Gender-neutral language

An analysis based on the dialogic discourse theory

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15448/1984-4301.2021.4.39869

Keywords:

Gender-neutral language, Gender, The Bakhtin Circle, Ideological sign, Valuation

Abstract

Recently, the discussion about the use of a gender-neutral language, that do not promote the exclusion of people who do not identify themselves with the binary gender division in male and female, has been gaining space in society. Such theme has been the focus of discussions not only in the academic environment, for instance, with scientific papers and lectures about this form of linguistic expression, but also on the part of the population in general and, also, the Legislative Power, which proposed, in 2020, four projects regarding this subject. In view of the theme relevance nowadays, this study aims to reflect on the use of this form of language from the Bakhtin Circle’s perspective, using the concept of ideological sign proposed by these thinkers. Therefore, we have also analyzed some excerpts of the Law Project No. 5.385, that addresses the gender-neutral language, seeking to dialogue with the motivations and implications of this form of expression. Thus, we understand that such form of language is based on a re-accentuation of ideological signs, resulting from a change in reality, so that the signs become the scene of stress between groups which see the identity as binary and groups that do not.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Verônica Franciele Seidel, Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS), Porto Alegre, RS, Brasil.

Doutoranda em Letras pela Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS), em Porto Alegre, RS, Brasil; mestre em Letras pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS), em Porto Alegre, RS, Brasil; bacharel em Letras pela Universidade Federal de Santa Maria (UFSM), em Santa Maria, RS, Brasil.

References

BAKHTIN, Mikhail. Questões de literatura e de estética (A teoria do romance). 6. ed. Tradução de Aurora Fornoni Bernardini et al. São Paulo: Hucitec, 2010.

BAKHTIN, Mikhail. Os gêneros do discurso. Tradução de Paulo Bezerra. 1. ed. São Paulo: Editora 34, 2016.

BARTHES, Roland. Aula: aula inaugural da cadeira de semiologia literária do Colégio de França, pronunciada dia 7 de janeiro de 1977. Tradução de Leyla Perrone-Moisés. São Paulo: Cultrix, 2013.

BORBA, Rodrigo. Linguística queer: uma perspectiva pós-identitária para os estudos da linguagem. Revista Entrelinhas, São Leopoldo, v. 9, n. 1, p. 91-107, jan./jun. 2015. Disponível em: http://revistas.unisinos.br/index.php/entrelinhas/article/view/10378/4862. Acesso em: 12 dez. 2020.

BORBA, Rodrigo; LOPES, Adriana Carvalho. Escrituras de gênero e políticas de différance: imundície verbal e letramentos de intervenção no cotidiano escolar. Linguagem & Ensino, Pelotas, v. 21, n. esp., p. 41-285, 2018. Disponível em: https://periodicos.ufpel.edu.br/ojs2/index.php/rle/article/view/15198/9376. Acesso em: 12 dez. 2020.

BORODITSKY, Lera; SCHMIDT, Lauren A.; PHILLIPS, Webb. Sex, syntax and semantics. In: GENTNER, D.; GOLDIN-MEADOW, S. (ed.). Language in mind: advances in the study of language and thought. Cambridge: MIT Press, 2003. p. 61-79. Disponível em: https://web.stanford.edu/class/linguist156/Boroditsky_ea_2003.pdf. Acesso em: 15 dez. 2020.

BRASIL. Câmara dos Deputados. Emenda ao Projeto de Lei n.º 8.035/2010, de 7 de junho de 2011. Emenda modificativa. Brasília: Câmara dos Deputados, 2011. Disponível em: https://www.camara.leg.br/proposicoesWeb/prop_mostrarintegra?codteor=885151&-filename=Tramitacao-EMC+2317/2011+PL803510+%-3D%3E+PL+8035/2010. Acesso em: 6 dez. 2020.

BRASIL. Senado Federal. Lei nº 12.605, de 3 de abril de 2012. Determina o emprego obrigatório da flexão de gênero para nomear profissão ou grau em diplomas. Brasília: Senado Federal, 2012. Disponível em: http://legis.senado.leg.br/norma/589528/publicacao/15760047. Acesso em: 12 dez. 2020.

BRASIL. Câmara dos Deputados. Projeto de Lei n.º 3.325, de 12 de novembro de 2020. Estabelece medidas protetivas ao direito dos estudantes do estado do Rio de Janeiro ao aprendizado da língua portuguesa de acordo com as normas e orientações legais de ensino, na forma que menciona. Brasília: Câmara dos Deputados, 2020a. Disponível em: http://alerjln1.alerj.rj.gov.br/scpro1923.nsf/02ac6f279b568e24832566ec0018d839/22e138b-53c70ad770325861d005d40a9?OpenDocument. Acesso em: 5 dez. 2020.

BRASIL. Câmara dos Deputados. Projeto de Lei n.º 5.248, de 24 de novembro de 2020. Estabelece o direito dos estudantes de todo o Brasil ao aprendizado da língua portuguesa de acordo com a norma culta e orientações legais de ensino, e dá outras providências. Brasília: Câmara dos Deputados, 2020b. Disponível em: https://www.camara.leg.br/proposicoesWeb/prop_mostrarintegra;jsessionid=64BA790FAEF256CD24F408B8A3ABA207.proposicoesWebExterno1?codteor=1943896&filename=Tramitacao-PL+5248/2020. Acesso em: 5 dez. 2020.

BRASIL. Câmara dos Deputados. Projeto de Lei n.º 5.385, de 04 de dezembro de 2020. Estabelece medidas de proteção ao direito dos estudantes brasileiros ao aprendizado da língua portuguesa de acordo com a norma culta e orientações legais de ensino, na forma que menciona. Brasília: Câmara dos Deputados, 2020c. Disponível em: https://www.camara.leg.br/proposicoesWeb/prop_mostrarintegra?codteor=1946646&filename=Tramitacao-PL+5385/2020. Acesso em: 5 dez. 2020.

CAMERON, Deborah. Verbal hygiene. London: Routledge, 2012.

CÂMARA JR., Matoso Joaquim. Estrutura da língua portuguesa. Petrópolis: Vozes, 1970.

CORBETT, Greville. Gender. Cambridge: Cambridge University Press, 1991.

GYGAX, Pascal et al. Generically intended, but specifically interpreted: when beauticians, musicians, and mechanics are all men. Language and Cognitive Processes, London, v. 23, n. 3, p. 464-485, 2008. Disponível em: https://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/01690960701702035. Acesso em: 15 dez. 2020.

LICEU FRANCO-BRASILEIRO. Nota de esclarecimento – neutralização de gênero gramatical. In: Liceu Franco. Rio de Janeiro, 12 nov. 2020. Disponível em: https://liceufranco.com.br/noticias/2020/11/12/nota-de-esclarecimento-neutralizacao-de-genero-gramatical. Acesso em: 6 dez. 2020.

LÍNGUA, gramática, gênero e inclusão. [S. l.: s. n.], 2020. 1 vídeo (2:50:05 min). Publicado pelo canal Associação Brasileira de Linguística (Abralin). Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=_AdQFP3ssAY. Acesso em: 11 dez. 2020.

MEDVIÉDEV, Pável Nikoláievitch. O método formal nos estudos literários: introdução crítica a uma poética sociológica. Tradução de Ekaterina Vólkova Américo, Sheila Grillo. São Paulo: Contexto, 2012.

MENDES, Teresa; CARDOSO, Luís (org.). A mulher na literatura e outras artes. Portalegre: Instituto Politécnico de Portalegre, 2013.

MOTT, Luiz; MICHELS, Eduardo. Relatório 2018: Assassinatos de LGBT no Brasil. Brasil: Grupo Gay da Bahia, 2019. Disponível em: https://homofobiamata.files.wordpress.com/2017/01/relatc3b3rio-2016-ps.pdf. Acesso em: 12 dez. 2020.

RIO DE JANEIRO. Projeto de Lei n.º 2.013, de 03 de dezembro de 2020. Dispõe sobre a vedação do uso de novas formas de flexão de gênero e de número das palavras da língua portuguesa, em contrariedade às regras gramaticais consolidadas no país e aprovadas pela comunidade lusófona, no município do Rio de Janeiro, na forma que menciona. Rio de Janeiro: Câmara Municipal, 2020. Disponível em: https://static.poder360.com.br/2020/12/Projeto-de-Lei-Carlos-Bolsonaro.pdf. Acesso em: 15 dez. 2020.

SARAIVA, Maria Laura. Escola do Rio de Janeiro adota linguagem neutra na sala de aula: “Querides alunes”. Pais e Filhos, São Paulo, 13 nov. 2020. Disponível em: https://paisefilhos.uol.com.br/familia/escola-do-rio-de-janeiro-adota-linguagem-neutra-na-sala-de-aula-querides-alunes/. Acesso em: 6 dez. 2020.

SOUZA, Carinne. Violência doméstica: a cada 2 minutos, uma mulher é agredida no Brasil. Correio Braziliense, Brasília, 10 out. 2020. Disponível em: https://www.correiobraziliense.com.br/brasil/2020/10/4881286--a-cada-2-minutos-uma-mulher-e-agredida-no-pais.html. Acesso em: 12 dez. 2020.

VOLÓCHINOV, Valentin. Marxismo e filosofia da linguagem: problemas fundamentais do método sociológico na ciência da linguagem. 2. ed. Tradução de Sheila Grillo, Ekaterina Vólkova Américo. São Paulo: Editora 34, 2018.

VOLÓCHINOV, Valentin. A palavra na vida e a palavra na poesia: para uma poética sociológica. Tradução de Sheila Grillo, Ekaterina Vólkova Américo. São Paulo: Editora 34, 2019.

Published

2021-12-31

How to Cite

Seidel, V. F. (2021). Gender-neutral language: An analysis based on the dialogic discourse theory. Letrônica, 14(4), e39869. https://doi.org/10.15448/1984-4301.2021.4.39869

Most read articles by the same author(s)