Difficulties of communication in a graduation course for the initial years in the modality of Distance Learning

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15448/2179-8435.2019.2.28580

Keywords:

Language. Mentoring. Geometry.

Abstract

The objective of the research was to understand how communication occurs in the teaching and learning process among the university professors responsible for the geometry module and tutors of a Graduation Course for the Initial Years in the modality of Distance Learning, offered by a Public University of Paraná. In the methodology we are in the Discourse Analysis in the interactions that took place via the platform. The results obtained provided clues to understand the problems related to Distance Education. With our research, we obtained a parameter of the procedure developed in the educational action, besides analyzing if this interaction contributes and in what way to the work to be developed by these tutors with the students of the course (the students) in relation to the contents of this school knowledge.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Alberto Luiz Pereira da Costa, Universidade Federal do Triângulo Mineiro (UFTM), Uberaba, MG

Doutor em Educação pela Universidade Estadual Paulista “Júlio de Mesquita Filho” (FCT/UNESP), Professor Adjunto da Universidade Federal do Triângulo Mineiro. Coordenador do Programa de Extensão Interfaces entre Artes, Ciências & Matemática. Uberaba, MG, Brasil.

References

ALVES, L.; NOVA, C. (org.). Educação a distância: uma nova concepção de aprendizado e interatividade. São Paulo: Futura, 2003.

BAKHTIN, M. Estética da criação verbal. Tradução Paulo Bezerra. 4. ed. São Paulo: Martins Fontes, 2003.

BAKHTIN, M. Marxismo e filosofia da linguagem: problemas fundamentais do método sociológico da linguagem. Tradução Michel Lahud e Yara Frateschi Vieira. 13. ed. São Paulo: Hucitec, 2012. https://doi.org/10.1590/2176-457336646

BITTENCOURT, A. B. Editorial. Pro-Posições, Campinas, v.18, n. 3, p. 54, 2007.

BRASIL. Ministério da educação. Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Brasília, DF: Ministério da Educação, 1996. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/seed/arquivos/pdf/tvescola/leis/lein9394.pdf. Acesso em: 11 ago. 2008. https://doi.org/10.11606/d.2.2017.tde-03102017-105747

COSTA, A. L. P.; PAVANELLO, R. M. Formação de professores para o ensino fundamental I: a comunicação nos cursos a distância. Curitiba: Editora Appris, 2018. https://doi.org/10.18366/acrp.1012.2019

COSTA, A. L. P. A comunicação na fábrica educacional. In: ENCONTRO NACIONAL DE EDUCAÇÃO MATEMÁTICA, 11, 2013, Curitiba. Anais [...]. Curitiba: PUCPR, 2013. 1 CD-ROM.

O EVENTO: 11 ENCONTRO NACIONAL DE EDUCAÇÃO MATEMÁTICA OCORREU EM 2013 em Curitiba.

COSTA, A. L. P.; PAVANELLO, R. M. Geometria nas séries iniciais e a formação de professores em um cenário virtual de aprendizagem. In: ENCONTRO NACIONAL DE EDUCAÇÃO MATEMÁTICA, 10., 2010, Salvador. Anais [...]. Salvador: UFBA, 2010. 1 CD-ROM. https://doi.org/10.17648/afnaeh-2010-74563

COSTA, A. L. P.; PAVANELLO, R. M. Tutores de um curso de licenciatura para os anos iniciais a distância e a matemática. In: CONFERÊNCIAS INTERAMERICANA DE EDUCAÇÃO MATEMÁTICA 50 ANOS DE CIAEM. 12., 2011, Recife. Anais [...]. Recife: UFPE, 2011. p. 1-10. https://doi.org/10.17648/afnaeh-2010-74563

D’ANTONIO, S. R.; PAVANELLO, R. M. Comunicação e argumentação nas disciplinas de prática pedagógica do curso de licenciatura em matemática da universidade estadual de Maringá. In: ENCONTRO NACIONAL DE EDUCAÇÃO MATEMÁTICA, 11., 2013, Curitiba. Anais [...]. Curitiba, PUCPR, 2013. 1 CD-ROM. https://doi.org/10.23925/1983-3156.2018v20i1p334-358

D’ ANTONIO, S. C. O tutor e a formação inicial, em um curso na modalidade à distância, de professores que ensinam geometria nos anos iniciais do ensino fundamental. 2010. Dissertação (Mestrado em Educação para a Ciência e a Matemática) – Universidade Estadual de Maringá, Maringá, 2010. https://doi.org/10.11606/t.48.2016.tde-09032016-103554

GIORDAN, M. Computadores e linguagens nas aulas de ciências: uma perspectiva sociocultural para compreender a construção de significados. Ijuí: Ed. Unijuí, 2008.

GOUVÊA, G.; OLIVEIRA, C. I. Educação a distância na formação de professores: viabilidades, potencialidades e limites. Rio de Janeiro: Vieira e Lent., 2006.

PAVANELLO, R. M. Comunicação e argumentação nas aulas de matemática. In: ENCONTRO NACIONAL DE EDUCAÇÃO MATEMÁTICA, 11., 2013, Curitiba. Anais [...]. Curitiba: PUCPR, 2013. 1 CD-ROM.

PERRENOUD, P. I. A formação de professores no século XXI. In: PERRENOUD, P. et al. (org.). As competências para ensinar no século XXI: a formação dos professores e o desafio da avaliação. Porto Alegre: Artmed, 2002. p. 11-33. https://doi.org/10.36229/978-85-7042-166-1.cap.03

REZENDE, F. A. A complexidade possível de ser transposta na conformação de ambiente de ensino e aprendizagem a distância. In: BRASIL, MINISTÉRIO DA EDUCAÇÃO (org.). Desafios da educação a distância na formação de professores. Brasília, DF: MEC, 2006. p. 127-150. https://doi.org/10.17143/ciaed/xxvciaed.2019.32869

VALENTE, J. A.; BUSTAMANTE, S. B. V. (org.). Educação a distância: prática e formação do profissional reflexivo. São Paulo: Avercamp, 2009.

Published

2020-04-22

How to Cite

da Costa, A. L. P. (2020). Difficulties of communication in a graduation course for the initial years in the modality of Distance Learning. Educação Por Escrito, 10(2), e28580. https://doi.org/10.15448/2179-8435.2019.2.28580

Issue

Section

Articles