Edu-communication and Teachers’ Training in the project Technology and Interactive Media Design School (TIME): Connections between teaching and learning practices

Authors

  • Vera Regina Toledo Camargo Labjor/ Nudecri- Unicamp
  • Maria de Fátima Garcia Universidade Federal do Rio Grande do Norte - UFRN/CERES/DEDUC
  • João Vilhete Viegas d´Abreu Universidade Estadual de Campinas - UNICAMP/NIED
  • Joana Darque Cardoso dos Santos Secretaria Municipal de Educação de Hortolândia
  • Cristiane Farias de Lima Secretaria Municipal de Educação de Hortolândia

DOI:

https://doi.org/10.15448/2179-8435.2014.2.15848

Keywords:

Teachers. Edu-communication. Teaching Practices. Learning.

Abstract

Is it possible to have horizontality between teachers’ training and students’ education? How to make explicit the horizontality between teaching practices of teachers and learning practices of students for what concerns literacy and the use of technologies and media in education? This article describes the experience developed between 2007 and 2009 in the project TIME (Technologies and Interactive Media at the School). For this project, the Unicamp and two public schools of Hortolândia (SP) experienced declining the verticalization believing that students and teachers learn and train through the multiple possibilities of connection between lore and knowledge. The theoretical option for this study conveys the rhizome metaphor, multiplicities, lines and connections. The training experience will be read, therefore, as a text in its texture and a map in its devir. The investigation methodology was guided by the written and imagetic registers of training meetings, reports and, later, by the articles produced by the teachers and students for the digital and printed books Tecnologias e Mídias Interativas na Escola: Projeto TIME (Technologies and Interactive Media at School: TIME project), from 2010 and 2011. At the end, the evidences regarding the students training and Edu-communication were presented as a trend and a formative vector.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Vera Regina Toledo Camargo, Labjor/ Nudecri- Unicamp

Doutora em comunicação com pós-doutorado em multimeios. Pesquisadora do Laboratório de Estudos Avançados em Jornalismo e Professora credenciada no Mestrado em Divulgação Cientifica e Cultural (Labjor-Unicamp).

References

BÁRCENA, F. A aprendizagem do novo: Reflexões sobre a tragédia do começo. In: GERALDI, C.; RIOLFI, C. R.; GARCIA, M. F. (Orgs.). Escola Viva: elementos para a construção de uma Educação de qualidade social. Campinas: Mercado de Letras, 2004.

CAMARGO V. R. T.; FERREIRA, E. et al. A Construção da cultura midiática no universo educacional: linguagens e diálogos. In:

D’ABREU, J. V. V.; GARCIA, M. F. et al. (Orgs.). Tecnologias e Mídias Interativas na Escola: Projeto TIME. Campinas: Curt Nimuendajú, 2011.

CANDAU, V. M. (Org.). Reinventar a escola. Petrópolis: Vozes, 2000.

CARDOSO JÚNIOR, H. R; SANTANA, R. D. Inconsciente-multiplicidade: conceitos, problemas e práticas segundo Deleuze e Guattari. São Paulo: Ed. UNESP, 2007.

D’ABREU, J. V. V. Concepção, implantação e desenvolvimento do projeto Tecnologias e Mídias Interativas na Escola (TIME).

In: D’ABREU, J. V. V.; GARCIA, M. F. et al. (Orgs.). Tecnologias e Mídias Interativas na Escola: Projeto TIME. Campinas: Curt

Nimuendajú, 2011. p. 29-51.

DELEUZE G.; GUATTARI, F. Mil platôs: capitalismo e esquizofrenia. Rio de Janeiro: Editora 34, 1995. Vol 1.

DELEUZE G.; GUATTARI, F. O que é a Filosofia. Rio de Janeiro: Editora 34, 2007.

DELEUZE, G. Conversações. Rio de Janeiro: Editora 34, 1992. 7ª reimpressão 2008.

DOMINGUES, R. P. Paradigma ético-estético-político e suas implicações para a infância: uma reflexão acerca de alguns casos clínicos da psicanálise infantil. In: FERRAÇO, C. E. (Org.). Cotidiano escolar, formação de professores(as) e currículo. São Paulo: Cortez, 2005. (Série Cultura, Memória e Currículo, 6).

GARCIA. M. F. A produção do conhecimento na escola pública por meio da pesquisa: o projeto “Ciência na Escola”. Tese (Doutorado) – Universidade de Campinas, Campinas, SP, 2002.

LARROSA, J. Notas sobre a experiência e o saber da experiência. In: GERALDI, C.; RIOLFI, C. R; GARCIA, M. F. (Orgs.). Escola Viva: elementos para a construção de uma educação de qualidade social. Campinas: Mercado de Letras, 2004.

LIMA, C. F. Educomusicalização, rádio web e leitura: uma experiência. In: D’ABREU, J. V. V.; GARCIA, M. F. et al. (Orgs.). Tecnologias e Mídias Interativas na Escola: Projeto TIME. Campinas: Curt Nimuendajú, 2011.

MARTÍN-BARBERO, J. Desafios culturais da comunicação à Educação: inovações no campo da comunicação colocam desafios para a Educação que não devem ser menosprezados quando se pretende a construção da cidadania. In: Revista Comunicação & Educação da USP, São Paulo, v. 181, p. 51-61, maio-ago. 2000.

Published

2014-10-13

How to Cite

Camargo, V. R. T., Garcia, M. de F., d´Abreu, J. V. V., Santos, J. D. C. dos, & Lima, C. F. de. (2014). Edu-communication and Teachers’ Training in the project Technology and Interactive Media Design School (TIME): Connections between teaching and learning practices. Educação Por Escrito, 5(2), 286–300. https://doi.org/10.15448/2179-8435.2014.2.15848