Professional development from the perspective of graduate students in the areas of Education and Tourism
DOI:
https://doi.org/10.15448/2179-8435.2019.1.31542Keywords:
Professional development. Graduate studies. Education. Tourism.Abstract
The purpose of this article is to understand the meaning of professional development for professionals of tourism and education graduate students areas in a Brazilian public university. For the research methodology, was made interviews with twenty graduate students from the areas of Education and Tourism. The Analysis of Discourse served as a research approach to analyze the data/speeches, based on Orlandi (2005). The theoretical foundations were based on Freire (2011), Goulart (2003), Marcelo (2018), Martinez (2018), Schön (2009), among others. The results of the analysis indicate that the graduate students explain in their speeches the professional development linked to the knowledge of their profession and, consequently, the constitution of their professional identities, appreciation, union and search for the reaffirmation of their rights and duties. Additionally, this process doesn´t give as something that ends at a given moment, in view of the possibility of knowledge and learning are amplified and added to previous knowledge. In face of such aspects, We believe that this study can contribute to the understanding of the professional development process in the Education and Tourism areas, as well as may lead to new studies.
Downloads
References
BARRETO, M. Cultura e turismo: discussões contemporâneas. São Paulo: Papirus. 2007.
BOHLANDER, G.; SNELL, S.; SHERMAN, A. Administração de recursos humanos. São Paulo: Pioneira. Thomson Learning, 2005.
DAY, C. Developing teachers: The challenges of lifelong learning. London: Falmer Press. 1999.
FREIRE, P. Educação e Mudança. Ed. 1. Rio de Janeiro: Paz e Terra. 2013.
FIORIN, J. L. Linguagem e Ideologia. 6. ed. São Paulo: Ática, 1998.
GOULART, D. F. et. al. Profissional Empreendedor: Um Pré-requisito para o Mercado Turístico. Turismo - Visão e Ação. v. 5, n.3, set. dez., 2003, p. 271- 296.
HALLAL, D.; MULLER, D.; GARCIA, T. E.; RAMOS, M. G. G. O contexto da criação dos cursos de bacharelado em turismo no Brasil. Anais… Disponível em: <https://core.ac.uk/download/pdf/30378080.pdf>. Acesso em: 12 jun. 2018.
LAVILLE, C.; DIONNE, J. A construção do saber: manual de metodologia da pesquisa em ciências humanas. Belo Horizonte: Artmed, 1999.
MARCELO, C. Desenvolvimento Profissional Docente: passado e futuro. Sísifo - Revista de ciências da Educação. n. 8, jan. abr. 2009, p. 7-22. Disponível em: <http://www.unitau.br/files/arquivos/category_1/MARCELO___Desenvolvimento_Profissional_Docente_passado_e_futuro_1386180263.pdf>. Acesso em 18 jun. 2018.
MARTINEZ, J.C. Desenvolvimento profissional docente. In: OLIVEIRA, D.A.; DUARTE, A.M.C.; VIEIRA, L.M.F. DICIONÁRIO: trabalho, profissão e condição docente. Belo Horizonte: UFMG/Faculdade de Educação, 2010. Disponível em: <http://www.gestrado.net.br/pdf/399.pdf>. Acesso em 01 jun. 2018.
MINAYO, M. C. S. (org). Pesquisa Social: teoria, método e criatividade. 29. ed. Petrópolis: Vozes, 2010.
OLIVEIRA-FORMOSINHO, J. Desenvolvimento profissional docente. In: FORMOSINHO, J. (coord.). Formação de professores: aprendizagem profissional e acção docente. Porto: Porto Editora, 2009, p. 221-284.
ORLANDI, E. P. Discurso e leitura. São Paulo: Cortez, 2005. Disponível em: <http://hugoribeiro.com.br/biblioteca-digital/ORLANDI-Eni-P-Analise-Do-Discurso-Principios-e-Procedimentos.pdf>. Acesso em 06 jun. 2018.
PIRES, R.; ALVES, M. G.; GONÇALVES, T. N. R. Desenvolvimento Profissional Docente: Percepções dos Professores em Diferentes Períodos ao Longo da Vida. Revista portuguesa de pedagogia, 2016, p. 57-78. Disponível em: <http://impactum-journals.uc.pt/rppedagogia/article/view/3865/3064>. acesso 15 jun. 2018.
ROCHA, N. M. F.; BARRETO, M. O. Metodologias qualitativas de pesquisa. In: ROCHA, N. M. F.; LEAL, R. S.; BOAVENTURA, E. M. (Org.). Metodologias Qualitativas de Pesquisa. Salvador: Fast Design, p. 13-26, 2008.
ROSMMAN, G. B.; RALLIS, S. H. Learning in the Field: An Introduction to Qualitative Research. 2 ed. London: Sage Publications, 2003.
SHIGUNON NETO, A., MACIEL, L. S. Currículo e formação profissional: nossos cursos de turismo. Campinas, SP: Papirus, 2002.
SHÖN, D. A. Educando o profissional reflexivo. Porto Alegre: Artmed, 2003.
TRIGO, L. G. G. A sociedade pós-industrial e o profissional em turismo. Campinas: Papirus, 1998.
VIANA, D. G.; CAMARGO, L. O. L. O Estágio Curricular como Desenvolvimento Profissional na Perspectiva dos Alunos de Hotelaria. Turismo em Análise. v. 23, n. 2, ago., 2012, p. 333-354.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright
The submission of originals to Educação Por Escrito implies the transfer by the authors of the right for publication. Authors retain copyright and grant the journal right of first publication. If the authors wish to include the same data into another publication, they must cite Educação Por Escrito as the site of original publication.
Creative Commons License
Except where otherwise specified, material published in this journal is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International license, which allows unrestricted use, distribution and reproduction in any medium, provided the original publication is correctly cited.