Images of who writes: notes about the place of the writer

Authors

  • André Magri Ribeiro de Melo Universidade Federal de Minas Gerais, Faculdade de Letras, Programa de Pós-Graduação em Letras: Estudos Literários, Belo Horizonte, MG http://orcid.org/0000-0001-5410-9317

DOI:

https://doi.org/10.15448/1984-4301.2019.3.33500

Keywords:

Literature. Biographical criticism. Iconographical criticismo. Brazilian literature.

Abstract

The dialogue between different arts is one of the marks of contemporary literary and cultural theory and criticism, interested in the interdisciplinary character of cultural phenomena and artistic objects. In this essay, I analyze some aspects of the relationship between image and word in the photobiographical work The place of the writer, by photographer Eder Chiodetto. From the reading of some photos and commentaries of the writers, I propose connections between the notions of punctum and biographeme, in the terms of Roland Barthes, that operate in close relation with the dissolution of rigid borders in contemporary aesthetics, whether in the scope of biographical criticism or iconographical. I conclude the discussion by highlighting impurity and ephemerality as the basic aspects of Chiodetto’s work, whose originality and beauty are separated from linearity, orthodox sequencing and objective attainment. Death – captured by camera flash – and life – reinvented in fragments of itself delivered by writers – are implicated in each other, doubly contaminated.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

André Magri Ribeiro de Melo, Universidade Federal de Minas Gerais, Faculdade de Letras, Programa de Pós-Graduação em Letras: Estudos Literários, Belo Horizonte, MG

Mestre em Educação também pela Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG). Doutorando em Estudos Literários, com ênfase em Literatura Brasileira, pelo Programa de Pós-Graduação em Letras: Estudos Literários (Pós-Lit), da UFMG. Técnico em Assuntos Educacionais no Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Ceará (IFCE), onde também atua como Professor da Pós-graduação na área de
Docência na Educação Profissional e Tecnológica.

References

BARTHES, Roland. A câmara clara: nota sobre a fotografia. Rio de Janeiro: Nova Fronteira (Saraiva de bolso), 2012.

BARTHES, Roland. Sade, Fourier e Loyola. São Paulo: Martins Fontes, 2005.

CHIODETTO, Eder. O lugar do escritor. São Paulo: Cosac & Naify, 2002.

DELEUZE, Gilles & GUATTARI, Félix. Mil Platôs. v. 1. Rio de Janeiro: Editora 34, 1995.

DERRIDA, Jacques. O olho da Universidade. São Paulo: Estação, Liberdade, 1999.

DIDI-HUBERMAN, Georges. Cascas. São Paulo: Editora 34, 2017.

FOUCAULT, Michel. Nietzsche, a genealogia e a história.

In:FOUCAULT, Michel. Microfísica do poder. Rio de Janeiro: Edições Graal, 6ª edição, 1986.

RANCIÈRE, Jacques. A partilha do sensível: estética e política. São Paulo: Editora 34, 2009.

ROSA, João Guimarães. Grande sertão: veredas. Rio de Janeiro, José Olympio, 1979, p. 77-78.

SONTAG, Susan. Sobre fotografia. São Paulo: Companhia das Letras, 2004.

SOUZA, Eneida Maria de. Crítica cult. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2007.

SOUZA, Eneida Maria de. Janelas Indiscretas: ensaios de crítica biográfica. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2011.

Published

2019-12-16

How to Cite

Ribeiro de Melo, A. M. (2019). Images of who writes: notes about the place of the writer. Letrônica, 12(3), e33500. https://doi.org/10.15448/1984-4301.2019.3.33500