Didi-Huberman and the writing: to try to see between the image and the concept

Authors

  • Tatiane França Rangel Universidade Federal do Rio de Janeiro, Faculdade de Letras, Programa de Pós-Graduação em Ciência da Literatura, Rio de Janeiro, RJ http://orcid.org/0000-0001-6646-2206

DOI:

https://doi.org/10.15448/1984-4301.2019.3.33501

Keywords:

Didi-Huberman. Dialectical image. Testimony. Memory. Sharing.

Abstract

The present article intends to develop an analysis between two of the books of the french philosopher and art historian, Georges Didi- Huberman. Écorces (2017), first published in 2011 in french language, is made by a first-person narrative of the author while visiting the concentration camps of Auschwitz-Birkenau. The second book, Essayer Voir (2014), shows a process of essay written in a technical and philosophical way. Its content, however, brings up the same subject of the first one: the images and the heritage from Auschwitz. The dialogue between the books shows how Didi-Huberman
elaborates his concept of image as a dialectical and historical force, based on the works of Walter Benjamin, Primo Levi, and Aharon Appelfeld. Also,
the article reveals how the author develops his answers to the following question: how can we resist such barbarism?

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Tatiane França Rangel, Universidade Federal do Rio de Janeiro, Faculdade de Letras, Programa de Pós-Graduação em Ciência da Literatura, Rio de Janeiro, RJ

Licenciada em Letras pela pela Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ). Mestranda do Programa de Pós-Graduação em Ciência da Literatura na Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ), bolsista da CAPES. Está atualmente em período de mobilidade na Université Nice-Sophia Antipolis
(UNICE) em Nice. Integrante do grupo de Estudos Pensar a imagem, vinculado à Outrarte (UNICAMP).

References

ADORNO, Theodor W. Dialética Negativa. Trad.: Marco Antônio Casanova. Rio de Janeiro: Jorge Zahar Ed., 2009.

ALLOA, Emmanuel. La pensée phasme. Revue Europe, nº 1069, p. 68-78, maio 2018.

BARRENTO, João. O gênero intranquilo: anatomia do ensaio e do fragmento. Assírio e Alvim, 2010.

BENJAMIN, Walter. Origine du drame barroque allemand. Éditions Flammarion, 2009.

DIDI-HUBERMAN, Georges. Cascas. São Paulo: Editora 34, 2017.

DIDI-HUBERMAN, Georges. Essayer Voir. Paris: Éditions de Minuit, 2014.

DIDI-HUBERMAN, Georges. Libres yeux de l’histoire. Revue Europe, nº 1069, p. 18-30, maio 2018.

LEMAIRE, Jean-Pierre. FIgure Humaine. Paris: Éditions Gallimard, 2008.

LEVI, Primo. É isto um homem? Rio de Janeiro: Editora Rocco, 1976.

PIC, Muriel. Qu’est-ce que s’orienter dans les images? Revue Europe, nº 1069, p. 3-17, maio 2018.

SOMAINI, Antonio. Montage et anachronisme. Revue Europe, nº 1069, p.54-66, maio 2018.

Published

2019-12-16

How to Cite

Rangel, T. F. (2019). Didi-Huberman and the writing: to try to see between the image and the concept. Letrônica, 12(3), e33501. https://doi.org/10.15448/1984-4301.2019.3.33501