Mobile technologies and Brazilian Portuguese teaching for foreigners

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15448/1984-7726.2020.4.38183

Keywords:

Computer language learning (CALL), Mobile apps, Brazilian Portuguese as foreign language

Abstract

The multiplicity of resources offered by the Internet, expanding mobile services, led to the emergence of mobile learning. Through this strategy, applications installed on mobile devices use digital information and communication technologies to promote language teaching-learning. In order to understand how this process occurs, this study analyzes three apps aimed at teaching Portuguese as a second language: Duolingo, Babbel and Busuu. Based on studies of gamification and language learning by computer, apps are classified according to four paradigms, based on the highlight (i) language approaches; (ii) the content presented, such as reading, text production, vocabulary, grammatical topics, oral  tasks and pronunciation; and (iii) the use of images to represent vocabulary and daily situations. Data analysis allowed us to understand that, although a behaviorist structure predominates, working the language in a fragmented way, as an object of study and not as a form of communication and social interaction, the three applications present a well-planned system in terms of gamification. It has concluded that these tools do not present themselves as protagonists to the teaching of the Portuguese language to foreigners, but, used as support, contribute to learning.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Josiane Brunetti Cani, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Espírito Santo (Ifes), Vitória, ES, Brasil

Doutora em Linguística Aplicada, servidora do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Espírito Santo (Ifes) e professora da Faculdade Castelo Branco. Líder do grupo de pesquisa “Linguagens e Tecnologias”, do Ifes, e membro do grupo “Texto: semiótica e tecnologia livre”, da UFMG, com interesse em questões relacionadas a linguagens, tecnologias digitais, ensino de Língua Portuguesa e formação de professores.

References

ALMEIDA FILHO, J. C. P. Dimensões comunicativas no ensino de línguas. Campinas: Pontes, 1993.

BLAKE, R. J. Brave new digital classroom: technology and foreign language learning. Washington, DC: Georgetown University Press, 2013.

BRASIL. Brasil. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Anísio Teixeira. Documento base do exame Celpe-Bras [recurso eletrônico]. – Brasília: Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira, 2020. Acesso em: 13 nov. 2020.

CANI, J. B.; SANTIAGO, M. E. V. O papel do quadro comum europeu de referência para idiomas: aprendizagem, ensino e avaliação (QCER) na internacionalização das IES: uma análise sob a perspectiva do Letramento Crítico e dos Multiletramentos. Trabalhos em Linguística Aplicada, Campinas, v. 57, n. 2, p. 1164-1188, 2018. https://doi.org/10.1590/010318138650002297941

CHEON, J.; LEE, S.; CROOKS, S. M.; SONG, J. An investigation of mobile learning readiness in higher education based on the theory of planned behavior. Computers & Education, Amsterdam, v. 59, n. 3, p. 1054-1064, 2012. Disponível em: https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0360131512000991. Acesso em: 26 ago. 2018. https://doi.org/10.1016/j.compedu.2012.04.015

CONSELHO DA EUROPA. Quadro europeu comum de referência para as línguas: aprendizagem, ensino, avaliação. Porto: Edições Asa, 2001. Disponível em: http://area.dge.mec.pt/gramatica/Quadro_Europeu_total.pdf. Acesso em: 1 jul. 2018.

CORREA, L. M. S. Aquisição da linguagem: uma retrospectiva dos últimos trinta anos. DELTA, São Paulo, v. 15, p. 339-83, 1999.

COSTA, Giselda Santos. Mobile learning e zona de desenvolvimento proximal: transformando o ensino e aprendizagem de línguas através da tecnologia móvel. Polifonia, Cuiabá, v. 25, n. 37.2, p. 206-220, 2018.

DELEUZE, G.; GUATTARI, F. Mil platôs: capitalismo e esquizofrenia. Rio de Janeiro: Editora 34, 1996.

DOUGLAS, D. Assessing languages for specific purposes. Cambridge: Cambridge University Press, 2000.

FIDRMUC, J.; FIDRMUC, J. Foreign languages and trade: evidence from a natural experiment. Empirical Economics, Vienna, n. 50, p. 31-49, 2016. https://doi.org/10.1007/s00181-015-0999-7

GRUBA, P. Computer Assisted Language Learning (CALL). In: DAVIES, A.; ELDER, C. (ed.). The handbook of applied linguistics. Oxford: Blackwell Publishing, 2004. p. 623-648.

HATCH, E. Second language acquisition. Rowley, MA: Newbury House, 1978.

HEALEY, D.; JOHNSON, N. TESOL CALL Interest Section Software List. Alexandria, VA: TESOL, 1995.

JOHNSON, M. A philosophy of second language acquisition. New Haven: Yale University Press, 2004.

KRASHEN, S. The input hypothesis: issues and implications. New York: Longman, 1985.

LARSEN-FREEMAN, D.; CAMERON, L. Complex systems and applied linguistics. Oxford: Oxford University Press, 2008.

LEFFA, V. J. Metodologia do ensino de línguas. In: BOHN, H. I.; VANDRESEN, P. (org.). Tópicos em linguística aplicada: o ensino de línguas estrangeiras. Florianópolis: Editora da UFSC, 1988. p. 211-236.

LÉVY, P. O que é virtual? São Paulo: Editora 34, 1996.

LONG, M. The role of the linguistic environment in second language acquisition. In: RITCHIE, W.; BHATIA, T. (ed.). Handbook of second language acquisition. San Diego: Academic Press, 1996. p. 413-468.

MARÇAL, J. C. Novas tecnologias da informação e comunicação no contexto da formação continuada à distância. Perspectivas em Ciência da Informação, Belo Horizonte, v. 5, n. 2, p. 267-273, 2000. Disponível em: http://portaldeperiodicos.eci.ufmg.br/index.php/pci/article/viewFile/129/327.html. Acesso em: 29 ago. 2018.

MITCHELL, R.; MARSDEN, E.; MYLES, F. Second language learning theories. Abingdon: Routledge, 2013.

MOTA, B. C. C. et al. Duolingo: inovação do inglês na escola. Revista do Plano Nacional de Formação de Professores da Educação Básica, Teresina, v. 4, n. 1, p. 142-147, 2016.

MUNDAY, P. The case for using DUOLINGO as part of the language classroom experience. Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, Madrid, v. 19, n. 1, p. 83-101, 2016. https://doi.org/10.5944/ried.19.1.14581

OLIVEIRA, G. M. de. O lugar das línguas: a América do Sul e os mercados linguísticos na Nova Economia. Synergies Brésil, São Paulo, n. 1, p. 21 30, 2010.

PAIVA, Vera Lúcia Menezes de Oliveira. A www e o ensino de Inglês. Revista Brasileira de Linguística Aplicada, v. 1, n. 1, p. 93-116, 2001. https://doi.org/10.1590/S1984-63982001000100006

PAIVA, V. L. M. de O. Aquisição de segunda língua. São Paulo: Parábola, 2014.

PHILLIPS, M. Logical possibilities and classroom scenarios for the development of CALL. In: BRUMFIT, C.; PHILLIPS, M.; SKEHAN, P. (ed.). Computers in English language teaching. New York: Pergamon, 1985. p. 25-46.

PROTALINSKI, E. Hyperloop’s intro video claims the future is now. Dated Sep, v. 17, p. 5, 2015.

SACCOL A.; SCHLEMMER E.; BARBOSA, J. M-learning e u-learning: novas perspectivas da aprendizagem móvel e ubíqua. São Paulo: Pearson, 2011.

SCARAMUCCI, M. V. R. O projeto Celpe-Bras no âmbito do Mercosul: contribuições para uma definição de proficiência comunicativa. In: ALMEIDA FILHO, J. C. P. (org.). Português para estrangeiros: interface com o espanhol. Campinas: Pontes, 1995. p. 77-90.

SHARMA, S. K.; KITCHENS, F. L.; BOOKER, Q. E.; XU, H. Web services model for mobile, distance and distributed learning using service-oriented architecture. International Journal of Mobile Communications, Geneva, v. 4, n. 2, p. 178-192, 2006. https://doi.org/10.1504/IJMC.2006.008608

STERN, H. H. Linguistic theory and language teaching: emergence of a relationship. In: STERN, H. Fundamental concepts of language teaching. Oxford: Oxford University Press, 1987. p. 152-187.

SCHUMANN, John H. O relacionamento de pidginização, criação e descreolização para a segunda aquisição de língua 1. Aprendizagem de línguas, v. 28, n. 2, p. 367-379, 1978.

TRAXLER, J. Defining, discussing and evaluating mobile learning: the moving finger writes and having writ… The International Review of Research in Open and Distance Learning, Athabasca, v. 8, n. 2, 2007. Disponível em: http://www.irrodl.org/index.php/irrodl/article/view/346. Acesso em: 22 ago. 2018. https://doi.org/10.19173/irrodl.v8i2.346

TRAXLER, J.; KUKULSKA-HULME, A. (ed.). Mobile learning: a handbook for educators and trainers. London: Routledge, 2005.

UNESCO. Diretrizes de políticas para a aprendizagem móvel. Brasília, DF: Organização das Nações Unidas para a Educação, 2013. Disponível em: http://unesdoc.unesco.org/images/0022/002277/227770por.pdf. Acesso em: 27 ago. 2018.

WANG, Y-S.; WU, M.-C.; WANG, H.-Y. Investigating the determinants and age and gender differences in the acceptance of mobile learning. British Journal of Educational Technology, Hoboken, v. 40, n. 1, p. 92-118, 2009. https://doi.org/10.1111/j.1467-8535.2007.00809.x

WARSCHAUER, M. Computer assisted language learning: an introduction. In: FOTOS, S. (ed.). Multimedia language teaching. Tokyo: Logos International, 1996. p. 3-20.

WARSCHAUER, M.; HEALEY, D. Computers and language learning: an overview. Language Teaching, Cambridge, v. 31, n. 2, p. 57-71, 1998. https://doi.org/10.1017/S0261444800012970

WEIGLE, S. C. Assessing writing. Cambridge: Cambridge University Press, 2002.

Published

2020-12-31

How to Cite

Cani, J. B. (2020). Mobile technologies and Brazilian Portuguese teaching for foreigners. Letras De Hoje, 55(4), e38183. https://doi.org/10.15448/1984-7726.2020.4.38183

Issue

Section

Dossier: Teaching Portuguese as an Additional Language (PLA)