, 2006.

Disponível em: < http://schoolengagement.org/wp-content/uploads/2013/12/QuantifyingSchoolEngagementResearchReport-2.pdf>. Acesso em: 02 jun., 2018.

FLICK, U. Introdução à pesquisa qualitativa. 3.ed. Bookman/Artmed: Porto Alegre, 2009.

FREDRICKS, J. A. BLUMENFELD, P. C. PARIS, A. H. School Engagement: Potential of the concept, state of the evidence. In: Review of Education Research. March 1, 2004.

FREIRE, P. Pedagogia do Oprimido. São Paulo: Paz e Terra, 1974.

HORN, M. B.; STAKER, H. Blended: usando a inovação disruptiva para aprimorar a educação. Tradução: Maria Cristina Gularte Monteiro. Porto Alegre: Penso, 2015.

JENKINS, H. Cultura da Convergência. São Paulo: Editora Aleph, 2013.

KRAUSE, K. L. Understanding and promoting student engagement in university learning communities. Paper presented at the Sharing Scholarship in Learning and Teaching: Engaging Students, James Cook University, Townsville. 21‐22, set., 2005.

LEAL, E. A. MIRANDA, G. J. CASA NOVA, S. P. de C. Revolucionando a Sala de Aula: como envolver o estudante aplicando as técnicas de metodologias ativas de aprendizagem. São Paulo: Atlas, 2018.

MORAN, J. Educação Híbrida: Um conceito-chave para a educação, hoje. In BACICH, Lilian. NETO, Adolfo Tanzi. TREVISANI, F. de M. Ensino híbrido: Personalização e tecnologia na educação. Porto Alegre: Penso, 2015.

MORAN, J. Mudar a Forma de Ensinar e de Aprender: transformar as aulas em pesquisa e comunicação presencial-virtual. In Revista Interações. São Paulo, 2000, Vol. V, p. 5772.

NASCIMENTO, E. R. do. et al. Metodologias Ativas e B-Learning: Um estudo de caso com alunos do ensino superior no campo das ciências sociais aplicada. In XIV Congresso Internacional de Tecnologia na Educação. Realizado pelo SENAC Recife em set. 2016.

OSER, F. K.; BAERISWYL, F. J. Choreografies of teaching: bridging instruction to teaching”. In: V. RICHARDSON (Editor): Handbook of research on teaching (4ª de). Washington: AREA, 2001. pp. 1031-1065.

PADILHA, M. A. S. et al. Ensinagem na Docência Online: Um olhar à luz das coreografias didáticas. In Em Teia – Revista de Educação Matemática e Tecnológica Iberoamericana. V.1, n.1, 2010.

PADILHA, Maria Auxiliadora Soares; ZABALZA, Miguel Ángel. Coreografias didáticas no ensino superior: um cenário de integração de Tics na docência universitária. 74 f. Relatório de Pesquisa (Pós-doutorado). Universidade de Santiago de Compostela. Santiago de Compostela/Espanha. 2015.

PAULUS, M. P. FRANK, L. R. Ventromedial Prefrontal Cortex Ativation is Critical for Preference Judgments. In: NeuroReport, v.14, n.10, 2003.

PEIRCE, C.S. The Collected Papers of Charles Sanders Peirce. Ed. A. W. Burks Edição eletrônica reproduzindo os seis primeiros volumes. Cambridge: Harvard University Press, 1958. v. 7-8.

PIMENTA, S. G.; ANASTASIOU, L. das G. C. Do ensinar a ensinagem. In: PIMENTA, S. G.; ANASTASIOU, L. das G. C. Docência no ensino superior. 2 ed. São Paulo: Cortez, 2005. (Cap. IV) p. 201-243.

STELKO-PEREIRA, A. C. Escala de Engajamento Escolar: Análise de características psicométricas. In: Avaliação Psicológica, 2015, 14 (2), pp. 207-212.

STOVALL, I. Engagement and Online Learning. In: UIS Community of Practice for E-Learning. 2003. Disponível em: <http://otel.uis.edu/copel/EngagementandOnlineLearning.ppt>. Acesso em: 02 jun., 2018.

ZABALZA, M. A. Didáctica universitaria. In: Conferencia pronunciada en la Pontificia Universidad Javeriana de Cali. 9 fev, 2005.

ZABALZA, M. ZABALZA CERDEIRIÑA, M. A. Planificación de la docencia en la universidad. Elaboración de las guías docentes de las materias. Madrid. Narcea, 2010.

YIN, R. K. Estudo de Caso: Planejamento e métodos. 5ª ed. Porto Alegre: Bookman, 2015.

Published

2019-12-31

How to Cite

Rodrigues do Nascimento, E., Padilha, M. A., Silva, C. L. da, & Melo Ramo dos Anjos, F. L. (2019). Active methodologies and teacher engagement: a reflection on the difficulties faced by higher education teachers. Educação Por Escrito, 10(1), e31560. https://doi.org/10.15448/2179-8435.2019.1.31560

Issue

Section

Articles