Technological tools for developing attention and thematic progression perception in text

Authors

  • Gabriela Fontana Abs da Cruz Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul
  • Gabrielle Perotto de Souza da Rosa Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul
  • Patricia de Andrade Neves Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul
  • Patrícia Martins Valente Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul

DOI:

https://doi.org/10.15448/1984-4301.2016.2.23826

Keywords:

Reading, Attention, Thematic progression, Technology.

Abstract

Reading and text comprehension, as well as thematic progression and attention are closely related when it talks about learning. The lack of attentional focus during reading causes difficulties in text comprehension, that, consequently, impairs the maturity of the student as a reader and in its school performance. The purpose of this study is to evaluate the functionality of three softwares, namely, Hot Potatoes, JClick and Ardora elaborating virtual activities that can help in attention development, during reading, and in text thematic progression. After the creation of these school activities, it was noted that these three softwares have resources to contribute with the teacher methodology. However, Ardora was the most accessible software in the activities elaboration, besides it has more favorable visual presentation to attract the student involuntary attention and motivate him to execute what is requested.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ADAM, Jean Michel. A Línguística Textual. São Paulo: Cortez, 2011.

BEAUGRANDE, Robert A.; DRESSLER, Wolfgang U. Introduction to text linguistics. New York: Logman, 1983.

CHAROLLES, Michel. Introduction aux problèmes de la cohérence des textes. Paris: Langue Française, 1978.

COLOMER, Teresa; CAMPS, Anna. Ensinar a ler, ensinar a compreender. Porto Alegre: Artes Médicas Sul, 2002.

COMMODARI, Elena; GUARNERA, Maria. Attention and reading skills. In: Perceptual and Motor Skills, v. 100, p. 375-386, 2005. http://dx.doi.org/10.2466/pms.100.2.375-386

FERREIRA, Sandra P. A.; DIAS, Maria G. B. B. A leitura, a produção de sentidos e o processo inferencial. In: Psicologia em Estudo, Maringá, v. 9, n. 3, p. 439-448, set./dez. 2004

FONSECA, Luísa. Compreensão leitora e atenção seletiva: um estudo com alunos do ensino médio. Dissertação de mestrado, 2013.

GIASSON, Jocelyne. A compreensão na leitura. 2. ed. Porto, Portugal: ASA Editores II, 2000.

GOODMAN, Kenneth S. Um jogo psicolinguístico de adivinhação. In: SINGER, Harry;

RUDDELL, Robert B. Theoretical models and processes of reading. 2. ed. Newark: Internacional Reading Association, 1976.

______. O processo de leitura: considerações a respeito das línguas e do desenvolvimento. In: FERREIRO, Emília; PALÁCIO, Margarita Gomez. Os processos de leitura e escrita, novas perspectivas. 3. ed. Porto Alegre: Artes Médicas Sul, 1990.

______. Unidade na leitura – um modelo psicolingüístico transacional. In: Letras de Hoje, Porto Alegre, v. 26, n. 4, p. 9-43, dez. 1991.

HALLIDAY, M. A. K.; HASAN, Ruqaiya. Cohesion in English. London: Longman, 1976.

KATO, Mary Aizawa. O aprendizado da leitura. 6. ed. São Paulo: Martins Fontes, 2007.

KLEIMAN, Ângela. Texto e leitor: aspectos cognitivos da leitura. 2. ed. Campinas, SP: Pontes, 1992.

KOCH, Ingedore. G. V. Desvendando os segredos do texto. São Paulo: Cortez, 2002.

______. Introdução à Linguística Textual: trajetória e grandes temas. São Paulo: Martins Fontes, 2004.

______. A coesão textual. São Paulo: Contexto, 2013.

LEFFA, Vilson J. Aspectos da leitura. Porto Alegre: D. C. Luzzatto, 1996.

LURIA, Alexander Romanovich. Curso de Psicologia Geral. Civilização Brasileira. Rio de Janeiro: 1979. Vol. 3.

MOREIRA, Terezinha Maria. A progressão temática na redação escolar. Dissertação (Mestrado) – Universidade de Campinas, Campinas, 1991.

PARANÁ. Secretaria de Estado da Educação. Manual para uso do JClicI. Cutitiba: Secretaria de Estado da Educação, 2010.

PEREIRA, Vera Wannamacher. Arrisque-se... faça seu jogo. Letras de Hoje, Porto Alegre, v. 37, n. 2, p. 47-63, 2002.

SIMON, Maria Lúcia M. A construção do texto: coesão e coerência textuais. In: Revista Philologus, v. 40, p. 23-31, 2008

SMITH, Frank. Leitura significativa. 3. ed. Porto Alegre: Artes Médicas Sul, 1999.

______. Compreendendo a leitura: uma análise psicolinguística da leitura e do aprender a ler. 4. ed. Porto Alegre: Artes Médicas Sul, 2003.

______. Introdução à linguística textual. São Paulo: Martins Fontes, 2004.

Published

2016-12-31

How to Cite

Cruz, G. F. A. da, Rosa, G. P. de S. da, Neves, P. de A., & Valente, P. M. (2016). Technological tools for developing attention and thematic progression perception in text. Letrônica, 9(2), 336–354. https://doi.org/10.15448/1984-4301.2016.2.23826