The enem: brief observations about the importance evaluative and educational reform
DOI:
https://doi.org/10.15448/2179-8435.2016.2.23995Keywords:
education, educational reform, ENEM.Abstract
This study aims to critical reflection about the importance of Exame Nacional do Ensino Médio (ENEM) both for evaluating the overall quality of secondary education as for admission into higher education institutions. For this, it is normally assumed that the ENEM is able to act in several ways: by adjusting the curriculum, which, in turn, result in the examination own structure modification, and building a coherent educational practice through subsidies that can offer opportunities for education reform. Thus, due to the data source to which it refers, is adopted the bibliographical research as a methodology capable of accounting for the proposed objective. In the end, it is concluded that the ENEM presents itself as an effective instrument to provide support for a possible educational reform, due to the characteristics that distinguish including the traditional entrance exam.
Downloads
References
ANDRIOLA, W. B. Doze motivos favoráveis à adoção do Exame Nacional do Ensino Médio (ENEM) pelas instituições de Ensino Superior (IFES). Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação, Rio de Janeiro, v. 19, n. 70, p. 107-126, jan./mar. 2011. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/ensaio/v19n70/v19n70a07.pdf. Acesso em: 02 mar. 2015.
BRASIL. Ministério da Educação. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira – INEP. Portaria MEC nº 438, de 28 de maio de 1998. Institui o Exame Nacional do Ensino Médio - ENEM. Disponível em: http://www.crmariocovas.sp.gov.br/pdf/diretrizes_p0178-0181_c.pdf. Acesso em: 02 mar. 2015.
BRASIL. Ministério da Educação. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira – INEP. Portaria MEC nº 109, de 27 de maio de 2009. Estabelece a sistemática para a realização do Exame Nacional do Ensino Médio no exercício de 2009. Disponível em: http://download.inep.gov.br/educacao_basica/enem/legislacao/2009/portaria_enem_2009_1.pdf. Acesso em: 02/03/2015.
FRANCO, C. & BONAMINO, A. Iniciativas recentes de avaliação da qualidade da educação no Brasil. In: FRANCO, Creso (Org.). Avaliação, ciclos e promoção na educação. Porto Alegre: Artmed Editora, 2001.
HOFFMANN, J. Avaliação: mito e desafio – uma perspectiva construtivista. 43. ed. Porto Alegre: Mediação, 2013.
KAUARK, F.; MANHÃES, F. C.; MEDEIROS, C. H. Metodologia da Pesquisa: guia prático. Itabuna: Via Litterarum, 2010. Disponível em: http://www.pgcl.uenf.br/2013/download/livrodemetodologiadapesquisa2010.pdf. Acesso em: 25 mar. 2015.
LUCKESI, C. C. Avaliação da aprendizagem escolar: estudos e proposições. 19. ed. São Paulo: Cortez, 2008.
PERRENOUD, P. Sucesso na escola: só o currículo, nada mais que o currículo. Cadernos de Pesquisa, nº 119, p. 9-27, julho/2003.
TOZONI-REIS, M. F. de C. Metodologia da Pesquisa. 2. ed. Curitiba: IESDE Brasil S/A, 2010. 119 p.
VASCONCELOS, C. dos S. Avaliação da Aprendizagem: Práticas de Mudança – Por uma práxis transformadora. 7. ed. São Paulo: Libertad, 2005.
ZABALA, A. A prática educativa: como ensinar. Porto Alegre: Artmed, 1998.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright
The submission of originals to Educação Por Escrito implies the transfer by the authors of the right for publication. Authors retain copyright and grant the journal right of first publication. If the authors wish to include the same data into another publication, they must cite Educação Por Escrito as the site of original publication.
Creative Commons License
Except where otherwise specified, material published in this journal is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International license, which allows unrestricted use, distribution and reproduction in any medium, provided the original publication is correctly cited.