Promote competencies in an educational context: study of three intervention proposals

Authors

  • Maria Isabel Simões Dias Instituto Politécnico de Leiria - Escola Superior de Educação e Ciências Sociais (Portugal)

DOI:

https://doi.org/10.15448/2179-8435.2014.1.16596

Keywords:

Competencies. Educational context. Intervention programs.

Abstract

This study reflects about competencies promotion in educational context, presenting three proposals for psychoeducational intervention, Going for the Goal (GOAL) Program (DANISH, MEYER, MASH,
HOWARD, CURL, OWENS, & KENDALL, 1992), Social Competencies Promotion Program (MATOS, SILVA, ALÃO, ALVES, SAMPAIO, & CARVALHO, 1997) and Instructional Program for Education and Emotional Release – PIELE (HERNÁNDEZ, & HERNÁNDEZ, 2001). These three programs aim personal and social development of the participants (children and youth) and make use of small parts/stories, the body language and drama to the teaching / learning of transversal competencies. Taking a contextualized and active interventional methodology, they defend the teacher as a facilitator of learning that focuses its attention on the learners. Having been implemented in educational settings in U.S. and Europe, assessment data show its effectiveness in the development of pro-social values, well-being, social behaviors and self-worth. These evidences induce us to believe that these programs are good intervention proposals to competencies promotion in educational context.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Maria Isabel Simões Dias, Instituto Politécnico de Leiria - Escola Superior de Educação e Ciências Sociais (Portugal)

Doutorada em Psicologia pela Universidade de Aveiro (Portugal). Docente (professora adjunta) no Instituto Politécnico de Leiria - Escola Superior de Educação e Ciências Sociais (IPL-ESECS) e elemento do Centro de Investigação em Qualidade de Vida (CIEQV/Institutos Politécnicos de Santarém e Leiria) e da comissão científica do Núcleo de Investigação e Desenvolvimento em Educação - NIDE-IPL (Portugal).

References

ALBERTO, Isabel. Avaliação da perturbação pós-stress traumático (PTSD) e suas consequências psicológicas em crianças e adolescentes vítimas de mau trato. 1999.

Tese (Doutoramento em Psicologia – Avaliação Psicológica) – Faculdade de Psicologia e Ciências da Educação, Universidade de Coimbra, Coimbra, 2011.

ALMEIDA, Leandro; MORAIS, Fátima. Programa Promoção Cognitiva. Braga: Psiquilibros Edições, 2004.

ARÁNDIGA, Antonio; TORTOSA; Consol. Programa de refuerzo de las habilidades sociales III. Madrid: EOS Gabinete de Orientación, 2003.

BRUNELLE, Jaime; DANISH, Steven; FORNERIS, Tanya. The impact of a sport-based life skill program on adolescent prosocial values. Applied Development Sciences, v. 11, n. 1, p. 43-55, 2007.

CRUZ, José; DIAS, Cláudia; GOMES, Rui; CARDOSO, Mariana; GOMES, Daniela; OLIVEIRA, Helena; PEREIRA, Manuel; ALVES, André. Lutar por objectivos: manual do formador. Braga: Universidade do Minho, 1998a.

CRUZ, José; DIAS, Cláudia; GOMES, Rui; CARDOSO, Mariana; GOMES, Daniela; OLIVEIRA, Helena; PEREIRA, Manuel; ALVES, André. Lutar por objectivos: manual do estudante. Braga: Universidade do Minho, 1998b.

CRUZ, Maria; MAZAIRA, Maria. DAS – Programa de Desenvolvimento Sócio-afectivo. Vila Nova de Gaia: Edipsico, 2001.

DANISH, Steven. Going for the goal: a life skills program for adolescents. In: ALBEE, G.; GULLOTTA, T. (Ed.). Primary prevention works. London: Sage Publications, Inc., 1997. Vol. 6. p. 291-312.

DANISH, Steven. Interventions for enhancing adolescents’ life skills. The Human Psychologist, v. 24, p. 365-381, 1996.

DANISH, Steven; MASH, Mark; HOWARD, Catherine; CURL, Sherman; MEYER, Aleta; OWENS, Susanna; KENDALL, Kristine. Going for the goal leader manual. Virginia: Virginia Commonwealth University, Department of Psychology, 1992a.

DANISH, Steven; MASH, Mark; HOWARD, Catherine; CURL, Sherman; MEYER, Aleta; OWENS, Susanna; KENDALL, Kristine. Going for the goal student activity manual. Virginia: Virginia Commonwealth University, Department of Psychology, 1992b.

DANISH, Steven; NELLEN, Valerie; OWENS, Susanna. Teaching life skills through sport: Community – based programs for adolescents. In: Van RAALTE, J. L; BREWER, B. W. (Ed.). Exploring Sport and Exercise Psychology. Washington DC: American Psychological Association, 1996. p. 205-224.

DANISH, Steven; NELLEN, Valerie. New roles for sport psychologists: teaching life skills through sport to at-risk youth. Quest, v. 49, p. 100-113, 1997.

DIAS, Cláudia; CRUZ, José; DANISH, Steven. O desporto como contexto para a aprendizagem e ensino de competências de vida: programas de intervenção para crianças e adolescentes. Análise Psicológica, v. XIX, n. 1, p. 157-170, 2001.

DIAS, Isabel. Promoção de competências em educação. Leiria: INDEA-Instituto de Investigação, Desenvolvimento e Estudos Avançados e Instituto Politécnico de Leiria, 2009.

DIAS, Isabel. Programa GOAL: lutar pelos objectivos na adolescência. In: Experiências e intervenções em psicologia da saúde. Algarve: Edições Centro Universitário de Investigação em Psicologia, fev. 2009. p. 1244-1250.

DIAS, Isabel. Promoção de competências pessoais e sociais – o exemplo do Programa GOAL. In: Actas do VII COLÓQUIO SOBRE QUESTÕES CURRICULARES (III COLÓQUI LUSO-BRASIEIRO), 2006. Braga: Centro de Investigação em Educação (CIEd)/Instituto de Educação e Psicologia da Universidade do Minho, 2006. p. 936-948.

DIAS, Isabel. Programa Going for the goal/“Lutar pelos objectivos” – um programa de competências de vida aplicado a crianças do 4º ano de escolaridade. Tese (Mestrado em Psicologia) – Faculdade de Psicologia e Ciências da Educação, Universidade de Coimbra, 2003.

DIAS, Isabel; CRUZ, José. Programa Goal: Going for the goal/Lutar por objectivos: um programa de competências de vida no ensino básico. In: Actas da CONFERÊNCIA INTERNACIONAL DE PSICOLOGIA DO DESPORTO & EXERCÍCIO, 2007. Braga: Universidade do Minho, 2007. p. 125-133.

HERNÁNDEZ, Pedro; HERNÁNDEZ, Maria Dolores. PIELE – Programa Instrutivo para a Educação e Libertação Emocional. Lisboa: CEGOC-TEA, 2001.

MATOS, Margarida. Comunicação, gestão de conflitos e saúde na escola. Lisboa: Faculdade de Motricidade Humana Edições, 2005.

MATOS, Margarida. Comunicação e gestão de conflitos na escola. Lisboa: Faculdade de Motricidade Humana Edições, 1998.

MATOS, Margarida (Coord.). Programa de promoção de competências sociais: manual de utilização. Lisboa: PPES-Ministério da Educação, 1997.

MATOS, Margarida. Perturbações do comportamento social. 1993. Tese (Doutoramento em Necessidades Especiais e Reabilitação) – Faculdade de Motricidade Humana, Universidade de Lisboa, Lisboa, 1993.

MATOS, Margarida; SIMÕES, Celeste; CARVALHOSA, Susana. Desenvolvimento de competências de vida na prevenção do desajustamento social. Faculdade de Motricidade Humana/Instituto de Reinserção Social-Ministério da Justiça, 2000.

MATOS, Margarida; TOMÉ, Gina (Org.). Aventura Social: promoção de competências e do capital social para o empreendedorismo com saúde na escola e na comunidade. Lisboa: Placebo, 2012.

MOREIRA, Paulo. Crescer a brincar. Coimbra: Quarteto, 2001.

NOGUEIRA, Sara. As relações recíprocas de amizade como factor de desenvolvimento sócio-cognitivo: a competência social em crianças do 4º ano de escolaridade. 2000. Tese (Doutorado em Psicologia do Desenvolvimento) – Faculdade de Psicologia e Ciências da Educação, Universidade de Coimbra, Coimbra, 2000.

PAMPLIEGA, Ana; PÉREZ, Manuel. Programa “Deusto 14-16”: desarollo de habilidades sociales. Bilbau: Mensajero, 1997.

SANCHO, Javier; SÁNCHEZ, José. Aprender con autoperguntas. Programa de entrenamiento para alunnos de secundaria. Madrid: CEPE, 2006.

VEIGA, Feliciano. Escala de autoconceito: adaptação portuguesa do Piers – Harris Children’s Self-Concept Scale. Psicologia, v. VII, n. 3, p. 275-284, 1989.

Published

2014-06-26

How to Cite

Dias, M. I. S. (2014). Promote competencies in an educational context: study of three intervention proposals. Educação Por Escrito, 5(1), 80–97. https://doi.org/10.15448/2179-8435.2014.1.16596

Issue

Section

Articles