Difficulties of communication in a graduation course for the initial years in the modality of Distance Learning
DOI:
https://doi.org/10.15448/2179-8435.2019.2.28580Keywords:
Language. Mentoring. Geometry.Abstract
The objective of the research was to understand how communication occurs in the teaching and learning process among the university professors responsible for the geometry module and tutors of a Graduation Course for the Initial Years in the modality of Distance Learning, offered by a Public University of Paraná. In the methodology we are in the Discourse Analysis in the interactions that took place via the platform. The results obtained provided clues to understand the problems related to Distance Education. With our research, we obtained a parameter of the procedure developed in the educational action, besides analyzing if this interaction contributes and in what way to the work to be developed by these tutors with the students of the course (the students) in relation to the contents of this school knowledge.
Downloads
References
ALVES, L.; NOVA, C. (org.). Educação a distância: uma nova concepção de aprendizado e interatividade. São Paulo: Futura, 2003.
BAKHTIN, M. Estética da criação verbal. Tradução Paulo Bezerra. 4. ed. São Paulo: Martins Fontes, 2003.
BAKHTIN, M. Marxismo e filosofia da linguagem: problemas fundamentais do método sociológico da linguagem. Tradução Michel Lahud e Yara Frateschi Vieira. 13. ed. São Paulo: Hucitec, 2012. https://doi.org/10.1590/2176-457336646
BITTENCOURT, A. B. Editorial. Pro-Posições, Campinas, v.18, n. 3, p. 54, 2007.
BRASIL. Ministério da educação. Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Brasília, DF: Ministério da Educação, 1996. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/seed/arquivos/pdf/tvescola/leis/lein9394.pdf. Acesso em: 11 ago. 2008. https://doi.org/10.11606/d.2.2017.tde-03102017-105747
COSTA, A. L. P.; PAVANELLO, R. M. Formação de professores para o ensino fundamental I: a comunicação nos cursos a distância. Curitiba: Editora Appris, 2018. https://doi.org/10.18366/acrp.1012.2019
COSTA, A. L. P. A comunicação na fábrica educacional. In: ENCONTRO NACIONAL DE EDUCAÇÃO MATEMÁTICA, 11, 2013, Curitiba. Anais [...]. Curitiba: PUCPR, 2013. 1 CD-ROM.
O EVENTO: 11 ENCONTRO NACIONAL DE EDUCAÇÃO MATEMÁTICA OCORREU EM 2013 em Curitiba.
COSTA, A. L. P.; PAVANELLO, R. M. Geometria nas séries iniciais e a formação de professores em um cenário virtual de aprendizagem. In: ENCONTRO NACIONAL DE EDUCAÇÃO MATEMÁTICA, 10., 2010, Salvador. Anais [...]. Salvador: UFBA, 2010. 1 CD-ROM. https://doi.org/10.17648/afnaeh-2010-74563
COSTA, A. L. P.; PAVANELLO, R. M. Tutores de um curso de licenciatura para os anos iniciais a distância e a matemática. In: CONFERÊNCIAS INTERAMERICANA DE EDUCAÇÃO MATEMÁTICA 50 ANOS DE CIAEM. 12., 2011, Recife. Anais [...]. Recife: UFPE, 2011. p. 1-10. https://doi.org/10.17648/afnaeh-2010-74563
D’ANTONIO, S. R.; PAVANELLO, R. M. Comunicação e argumentação nas disciplinas de prática pedagógica do curso de licenciatura em matemática da universidade estadual de Maringá. In: ENCONTRO NACIONAL DE EDUCAÇÃO MATEMÁTICA, 11., 2013, Curitiba. Anais [...]. Curitiba, PUCPR, 2013. 1 CD-ROM. https://doi.org/10.23925/1983-3156.2018v20i1p334-358
D’ ANTONIO, S. C. O tutor e a formação inicial, em um curso na modalidade à distância, de professores que ensinam geometria nos anos iniciais do ensino fundamental. 2010. Dissertação (Mestrado em Educação para a Ciência e a Matemática) – Universidade Estadual de Maringá, Maringá, 2010. https://doi.org/10.11606/t.48.2016.tde-09032016-103554
GIORDAN, M. Computadores e linguagens nas aulas de ciências: uma perspectiva sociocultural para compreender a construção de significados. Ijuí: Ed. Unijuí, 2008.
GOUVÊA, G.; OLIVEIRA, C. I. Educação a distância na formação de professores: viabilidades, potencialidades e limites. Rio de Janeiro: Vieira e Lent., 2006.
PAVANELLO, R. M. Comunicação e argumentação nas aulas de matemática. In: ENCONTRO NACIONAL DE EDUCAÇÃO MATEMÁTICA, 11., 2013, Curitiba. Anais [...]. Curitiba: PUCPR, 2013. 1 CD-ROM.
PERRENOUD, P. I. A formação de professores no século XXI. In: PERRENOUD, P. et al. (org.). As competências para ensinar no século XXI: a formação dos professores e o desafio da avaliação. Porto Alegre: Artmed, 2002. p. 11-33. https://doi.org/10.36229/978-85-7042-166-1.cap.03
REZENDE, F. A. A complexidade possível de ser transposta na conformação de ambiente de ensino e aprendizagem a distância. In: BRASIL, MINISTÉRIO DA EDUCAÇÃO (org.). Desafios da educação a distância na formação de professores. Brasília, DF: MEC, 2006. p. 127-150. https://doi.org/10.17143/ciaed/xxvciaed.2019.32869
VALENTE, J. A.; BUSTAMANTE, S. B. V. (org.). Educação a distância: prática e formação do profissional reflexivo. São Paulo: Avercamp, 2009.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 Educação Por Escrito
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Copyright
The submission of originals to Educação Por Escrito implies the transfer by the authors of the right for publication. Authors retain copyright and grant the journal right of first publication. If the authors wish to include the same data into another publication, they must cite Educação Por Escrito as the site of original publication.
Creative Commons License
Except where otherwise specified, material published in this journal is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International license, which allows unrestricted use, distribution and reproduction in any medium, provided the original publication is correctly cited.