What happens when the family reads to the children?

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15448/1984-4301.2023.1.44179

Keywords:

Family, Literary education, Reading, Reading mediator, Training

Abstract

In this article, we focus on role of the family as promoters of reading and literary education among children. We will also pay attention to some training programs for families, which aim at equipping them with the knowledge and skills to foster reading and literary education. The objectives of this brief work are to understand the importance of the family in promoting, among their children, reading and literary education, and to know some training programs for families as reading mediators. The work methodology is based on a bibliographic research and a documentary research. The results presented point to a view of the family as a mediator and promoter of reading and literary education, and to the existence of training programs for the family at different levels, both public and private.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Ângela Balça, Universidade de Évora/CIEC, Évora, Portugal.

PhD in Educational Sciences from the University of Évora, where she is Assistant Professor with Aggregation and Director of the Department of Pedagogy and Education. Researcher at the Research Center for Child Studies (CIEC) – University of Minho. Degree in Modern Languages ​​and Literatures – Portuguese Studies by NOVA FCSH – Universidade Nova de Lisboa. Member of the Course Commission for the Master's Degree in Pre-School Education and Teaching of the 1st Cycle of Basic Education. Visiting Professor at UNESP, São Paulo, Brazil. Researches and publishes in the field of literary education, reader training, children's literature, mother tongue teaching and school libraries.

References

AOS EDUCADORES: Leitura em Vai e Vem. Educação pré-escolar. PNL2027, Lisboa, c2020. Disponível em: www.pnl2027.gov.pt/np4/%7B$clientServletPath%7D/?newsId=444&fileName=LVV_Folheto_EDUCADORES.pdf. Acesso em: 20 dez. 2022.

AOS PAIS: Leitura em Vai e Vem. Educação pré-escolar. PNL2027, Lisboa, c2020. Disponível em: www.pnl2027.gov.pt/np4/%7B$clientServletPath%7D/?newsId=444&fileName=LVV_Desdobr_vel_Familias.pdf. Acesso em: 20 dez. 2022.

AOS PROFESSORES: Já Sei Ler. 1.º Ciclo do Ensino Básico. PNL2027, Lisboa, c2020. Disponível em: www.pnl2027.gov.pt/np4/%7B$clientServletPath%7D/?newsId=447&fileName=JSL_Folheto_Professores.pdf. Acesso em: 20 dez. 2022.

Associação de Professores de Português; Associação de Profissionais de Educação de Infância. Porquê ler ao meu bebé? Vila Nova de Gaia: Gailivro, 2005.

Barros, Lúcia (coord.). A leitura como projeto. Percursos de leitura literária do jardim de infância ao 3º CEB. Porto: Tropelias & Companhia, 2014.

Barros, Lúcia. Crianças leitoras, famílias felizes. Guimarães: Opera Omnia, 2022.

Barros, Lúcia. Educação literária na família: uma proposta. 2017. 705fls. Tese (Doutorado em Estudos da Criança) – Universidade do Minho, Braga, 2017.

Barros, Lúcia. Formar leitores: pais e professores protagonistas. 2007. 197fls. Dissertação (Mestrado em Estudos da Criança) –Universidade do Minho, Braga, 2007.

Barros, Lúcia; AZEVEDO, Fernando. Literatura infantil e temas difíceis: mediação e recepção. Em Aberto, Brasília, v. 32, n. 105, p. 77-92, maio/ago. 2019. Disponível em: http://rbep.inep.gov.br/ojs3/index.php/emaberto/article/view/4210. Acesso em: 7 jul. 2023.

Biblioteca Municipal de Faro António Ramos Rosa. Bebeteca: Brincar a Ler. Faro: Câmara Municipal de Faro, s.d.a.

Biblioteca Municipal de Faro António Ramos Rosa. Bebeteca: Brincar a Ler. Guia de Pais. Faro: Câmara Municipal de Faro, s.d.b.

CERRILLO, Pedro. Literatura infantil e mediação leitora. In: AZEVEDO, Fernando (coord.). Língua materna e literatura infantil: elementos nucleares para professores do ensino básico. Lisboa: Lidel, 2006. p. 33-46.

CERRILLO, Pedro. Sociedad y lectura. La importancia de los mediadores en lectura. In: RAMOS, Ana Margarida; PROLE, António; VIANA, Fernanda Leopoldina; COTRIM, João Paulo; SILVA, Sara Reis (org.). Formar leitores para ler o mundo. Lisboa: Fundação Calouste Gulbenkian, 2009. p. 95-104.

CRUZ, Joana Sara Ferraz; RIBEIRO, Iolanda; VIANA, Fernanda Leopoldina; AZEVEDO, Helena Isabel Dias Oliveira. A leitura de histórias: qualidade das interações entre pais e filhos. Diversidades, Madeira, v. 10, n. 37, p. 16-19, jul./set. 2012. Disponível em: https://hdl.handle.net/1822/24259. Acesso em: 7 jul. 2023.

DIONNE, Anne-Marie. Le plaisir de lire avec son enfant: un enjeu déterminant pour une pratique de littératie familiale aux multiples facettes. Forumlecture.ch, [s. l.], n. 3, p. 1-11, set./dez. 2013. Disponível em: www.forumlecture.ch/sysModules/obxLeseforum/

Artikel/501/2013_3_Dionne.pdf. Acesso em: 7 jul. 2023.

GONZÁLEZ, Dolores. Primeros Contactos con la Lectura: leer sin saber leer. In: RAMOS, Ana Margarida; PROLE, António; VIANA, Fernanda Leopoldina; COTRIM, João Paulo; SILVA, Sara Reis (org.). Formar leitores para ler o mundo. Lisboa: Fundação Calouste Gulbenkian, 2009. p. 159-168.

JÁ sei ler: Programa de Promoção da Leitura em Família. Apresentação do Projeto aos Pais. Lisboa: República Portuguesa, 2020. https://docs.google.com/presentation/d/1k9xLZ-W6g5osLk9NmNMjdsYDhBAItM61G2rAu9WGxeM/edit#slide=id.p1. Acesso em: 20 dez. 2022.

MANGUEL, Alberto. Embalando a minha biblioteca. Lisboa: Tinta da China, 2018.

MARTINS, Isabel Minhós. Propostas de exploração para pais e educadores: para onde vamos quando desaparecemos. Ilustrações de Madalena Matoso. Lisboa: Planeta Tangerina, 2019. Disponível em: www.planetatangerina.com/wp-content/uploads/2019/05/8-prop_prof_desaparecemos_0.pdf. Acesso em: 15 dez. 2022.

MATA, Lourdes. Era uma vez… Análise Psicológica, Lisboa, v. 22, n. 1, p. 95-108, 2004. Disponível em: http://publicacoes.ispa.pt/index.php/ap/article/view/133. Acesso em: 7 jul. 2023.

MATA, Lourdes. Literacia familiar e desenvolvimento de competências de literacia. Exedra: Revista Científica, Coimbra, p. 219-227, dez. 2012. Número temático de 2012: Português – Investigação e Ensino. Disponível em: http://exedra.esec.pt/exedrajournal/

wp-content/uploads/2013/01/18-numero-tematico-2012.pdf. Acesso em: 7 jul. 2023.

MENDES, Teresa. Literatura infantil e formação de leitores em idade pré-escolar: utopia ou realidade? In: SOUZA, Renata Junqueira; TORRIJOS, Cristina Cañamares; BALÇA, Ângela (org.) Brasil, Espanha e Portugal: literatura, práticas educativas e formação docente. Presidente Prudente: Educação Literária, 2020. p. 63-85.

PROPOSTAS de exploração para pais e educadores: quando eu nasci. Lisboa: Planeta Tangerina, 2019. Disponível em: www.planetatangerina.com/wp-content/uploads/2019/03/26-prop_qd_nasci.pdf. Acesso em: 15 dez. 2022.

SALUTTO, Nazareth. “Pode deixar rasgar?” Relação e subjetividade no cotidiano com bebês e livros na creche. Educação Unisinos, São Leopoldo, v. 24, p. 1-19, 2020. Disponível em: https://revistas.unisinos.br/index.php/educacao/article/view/

edu.2020.241.09. Acesso em: 7 jul. 2023.

SÁ-SILVA, Jackson Ronie; ALMEIDA, Cristóvão Domingos; GUINDANI, Joel Felipe. Pesquisa documental: pistas teóricas e metodológicas. Revista Brasileira de História & Ciências Sociais, Rio Grande, v. 1, n. 1, p. 1-15, jan./jun. 2009. Disponível em: https://periodicos.furg.br/rbhcs/article/view/10351. Acesso em: Acesso em: 7 jul. 2023.

TURIN, Joëlle. Leer en familia es la clave: Joëlle Turin. MaguaRed, Bogotá, 22 dez. 2015. Disponível em: https://maguared.gov.co/leer-en-familia-es-la-clave-joelle-turin/. Acesso em: 19 dez. 2022.

TUSSI, Rita Cássia; ROSING, Tânia. Programa bebelendo: uma intervenção precoce de leitura. São Paulo: Global, 2009.

VIANA, Fernanda Leopoldina; RIBEIRO, Iolanda (coord.). Falar, ler e escrever: propostas integradoras para jardim de infância. Carnaxide: Santillana, 2014.

Downloads

Published

2023-09-01

How to Cite

Balça, Ângela. (2023). What happens when the family reads to the children?. Letrônica, 16(1), e44179. https://doi.org/10.15448/1984-4301.2023.1.44179

Issue

Section

LITERATURA INFANTIL E JUVENIL CONTEMPORÂNEA