Forming teachers of Portuguese as an Additional Language (PLA) for superdiversity

Challenges

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15448/1984-7726.2020.4.38360

Keywords:

Linguistic politics, Superdiversity, The formation of Portuguese as a Foreign Language Teachers

Abstract

This paper aims to reflect on gaps that need to be addressed in the case of an institutionalization in the area of Portuguese as a Foreign Language and on glotopolitical actions in this field. We intend to discuss some effects of the absence of documents that guide the education in classrooms that reflect the superdiverse reality in which we are inserted. We analyse how Exame Celpe-Bras – Certificate of Proficiency in Portuguese for Foreigners – has guided Portuguese as a Foreign Language teaching policies and, finally, we observe the effects of this influence on the formation of Portuguese as a Foreign Language teachers. We mobilize, for this study, the concepts of superdiversity; local knowledge and global knowledge; linguistic politics and glotopolitics actions. Based on these concepts, we show some of the skills needed for the teacher to face these challenges that are imposed at work today.

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Author Biographies

Mariana de Camargo Bessa, Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF), Juiz de Fora, MG, Brasil

Doutoranda em Linguística pelo Programa de Pós-Graduação em Linguística da Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF). Mestre em Linguística pela Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF). Graduada em Letras: Português e respectivas literaturas pela mesma instituição. Possui graduação em Letras com ênfase em Língua Inglesa e suas respectivas literaturas, também pela UFJF. Tem experiência na área de Linguística, com ênfase em português como Língua Estrangeira, com interesse em temas relacionados ao ensino de português para estrangeiros, formação docente, políticas linguísticas e em reflexões a respeito dos olhares para língua-cultura, identidades e saberes docentes.

Denise Barros Weiss, Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF), Juiz de Fora, MG, Brasil

Graduação em Letras pela Universidade Federal de Juiz de Fora (1988), mestrado em Linguística pela Universidade Federal do Rio de Janeiro (1994) e doutorado em Letras pela Universidade Federal Fluminense (2007). Atualmente é professora associada da Universidade Federal de Juiz de Fora. Tem experiência na área de Linguística, com ênfase em português como Língua Estrangeira, com interesse especial nos seguintes temas: português como língua estrangeira, português como língua de herança. Atua na sala de aula de português para alunos estrangeiros e na formação de professores na área de Português para estrangeiros.

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Published

2020-12-31

How to Cite

Bessa, M. de C., & Weiss, D. B. (2020). Forming teachers of Portuguese as an Additional Language (PLA) for superdiversity: Challenges. Letras De Hoje, 55(4), e38360. https://doi.org/10.15448/1984-7726.2020.4.38360

Issue

Section

Dossier: Teaching Portuguese as an Additional Language (PLA)