Quality of Life of the family caregivers of youngsters and adults with severe multiple disability, users of the Portuguese Association of Cerebral Palsy (APPC Faro), Algarve, Portugal

Authors

  • Ana Moreira de Sousa Universidade Autónoma de Madrid

DOI:

https://doi.org/10.15448/2179-8435.2017.1.27517

Keywords:

Quality of life, Multiple disability, Family caregivers.

Abstract

The article focuses on the problematic of the Quality of Life of the family caregivers of youngsters and adults with severe multiple disability, users of the Portuguese Association of Cerebral Palsy (APPC Faro), Algarve, Portugal. The methodological design of the study is a qualitative, descriptive study. The evaluation tools used were the socio-demographic data questionnaire and the QOL assessment Scale WHOQOL-Bref (WHOQOLGroup, 1994; Portuguese version by Vaz Serra et al., 2006). In terms of results, some of the variables studied show some influence on the quality of life perception of family caregivers of youngsters and adults with severe multiple disability.

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Author Biography

Ana Moreira de Sousa, Universidade Autónoma de Madrid

Licenciada em Psicologia Clínica pela Universidade do Algarve (1999-2003); Mestrado em Saúde e Qualidade de Vida pela Universidade de Huelva (2010-2012), Título da Tese de Investigação: “Qualidade de Vida dos Cuidadores Familiares de Jovens e Adultos com Multideficiência Grave”; Doutoranda em Educação, na Universidade Autónoma de Madrid, Madrid, Espanha (desde 2014), cuja tese de doutoramento tem por título: “Programa de Educação para a Qualidade de Vida de Pessoas Adultas com Multideficiência Grave”.

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Published

2017-06-29

How to Cite

de Sousa, A. M. (2017). Quality of Life of the family caregivers of youngsters and adults with severe multiple disability, users of the Portuguese Association of Cerebral Palsy (APPC Faro), Algarve, Portugal. Educação Por Escrito, 8(1), 100–111. https://doi.org/10.15448/2179-8435.2017.1.27517

Issue

Section

Articles