Relationship between syntactic awareness and sentence writing in students from 1st and 2nd years of elementary school

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15448/1984-4301.2021.2.38548

Keywords:

Writing, Literacy, Phrase, Syntactic awareness

Abstract

Sentence writing learning in the early years is essential for later textual production and academic performance. Skills such as syntactic awareness facilitate and aid in the process learning of phrasal writing and the reading. The present study aims to analyze the relationship between syntactic awareness and sentence writing of 1st and 2nd years of elementary school of a public school, according to the stages of writing Partially Alphabetical and Consolidated Alphabetical writing (EHRI, 2005) and gender. Using the Statistical Package for Social Science (SPSS) software, a Mann-whitney test was performed to verify the relationship between the variables. From the results it can be observed that the better the quality of the student’s sentence, the better the performance in syntactic awareness. There was a significant difference in the performance of syntactic awareness between the phrasal writing; and there was no difference between genders.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Ana Paula Rigatti Scherer, Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS), Porto Alegre, RS, Brasil.

Doutora em Letras pela Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS), em Porto Alegre, RS, Brasil; mestre em Letras pela Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS), em Porto Alegre, RS, Brasil; professora pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS), em Porto Alegre, RS, Brasil.

Caroline Secretti Maieron, Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS), Porto Alegre, RS, Brasil.

Pós-graduanda em saúde da criança pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS), em Porto Alegre, RS, Brasil. Fonoaudióloga pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS), em Porto Alegre, RS, Brasil.

References

BARBOSA, Vanessa M.; SILVA, Cláudia. Correlação entre habilidade de vocabulário receptivo, consciência sintática e escrita de palavras. Revista CEFAC, São Paulo, v. 22, n. 3, p. 1-10, 2020.

BARRERA, Sylvia D.; MALUF, Maria R. Consciência Metalinguistica e Alfabetização: um estudo com crianças da primeira série do ensino fundamental. Psicologia: Reflexão e Crítica, Porto Alegre, v. 16, n. 3, p. 491-502, 16 mar. 2003.

BRASIL et al. Organização para a Cooperação e Desenvolvimento Econômico São Paulo: Fundação Santilha, 2012. Disponível em: http://download.inep.gov.br/acoes_internacionais/pisa/resultados/2014/relatorio_nacional_pisa_2012_resultados_brasileiros.pdf. Acesso em: 22 nov. 2019.

BUBLITZ, Grasiela K. A consciência sintática de crianças que ingressaram aos 6 anos no Ensino Fundamental. Letras de Hoje, Porto Alegre, v. 45, n. 3, p. 92-97, jul./set. 2010.

CAPOVILLA, Alessandra G. S.; CAPOVILLA, Fernando C.; SOARES, Joceli V. T. Consciência sintática no ensino fundamental: correlações com consciência fonológica, vocabulário, leitura e escrita. Psico-USF, São Francisco, v. 9, n. 1, p. 39-47, jan./jun. 2004.

CORREA, Jane. A avaliação da consciência sintática na criança: uma análise metodológica. Psicologia: Teoria e Pesquisa, Rio de Janeiro, v. 20, n. 1, p. 69-75, jan./abr. 2004.

CUNHA, Ana P. N.; MIRANDA, Ana R. M. A hipo e a hipersegmentação nos dados da aquisição de escrita: a influência da prosódia. Alfa, São Paulo, v. 53, n. 1, p. 127-148, nov. 2009.

EHRI, Linnea. Development of sight word reading: phases and findings. In: SNOWLING, Margaret J.; HULME, Charles (ed.). The science of reading, a handbook. Malden: Blackwell, 2005. p. 135-154.

FERREIRO, Emília; TEBEROSKY, Ana. A Psicogênese da língua escrita. Porto Alegre: Artes Médicas, 1986.

GOMBERT, Jean E. Atividades Metalinguísticas e aprendizado da leitura. In: MALUF, Maria R. Metalinguagem e aquisição da escrita: contribuições da pesquisa para a prática da alfabetização. São Paulo: Casa do Psicólogo, 2003. p. 19-64.

GOMBERT, Jean E. Metalinguistic development. Chicago: The University of Chicago Press, 1992.

GUARESI, Ronei. Repercussões de descobertas neurocientíficas ao ensino da escrita. Revista FAEBBA: Educação e Contemporaneidade, Salvador, v. 23, n. 41, p. 51-62, jan./jun. 2014.

INSTITUTO NACIONAL DE ESTUDOS E PESQUISAS EDUCACIONAIS ANÍSIO TEIXEIRA (INEP). Avaliação Nacional da Alfabetização (ANA): Documento Básico. Brasília: INEP, 2013. Disponível em: https://download.inep.gov.br/educacao_basica/saeb/2013/livreto_ANA_online.pdf. Acesso em: 28 jul. 2021.

MALUF, Maria R.; ZANELLA, Maura S.; PAGNEZ, Karina S. M. M. Habilidades metalinguísticas e linguagem escrita nas pesquisas brasileiras. Boletim de Psicologia, São Paulo, v. 56, n. 124, p. 67-92, jan./jun. 2006.

PEREIRA, Vera W.; SCLIAR-CABRAL, Leonor. Compreensão de textos e consciência textual. Florianópolis: Insular, 2012.

REGO, Lúcia L. B. O papel da consciência sintática na aquisição da língua escrita. Temas em psicologia, Ribeirão Preto, v. 1, n. 1, p. 79-86, abr. 1993.

SCHERER, Ana P. R.; PEREIRA, Vera W. A escrita da frase na alfabetização: o papel da consciência sintática. Signo, Santa Cruz do Sul, v. 38, ed. esp., p. 44-60, jul./dez. 2013.

SCHERER, Ana P. R.; WOLFF, Clarice L.; NORTE, Julia S. S. A escrita da palavra e sua relação com a escrita inicial na frase. ReVEL, Porto Alegre, v. 17, n. 33, p. 85-103, 2019.

SILVA, Ademar. Alfabetização: a escrita espontânea. 2. ed. São Paulo: Contexto, 1994.

SIM-SIM, Inês. Desenvolvimento da Linguagem. Lisboa: Universidade Aberta, 1998.

TEBEROSKY, Ana. Aprendendo a escrever: Perspectivas psicológicas e implicações educacionais. São Paulo: Ática, 2003.

VIEIRA, Gastão. Alfabetização Infantil: Os novos caminhos. 3. ed. Brasília: Câmara dos Deputados, 2003. Disponível em: http://alfabetizacao.mec.gov.br/images/pdf/alfabetizacao_infanti_novos_caminhos_gastao_vieira.pdf. Acesso em: 14 nov. 2019.

Published

2021-08-10

How to Cite

Scherer, A. P. R., & Maieron, C. S. (2021). Relationship between syntactic awareness and sentence writing in students from 1st and 2nd years of elementary school. Letrônica, 14(2), e38548. https://doi.org/10.15448/1984-4301.2021.2.38548