The enem: brief observations about the importance evaluative and educational reform

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15448/2179-8435.2016.2.23995

Keywords:

education, educational reform, ENEM.

Abstract

This study aims to critical reflection about the importance of Exame Nacional do Ensino Médio (ENEM) both for evaluating the overall quality of secondary education as for admission into higher education institutions. For this, it is normally assumed that the ENEM is able to act in several ways: by adjusting the curriculum, which, in turn, result in the examination own structure modification, and building a coherent educational practice through subsidies that can offer opportunities for education reform. Thus, due to the data source to which it refers, is adopted the bibliographical research as a methodology capable of accounting for the proposed objective. In the end, it is concluded that the ENEM presents itself as an effective instrument to provide support for a possible educational reform, due to the characteristics that distinguish including the traditional entrance exam.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Thiago Soares de Oliveira, Universidade Estadual do Norte Fluminense Darcy Ribeiro

Doutorando e Mestre em Cognição e Linguagem pela Universidade Estadual do Norte Fluminense Darcy Ribeiro (UENF). Especialista em Língua Portuguesa pelo Centro Universitário Barão de Mauá (CUBM) e em Língua Latina e Filologia Românica pela Universidade Cândido Mendes (UCAM). Licenciado em Letras pela Universidade Castelo Branco (UCB). Professor da Licenciatura em Letras do Instituto Federal Fluminense (IFF).

References

ANDRIOLA, W. B. Doze motivos favoráveis à adoção do Exame Nacional do Ensino Médio (ENEM) pelas instituições de Ensino Superior (IFES). Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação, Rio de Janeiro, v. 19, n. 70, p. 107-126, jan./mar. 2011. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/ensaio/v19n70/v19n70a07.pdf. Acesso em: 02 mar. 2015.

BRASIL. Ministério da Educação. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira – INEP. Portaria MEC nº 438, de 28 de maio de 1998. Institui o Exame Nacional do Ensino Médio - ENEM. Disponível em: http://www.crmariocovas.sp.gov.br/pdf/diretrizes_p0178-0181_c.pdf. Acesso em: 02 mar. 2015.

BRASIL. Ministério da Educação. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira – INEP. Portaria MEC nº 109, de 27 de maio de 2009. Estabelece a sistemática para a realização do Exame Nacional do Ensino Médio no exercício de 2009. Disponível em: http://download.inep.gov.br/educacao_basica/enem/legislacao/2009/portaria_enem_2009_1.pdf. Acesso em: 02/03/2015.

FRANCO, C. & BONAMINO, A. Iniciativas recentes de avaliação da qualidade da educação no Brasil. In: FRANCO, Creso (Org.). Avaliação, ciclos e promoção na educação. Porto Alegre: Artmed Editora, 2001.

HOFFMANN, J. Avaliação: mito e desafio – uma perspectiva construtivista. 43. ed. Porto Alegre: Mediação, 2013.

KAUARK, F.; MANHÃES, F. C.; MEDEIROS, C. H. Metodologia da Pesquisa: guia prático. Itabuna: Via Litterarum, 2010. Disponível em: http://www.pgcl.uenf.br/2013/download/livrodemetodologiadapesquisa2010.pdf. Acesso em: 25 mar. 2015.

LUCKESI, C. C. Avaliação da aprendizagem escolar: estudos e proposições. 19. ed. São Paulo: Cortez, 2008.

PERRENOUD, P. Sucesso na escola: só o currículo, nada mais que o currículo. Cadernos de Pesquisa, nº 119, p. 9-27, julho/2003.

TOZONI-REIS, M. F. de C. Metodologia da Pesquisa. 2. ed. Curitiba: IESDE Brasil S/A, 2010. 119 p.

VASCONCELOS, C. dos S. Avaliação da Aprendizagem: Práticas de Mudança – Por uma práxis transformadora. 7. ed. São Paulo: Libertad, 2005.

ZABALA, A. A prática educativa: como ensinar. Porto Alegre: Artmed, 1998.

Published

2016-12-31

How to Cite

de Oliveira, T. S. (2016). The enem: brief observations about the importance evaluative and educational reform. Educação Por Escrito, 7(2), 275–285. https://doi.org/10.15448/2179-8435.2016.2.23995