Between the lines: imagination, knowledge and teachers practices

Authors

  • Jordelina Beatriz Anacleto Voos Universidade da Região de Joinville - Univille

DOI:

https://doi.org/10.15448/2179-8435.2014.1.16949

Keywords:

Physical Education. Pedagogical practice. Class diaries.

Abstract

This article discusses an experiment in the practice of education research about an exercise of reflection by a physical education teacher concerning his own practice, based on his activity records. Focuses on procedures of content analysis, benchmark built by Bardin (2002), texts of eight class diaries were analyzed. Many elements have emerged on this teacher practice, among them, the meaning of physical space and its relationship with the teachers’ knowledge and practices brought by his author. Analyzing the texts of the class diaries, that is, apprehend, by and in the narration, what the teacher thinks, feels, does and knows as a professional, joins the dialogue to grounding text production, as a possibility to translate theoretically the researched points of view, producers of meaning, implicit and/or explicit in the reflection. This exercise, conducted (analysis, interpretation and mediated dialogue, by proper theory) constituted the research process.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Jordelina Beatriz Anacleto Voos, Universidade da Região de Joinville - Univille

Possui graduação em Pedagogia pela Faculdade de Educação de Joinville (1976), mestrado em Educação pela Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (1989) e doutorado em Engenharia de Produção pela Universidade Federal de Santa Catarina (2004). Concluiu estudos de Pós-doutorado na Universidade de Atacama (UDA) – Chile (2009). É professora do quadro de carreira da Universidade da Região de Joinville.

References

ANASTASIOU, Léa das Graças. Processos de ensinagem na universidade. Joinville: Ed. UNIVILLE, 2006.

BARDIN, Laurence. Análise de conteúdo. Trad. Luís Antero Reto e Augusto Pinheiro. Lisboa: Edições 70, 2002.

CASTORIADIS, Cornelius. A instituição imaginária da sociedade. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1982.

CHARTIER, R. A história cultural entre práticas e representações. Lisboa: Difel, 1990.

CERTEAU, M. A invenção do cotidiano. Petrópolis: Vozes, 2001.

CONTRERAS, Domingo José. La autonomía del profesorado. Madrid: Ediciones Morata, 1997.

DUCKUR, Lusirene Costa Bezerra. Em busca da formação de indivíduos autônomos nas aulas de educação física. São Paulo, Campinas: Autores Associados, 2004.

DURAND, G. As estruturas antropológicas do imaginário. São Paulo: Martins Fontes, 1997.

GHIRALDELLI, Paulo. Educação física progressista: a pedagogia crítico-social dos conteúdos e a educação física brasileira. São Paulo: Edições Loyola, 1991.

HERNÁNDEZ, F. El relato biográfico em sociologia. Revista Internacional de Sociología, v. 44, n. 3, p. 227-294, 1986.

HORN, Maria da Graça Souza. Sabores, cores, sons, aromas: a organização dos espaços na educação infantil. Porto Alegre: Artmed, 2004.

LARROSA, J. Notas sobre a experiência e o saber de experiência. In: Revista Brasileira de Educação, n. 19, jan.-abr. 2002.

MINAYO, Maria Cecília de Souza. O desafio do conhecimento: pesquisa qualitativa em saúde. São Paulo: Hucitec, 2004.

NÓVOA. António. Desenvolvimento profissional de professores para a qualidade e para a equidade da aprendizagem ao longo da vida. In: O REGRESSO DOS PROFESSORES – conferência Presidência Portuguesa do Conselho da União Europeia. Lisboa, Parque das Nações, Pavilhão Atlântico, Sala Nónio 27 e 28 de setembro de 2007.

ORTIZ, Renato (Org.). Pierre Bourdieu. São Paulo: Ática, 1983. (Coleção Grandes Cientistas Sociais).

RODRIGUES, S. B. P. Espaço escolar e cidadania excluída. Rio de Janeiro, Revan, 2003.

SÁ, C. P. de.; ARRUDA, A. O estudo das Representações Sociais no Brasil. In: Revista de Ciências Humanas, Florianópolis: EDUFSC, ed. esp. temática, p. 11-31, 2000.

SANTIN, S. Textos malditos. Porto Alegre: EST. Edições, 2002.

SEVERINO, A. de J. A escola e a construção da cidadania. In: MARTINS, J. de S. et al. Sociedade civil. São Paulo: Papirus, 1992.

SHIGUNOV, V. A influência dos espaços físicos e materiais esportivos das escolas públicas no desempenho do professor de educação física. In: Anais do X COMBRACE, Goiânia, v. I, p. 679-686, 1997.

SCHÖN, Donald. La formación de profesionales reflexivos. Hacia un nuevo diseño de la enseñanza y el aprendizaje en las profesiones. Barcelona: Paidós, 1992.

SOUZA LIMA, M. W. Espaços Educativos: usos e construções. Brasília, MEC, 1998.

TARDIF, Maurice. Saberes docentes e formação profissional. Petrópolis: Vozes, 2002.

TARDIF, Maurice. Saberes profissionais dos professores e conhecimentos universitários. Elementos para uma epistemologia da prática profissional dos professores e suas consequências em relação à formação para o magistério. In: Revista Brasileira da Educação,

n. 13, jan.-abr, 2000, n 13.

VAGO, T. M. Cultura escolar cultivo de corpos: Educação Physica e Gymnastica como práticas constitutivas dos corpos de crianças no ensino público primário de Belo Horizonte (1906-1920). Bragança Paulista: EDUSF, 2002.

VIÑAO, Antonio. Espaços, usos e funções; a localização e disposição física da direção escolar na escola graduada. In: BENCOSTTA, Maucus Levy (Org.). História da educação, arquitetura e espaço escolar. São Paulo: Cortez, 2005.

ZABALA, Antoni. Como trabalhar os conteúdos procedimentais em aula. Porto Alegre: Artmed, 1999.

ZABALZA, Miguel A. Diários de aula. Porto Alegre: Artmed, 2004.

Published

2014-06-26

How to Cite

Voos, J. B. A. (2014). Between the lines: imagination, knowledge and teachers practices. Educação Por Escrito, 5(1), 111–128. https://doi.org/10.15448/2179-8435.2014.1.16949

Issue

Section

Articles