Essential components in the acquisition of written language
Review of literature from 2015 to 2020
DOI:
https://doi.org/10.15448/1984-4301.2021.2.38730Keywords:
Acquisition of written language, Cognitive sciences, Literature reviewAbstract
This article presents a review of Brazilian literature from 2015 to 2020, with the following objectives: a) mapping the recent Brazilian production on acquisition of written language with a focus on cognitive sciences of reading; b) categorize production on the essential components of literacy; c) identify the main trends on the topic; and d) to point out potential areas for the development of the theme. The Periódicos CAPES and SciELO databases were searched for studies related to the six essential components of literacy: phonemic awareness; systematic phonic instruction; fluency in oral reading; vocabulary development; understanding of texts; and written production. After applying the exclusion criteria, 18 references were found, summarized and analyzed by the authors. The results indicate that, among the articles located in the cognitive sciences of reading perspective, works on phonemic or phonological awareness are predominant (13 of the 18 studies reviewed), and this component appears related to other skills for language acquisition. It was also found that most studies (15 out of 18 studies) proved strong or decisive relationships between the development of essential components and the acquisition of written language.
Downloads
References
ANDRADE, Alair Junio Lemes de; CELESTE, Letícia Correa; ALVES, Luciana Mendonça Caracterização da fluência de leitura em escolares do Ensino Fundamental II. Audiology Communication Research, v. 24, e1983, 2019. DOI: https://doi.org/10.1590/2317-6431-2018-1983. Acesso em: 21 maio 2020.
ARAGÃO, Silvia de Sousa Azevedo; MORAIS, Artur Gomes de. Como Crianças Alfabetizadas com o Método Fônico Resolvem Tarefas que Avaliam a Consciência Fonêmica? Educação em Revista, Belo Horizonte, v. 36, e223345, 2020. DOI: http://dx.doi.org/10.1590/0102-4698223345. Acesso em: 21 maio 2020.
BRASIL, Ministério da Educação. Secretaria de Alfabetização. PNA Política Nacional de Alfabetização/Secretaria de Alfabetização. Brasília: MEC, SEALF, 2019. 54 p. ISBN 978-65-81002-00-8.
BUENO, Gabriela Juliane; CARVALHO, Carolina Alves Ferreira; ÁVILA, Clara Regina Brandão de. Capacidade de automonitoramento da compreensão leitora no Ensino Fundamental. CoDAS, São Paulo, v. 29, n. 3, e:20160044, 2017. DOI: https://doi.org/10.1590/2317-1782/20172016044. Acesso em: 21 maio 2020.
CÁRNIO, Maria Silvia; SÁ, Beatriz Campos Magalhães de; JACINTO, Laís Alves; SOARES, Aparecido José Couto. Memória de curto prazo fonológica e consciência fonológica em escolares do Ensino Fundamental. CoDAS, São Paulo, v. 27, n. 5, p. 458-463, 2015. DOI: https://doi.org/10.1590/2317-1782/20152014163. Acesso em: 21 maio 2020.
CÁRNIO, Maria Silvia; LICAS, Blenda Regina Zoccal; SOARES, Aparecido José Couto. Influência da Escolaridade em Habilidades Linguístico-Cognitivas. Revista CEFAC, Campinas, v. 17, n. 1, p. 184-191, 2015. DOI: https://doi.org/10.1590/1982-021620155014. Acesso em: 21 maio 2020.
CÁRNIO, Maria Silvia; VOSGRAU, Jéssica Sales; SOARES, Aparecido José Couto. O papel da consciência fonológica na compreensão leitora. Revista CEFAC, Campinas, v. 19, n. 5, p. 590-600, 2017. DOI: http://dx.doi.org/10.1590/1982-0216201719518316. Acesso em: 21 maio 2020.
COELHO, Carmen Lucia Gobel; CORREA, Jane. Compreensão de leitura: Habilidades cognitivas e tipos de texto. PSICO, Porto Alegre, v. 48, n. 1, p. 40-49, 2017. DOI: http://dx.doi.org/10.15448/1980-8623.2017.1.23417. Acesso em: 21 maio 2020.
DEHAENE, Stanislas. Os neurônios da leitura. Porto Alegre: Penso, 2012
DEHAENE, Stanislas. How We Learn: Why Brains Learn Better Than Any Machine or Now. New York: Viking, 2020.
DIAS, Natália Martins; BUENO; Josenilda Oliveira dos Santos; PONTES, Juliana Martins; MECCA, Tatiana Pontrelli. Linguagem oral e escrita na Educação Infantil: relação com variáveis ambientais. Psicologia Escolar e Educacional, v. 23, e178467, 2019. DOI: http://dx.doi.org/10.1590/2175-35392019018467. Acesso em: 21 maio 2020.
DONATO, Helena; DONATO, Mariana. Etapas na Condução de uma Revisão Sistemática. Acta Med, Lisboa, v. 32, n. 3, p. 227-235, 2019. DOI: http://dx.doi.org/10.20344/amp.11923. Acesso em: 22 maio 2020.
FLEURY, Fernanda Oppenheimer.; AVILA, Clara Regina Brandão de. Nomeação rápida, memória fonológica e fluência leitora em escolares brasileiros bilíngues. CoDAS, São Paulo, v. 27, n. 1, p. 65-72, 2015. DOI: http://dx.doi.org/10.1590/2317-1782/20152014091. Acesso em: 21 maio 2020.
KOMENO, Eliana Matiko; ÁVILA, Clara Regina Brandão de; CINTRA, Isa de Pádua.; SCHOEN, Teresa Helena. Velocidade de leitura e desempenho escolar na última série do ensino fundamental. Estudos de Psicologia, Campinas, v. 32, n. 3, p. 437-447, 2015. DOI: http://dx.doi.org/10.1590/0103-166X2015000300009. Acesso em: 21 maio. 2020.
MALUF, Maria Regina; ZANELLA, Maura Spada; PAGNEZ, Karina Soledad Maldonado Molina. Habilidades Metalinguísticas e Linguagem Escrita nas Pesquisas Brasileiras. Boletim de Psicologia, São Paulo, v. 56, n. 124, p. 67-92, 2006. Disponível em: http://pepsic.bvsalud.org/pdf/bolpsi/v56n124/v56n124a06.pdf. Acesso em: 28 jul. 2020.
MARTINS, Maíra Anelli; CAPELLINI, Simone Aparecida. Relação entre fluência de leitura oral e compreensão de leitura. CoDAS, São Paulo, v. 31. n. 1, e20170244, 2019. DOI: http://dx.doi.org/10.1590/2317-1782/20182018244. Acesso em: 21 maio 2020.
NICOLAU, Carla Cabezas; NAVAS, Ana Luiza Gomes Pinto. Avaliação das Habilidades Preditoras do Sucesso de Leitura em Crianças de 1º E 2º Anos do Ensino Fundamental. Revista CEFAC, Campinas, v. 17, n. 3, p. 917-926, 2015. DOI: http://dx.doi.org/10.1590/1982-021620157214. Acesso em: 21 maio 2020.
PIASTA, Shayne B.; WAGNER, Richard K. Developing Early Literacy Skills: A Meta-Analysis of Alphabet Learning and Instruction. Reading Research Quarterly, v. 45, p. 8-38, 2010. DOI: http://dx.doi.org/10.1598/RRQ.45.1.2. Acesso em: 22 maio 2020.
PINTO, Patrícia.; LOPES, João. A. Literacia Pré-Escolar e Desempenho na Leitura na Instrução Primária. Psicologia: Teoria e Pesquisa, Brasília, v. 32, n. 4, p. 1-9, 2016. DOI: http://dx.doi.org/10.1590/0102.3772e324210. Acesso em: 21 maio 2020.
ROSAL, Angélica Galindo Carneiro; CORDEIRO, Ana Augusta de Andrade; SILVA, Ana Carolina Francisca da, SILVA, Ronildo Lima; QUEIROGA, Bianca Arruda Manchester de. Contribuições da consciência fonológica e nomeação seriada rápida para a aprendizagem inicial da escrita. Revista CEFAC, Campinas, v. 18, n. 1, p. 74-85, 2016. DOI: http://dx.doi.org/10.1590/1982-0216201618110315. Acesso em: 21 maio 2020.
SALVADOR, Liliana; MARTINS, Margarida Alves. Práticas de literacia familiar, competências linguísticas e desempenho em leitura no primeiro ano de escolaridade. Análise Psicológica, Lisboa, v. 35, n. 1, p. 1-12, 2017. DOI: http://dx.doi.org/10.14417/ap.1172. Acesso em: 21 maio 2020.
SARGIANI, Renan de Almeida; ALBUQUERQUE, Ana. Análise das Estratégias de Escrita de Crianças Pré-Escolares em Português do Brasil. Psicologia Escolar e Educacional, São Paulo, v. 20, n. 3, p. 591-600, 2016. DOI: http://dx.doi.org/10.1590/2175-3539/2015/02031057. Acesso em: 21 maio 2020.
SARGIANI, Renan de Almeida; MALUF, Maria Regina. Linguagem, Cognição e Educação Infantil: Contribuições da Psicologia Cognitiva e das Neurociências. Psicologia Escolar e Educacional, São Paulo, v. 22, n. 3, p. 477-484, 2018. DOI: http://dx.doi.org/10.1590/2175-35392018033777. Acesso em: 22 maio 2020.
SARGIANI, Renan de Almeida; MALUF, Maria Regina; BOSSE, Marie-Line. O Papel da Amplitude Visuoatencional e da Consciência Fonêmica na Aprendizagem da Leitura. Psicologia Reflexão e Crítica, Porto Alegre, v. 28, n. 3, p. 593-602, 2015. DOI: http://dx.doi.org/10.1590/1678-7153.201528318. Acesso em: 21 maio 2020.
SILVA, Ana Carolina Francisca da; CORDEIRO, Ana Augusta Andrade; QUEIROGA, Bianca Arruda Manchester de; ROSAL, Angélica Galindo Carneiro; CARVALHO, Elaine Adolfo de; ROAZZI, Antônio. A Relação entre o Desenvolvimento Fonológico e Aprendizagem Inicial da Escrita em Diferentes Contextos Socioeducacionais. Revista CEFAC, Campinas, v. 17, n. 4, p. 1115-1131, 2015. DOI: http://dx.doi.org/10.1590/1982-0216201517415214. Acesso em: 21 maio 2020.
SNOWLING, Margaret J.; HULME, Charles. A Ciência da Leitura. Porto Alegre: Penso Editora. 2013.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Letrônica
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Copyright
The submission of originals to Letrônica implies the transfer by the authors of the right for publication. Authors retain copyright and grant the journal right of first publication. If the authors wish to include the same data into another publication, they must cite Letrônica as the site of original publication.
Creative Commons License
Except where otherwise specified, material published in this journal is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International license, which allows unrestricted use, distribution and reproduction in any medium, provided the original publication is correctly cited.