School (in)discipline: challenges and opportunities for teachers of the XXI century

Authors

  • Glaé Corrêa Machado PUCRS
  • Mari Margarete dos Santos Forster Unisinos

DOI:

https://doi.org/10.15448/2179-8435.2015.1.18145

Keywords:

Discipline. Indiscipline. Pedagogical Practice. School. University.

Abstract

The research will deal with conceptual tensions, such as discipline/indiscipline, authority/power/ authoritarianism, freedom/licentiousness, order/disorder, limit/requirement, rigidity/rigor, questioning them, confronting them ethically and epistemologically. The theoretical framework is based on Aquino, Bernstein, Brunner, Correia and Matos, Fischman and Torres, Freire, Foucault, Giorgio, Macedo, Piaget, Silva and Taille. This study relied on the action research referential (Minayo and Thiollent) with teachers of basic education in a city of Montenegro/RS, who participated in the Research Project (In)disciplining discipline: construction process of teaching practice and school routine, a partnership between Municipal Schools, the City Department of Education
and UNISINOS and this production an integral part of our consideration of the work done during a project that lasted 03 years. The study analyzes the generating causes of indiscipline in the school environment, how each
teacher seeks to deal with the same in your classroom and how teachers are preparing to face the challenge of indiscipline in educational context.

Downloads

Download data is not yet available.

References

AQUINO, Julio Groppa. Pela ritualização da sala de aula. Revista Nova Escola, p. 14, jan.-fev. 2002.

AREND, Hannah. Entre o passado e o futuro. 2. ed. São Paulo: Perspectiva, 1979.

BERNSTEIN, Basil. Pedagogy, symbolic control and identity: theory, research, critique. London: Taylorand Francis, 1996.

BRUNNER, José J. Educação: Cenários de futuro. Novas tecnologias e sociedade da informação. Rio de Janeiro: PREAL,

CORREIA, José Alberto; MATOS, Manuel. Solidões e solidariedade nos cotidianos dos professores. Porto. Portugal: ASA Editores II, 2001.

FISCHMAN, G.; TORRES, C. A. Popular education: building from experiences. In: BROOKS, A.; WATKINS, K. (Ed.). Learning through action technologies. San Francisco: Jossey Bass, 1996.

FOUCAULT, Michel. Microfísica do poder. Rio de Janeiro: Graal, 1979.

FOUCAULT, Michel. Vigiar e punir: história da violência nas prisões. 10. ed. Petrópolis: Vozes, 1993.

FREIRE, Paulo; SHOR, Ira. Medo e ousadia: cotidiano do professor. 5. ed. São Paulo: Paz e terra, 1996.

FREIRE, Paulo; FAUNDEZ, Antonio. Por uma pedagogia da pergunta. Rio de Janeiro: Paz e terra, 1985.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da esperança. 3. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1994.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia. São Paulo: Paz e Terra, 1997.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da indignação: cartas pedagógicas e outros escritos. São Paulo: UNESP, 2000.

FREIRE, Paulo. Pedagogia do oprimido. 11. ed. Rio de janeiro: Paz e Terra, 1982.

FREIRE, Paulo. Ação cultural para a liberdade. 3. ed. Rio e Janeiro: Paz e Terra, 1978.

GIORGIO, Cristiano Di. Escola nova. São Paulo: Ática, 1986.

MACEDO, Lino de. Ensaios pedagógicos: como construir uma escola para todos? Porto Alegre: ARTMED, 2004.

Minayo, M. C. de S. Pesquisa social: teoria, método e criatividade. 24. ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 1994.

OLIVEIRA, Francisco de. Os direitos do antivalor. Petrópolis: Vozes, 1998.

PIAGET, Jean. O julgamento moral na criança. São Paulo: Mestre Jou, 1977.

SANTOS, Boaventura de Souza. A crítica da razão indolente: contra o desperdício da experiência. São Paulo: Cortez, 2000.

SILVA, Maria Aparecida da. Disciplina. Revista Presença Pedagógica, v. 3, n. 17, p. 86-91, set.-out. 1997.

TAILLE, Yves de La. Limites: três dimensões educacionais. São Paulo: Ática, 1998.

THIOLLENT. Michel. Metodologia da pesquisa-ação. 12. ed. São Paulo: Cortez, 2003.

Published

2015-04-23

How to Cite

Machado, G. C., & Forster, M. M. dos S. (2015). School (in)discipline: challenges and opportunities for teachers of the XXI century. Educação Por Escrito, 6(1), 118–133. https://doi.org/10.15448/2179-8435.2015.1.18145

Issue

Section

Articles