Professional development from the perspective of graduate students in the areas of Education and Tourism

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15448/2179-8435.2019.1.31542

Keywords:

Professional development. Graduate studies. Education. Tourism.

Abstract

The purpose of this article is to understand the meaning of professional development for professionals of tourism and education graduate students areas in a Brazilian public university. For the research methodology, was made interviews with twenty graduate students from the areas of Education and Tourism. The Analysis of Discourse served as a research approach to analyze the data/speeches, based on Orlandi (2005). The theoretical foundations were based on Freire (2011), Goulart (2003), Marcelo (2018), Martinez (2018), Schön (2009), among  others. The results of the analysis indicate that the graduate students explain in their speeches the professional development linked to the knowledge of their profession and, consequently, the constitution of their professional identities, appreciation, union and search for the reaffirmation of their rights and duties. Additionally, this process doesn´t give as something that ends at a given moment, in view of the possibility of knowledge and learning are amplified and added to previous knowledge. In face of such aspects, We believe that this study can contribute to the understanding of the professional development process in the Education and Tourism areas, as well as may lead to new studies.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Érica Santana Silveira, Universidade de Brasília, Brasília, DF.

Mestra em Educação Matemática pela Universidade Estadual de Santa Cruz. Especialista em Ensino de Matemática pela Universidade Cândido Mendes. Licenciada em Matemática pela Universidade Federal do Recôncavo da Bahia. Doutoranda do Programa de Pós-graduação em Educação da Universidade de Brasília (UnB).

Bianca Resende Campos Silveira, Universidade de Brasília, Brasília, DF.

Mestra em Turismo pela Universidade de Brasília (UnB). Especialista em Gestão de Hospitalidade, em Docência para Educação Profissional e em Gestão Estratégica nas Organizações Públicas. Graduada em Hotelaria e Turismo em Sydney/Austrália. Professora e Consultora nas áreas de Gestão Administrativa e Hoteleira, Hospitalidade e Empreendedorismo.Faculdade de Educação, Universidade de Brasília (UnB).

Otília Maria Alves da Nóbrega Alberto Dantas, Universidade de Brasília, Brasília, DF.

Graduação em Pedagogia, mestrado e doutorado em Educação pela Universidade Federal do Rio Grande do Norte e PHD em Educação pela Universidade de Brasília (UnB) sob a supervisão de Ilma Passos de Alencastro Veiga. Professora Permanente dos Programas de Pós-graduação em Educação nas modalidades acadêmica e profissional da Faculdade de Educação da Universidade de Brasília (UnB). Professora Associada da Universidade de Brasília (UnB)/Faculdade de Educação.

References

BARRETO, M. Cultura e turismo: discussões contemporâneas. São Paulo: Papirus. 2007.

BOHLANDER, G.; SNELL, S.; SHERMAN, A. Administração de recursos humanos. São Paulo: Pioneira. Thomson Learning, 2005.

DAY, C. Developing teachers: The challenges of lifelong learning. London: Falmer Press. 1999.

FREIRE, P. Educação e Mudança. Ed. 1. Rio de Janeiro: Paz e Terra. 2013.

FIORIN, J. L. Linguagem e Ideologia. 6. ed. São Paulo: Ática, 1998.

GOULART, D. F. et. al. Profissional Empreendedor: Um Pré-requisito para o Mercado Turístico. Turismo - Visão e Ação. v. 5, n.3, set. dez., 2003, p. 271- 296.

HALLAL, D.; MULLER, D.; GARCIA, T. E.; RAMOS, M. G. G. O contexto da criação dos cursos de bacharelado em turismo no Brasil. Anais… Disponível em: <https://core.ac.uk/download/pdf/30378080.pdf>. Acesso em: 12 jun. 2018.

LAVILLE, C.; DIONNE, J. A construção do saber: manual de metodologia da pesquisa em ciências humanas. Belo Horizonte: Artmed, 1999.

MARCELO, C. Desenvolvimento Profissional Docente: passado e futuro. Sísifo - Revista de ciências da Educação. n. 8, jan. abr. 2009, p. 7-22. Disponível em: <http://www.unitau.br/files/arquivos/category_1/MARCELO___Desenvolvimento_Profissional_Docente_passado_e_futuro_1386180263.pdf>. Acesso em 18 jun. 2018.

MARTINEZ, J.C. Desenvolvimento profissional docente. In: OLIVEIRA, D.A.; DUARTE, A.M.C.; VIEIRA, L.M.F. DICIONÁRIO: trabalho, profissão e condição docente. Belo Horizonte: UFMG/Faculdade de Educação, 2010. Disponível em: <http://www.gestrado.net.br/pdf/399.pdf>. Acesso em 01 jun. 2018.

MINAYO, M. C. S. (org). Pesquisa Social: teoria, método e criatividade. 29. ed. Petrópolis: Vozes, 2010.

OLIVEIRA-FORMOSINHO, J. Desenvolvimento profissional docente. In: FORMOSINHO, J. (coord.). Formação de professores: aprendizagem profissional e acção docente. Porto: Porto Editora, 2009, p. 221-284.

ORLANDI, E. P. Discurso e leitura. São Paulo: Cortez, 2005. Disponível em: <http://hugoribeiro.com.br/biblioteca-digital/ORLANDI-Eni-P-Analise-Do-Discurso-Principios-e-Procedimentos.pdf>. Acesso em 06 jun. 2018.

PIRES, R.; ALVES, M. G.; GONÇALVES, T. N. R. Desenvolvimento Profissional Docente: Percepções dos Professores em Diferentes Períodos ao Longo da Vida. Revista portuguesa de pedagogia, 2016, p. 57-78. Disponível em: <http://impactum-journals.uc.pt/rppedagogia/article/view/3865/3064>. acesso 15 jun. 2018.

ROCHA, N. M. F.; BARRETO, M. O. Metodologias qualitativas de pesquisa. In: ROCHA, N. M. F.; LEAL, R. S.; BOAVENTURA, E. M. (Org.). Metodologias Qualitativas de Pesquisa. Salvador: Fast Design, p. 13-26, 2008.

ROSMMAN, G. B.; RALLIS, S. H. Learning in the Field: An Introduction to Qualitative Research. 2 ed. London: Sage Publications, 2003.

SHIGUNON NETO, A., MACIEL, L. S. Currículo e formação profissional: nossos cursos de turismo. Campinas, SP: Papirus, 2002.

SHÖN, D. A. Educando o profissional reflexivo. Porto Alegre: Artmed, 2003.

TRIGO, L. G. G. A sociedade pós-industrial e o profissional em turismo. Campinas: Papirus, 1998.

VIANA, D. G.; CAMARGO, L. O. L. O Estágio Curricular como Desenvolvimento Profissional na Perspectiva dos Alunos de Hotelaria. Turismo em Análise. v. 23, n. 2, ago., 2012, p. 333-354.

Published

2019-12-31

How to Cite

Silveira, Érica S., Silveira, B. R. C., & Dantas, O. M. A. da N. A. (2019). Professional development from the perspective of graduate students in the areas of Education and Tourism. Educação Por Escrito, 10(1), e31542. https://doi.org/10.15448/2179-8435.2019.1.31542

Issue

Section

Articles