Acquisition of intonation in Spanish/L2: interaction between the effects on explicit instruction and individuals variables

Authors

  • Elena Ortiz Preuss Universidade Federal de Goiás http://orcid.org/0000-0001-7496-4951
  • Rhanya Rafaella Rodrigues Instituto Federal Goiano
  • Wilson José de Oliveira Júnior Universidade Federal de Goiás

DOI:

https://doi.org/10.15448/1984-7726.2017.3.29370

Keywords:

Explicit instruction, Individual differences, Intonation

Abstract

This article exposes the effects of the explicit instruction on total interrogative and affirmative statements in Spanish as L2. It also displays their possible interactions with individual variables, such as the attention capacity, the frequency of use and also the linguistic and teaching experience. It is a quantitative study which covers some linguistic tests of perception and the production of sentences, an attention network test and a questionnaire of historical and linguistic proficiency. The study had a convenience sample covering both an experimental group that received some explicit instructions about a target content in an intermediate period between the pre- and the post-test, and a control group that did not receive the instruction. The results have shown that there was no significant difference related to the instructional effect. Our hypothesis is that individual variables may have minimized the instruction role about intonation in the performance of these participants.

Downloads

Download data is not yet available.

References

AKERBERG, Marianne. Aquisição da Pronúncia: a entoação em afirmações e perguntas sim/não. Trabalhos em Linguística Aplicada, Campinas, v. 50, n. 1, p. 153-167, 2011.

ALVES, Ubiratã Kichhöfel. A explicitação dos aspectos fonético-fonológicos da L2: teoria e pesquisa na sala de aula. In: LAMPRECHT, Regina R. (Org.). Consciência dos sons da língua: subsídios teóricos e práticos para alfabetizadores, fonoaudiólogos e professores de língua inglesa. 2. ed. Porto Alegre: EDIPUCRS, 2012. p. 211-230.

ALVES, Ubiratã Kichhöfel. O papel da instrução explícita na aquisição fonológica do inglês como L2: evidências fornecidas pela Teoria da Otimidade. 2004. Dissertação (Mestrado em Letras) – Escola de Educação, Universidade Católica de Pelotas, Pelotas, 2004.

BODOLAY, Adriana. Análise prosódica de línguas em contato: questões totais no português e no espanhol falado na fronteira Brasil/Uruguai. In: Anais do Colóquio Brasileiro de Prosódia da Fala. Belo Horizonte: Periódicos UFMG, 2011. Vol. 1. p. 8-14. Disponível em: <http://www.periodicos.letras.ufmg. br/index.php/anais_coloquio/article/view/1199/1348>. Acesso em: 13 set. 2016.

BYGATE, Martin. Speaking. In: CARTER, Ronald. NUNAN, David. (Ed.). The Cambridge guide to teaching English to speakers of other languages. Cambridge: Cambridge University Press, 2001. p. 14-20.

CANTERO SERENA, Francisco José. Fonética y didáctica de la pronunciación. In: MENDOZA, A. (Coord.). Didáctica de la lengua y la literatura. Madrid: Prentice Hall, 2003. p. 545-572.

COSTA, Albert; HERNÁNDEZ, Mireia; SEBASTIÁNGALLÉS, Núria. Bilingualism aids conflict resolution: evidence from the ANT task. Cognition, Elsevier Science B.V., v. 106, n. 1, p. 59-86, 2008.

COUTO, Letícia Rebollo; SÁ, Priscila Ferreira de; FIGUEIREDO, Natalia dos Santos. Gêneros orais e entoação: os enunciados interrogativos no espanhol de Buenos Aires e Montevidéu. Interdisciplinar, Itabaiana-SE, n. VIII, v. 17, p. 69-98, 2013.

COX, Jessica G.; SANZ, Cristina. Deconstructing PI for the ages: Explicit instruction vs. practice in young and older adult bilinguals. IRAL – International Review of Applied Linguistics. v. 53, n. 2, p. 225-248, 2015.

CRYSTAL, David. Prosodic Systems and Language acquisition. In: LEON, Pierre R.; FRAURE, Georges; RIGAULT, Andre. (Ed.). Prosody Feature Analysis. Montreal: Didier, 1970. p. 77-90.

DIAS, Eva Christina Orzechowski. Declarativas e interrogativas totais no espanhol L1 e L2 falado em Bogotá: uma contribuição para estudos prosódicos. 2015. 273 f. Tese (Doutorado em Linguística) – Programa de Pós-Graduação em Linguística, Universidade Federal de Santa Catarina, Florianopólis. 2015.

ELLIS, Rod. La adquisición de segundas lenguas en un contexto de enseñanza análisis de las investigaciones existentes. Nova Zelandia: Research Division, 2005.

FINGER, Ingrid; Preuss, Elena Ortiz. Atenção ao input e aprendizagem: o papel da instrução explícita na aquisição do Espanhol como L2. Letras de Hoje, v. 44, n. 3, p. 78-85, 2009.

FORTKAMP, Mailce Borges. Produção oral e aquisição de L2: cognição e ensino. In: MATZENAUER, Carmen Lúcia Barreto et al. (Org.). Estudos da Linguagem: VII Círculo de Estudos Linguísticos do Sul. Pelotas: Educat, 2008. p. 223-234.

IZUMI, Shinichi. Noticing and L2 Development: Theoretical, Empirical, and Pedagogical Issues. In: BERGSLEITHNER, Joara M.; FROTA, Sylvia Nagem; YOSHIOKA, Jim K. (Ed.). Noticing and Second Language Acquisition: Studies in Honor of Richard Schmidt. Honolulu: National Foreing Language Resource Center, 2013. p. 25-38.

LENET, Alison E.; SANZ, Cristina; LADO, Beatriz; HOWARD Jr, James H.; HOWARD, Darlene V. Aging, pedagogical conditions and differential success in SLA: an empirical study. In: SANZ, Cristina; LEOW, Ronald (Ed.). Implicit and explicit language learning: conditions, processes and knowledge in SLA and bilingualism. Washington DC: Georgetown University Press, 2011. p. 73-84.

PREUSS, Elena Ortiz. A interface entre os conhecimentos implícito e explícito: um estudo baseado no se – operador aspectual como delimitador em espanhol. 2005. 165 f. Dissertação (Mestrado em Letras) – Universidade Católica de Pelotas, Pelotas, 2005.

PREUSS, Elena Ortiz; SANZ, Cristina. Aquisição de L2: Interação entre variáveis externas e internas. In: PREUSS, Elena Ortiz; COUTO, Elza Kioko Nakayama N. do; RAMOS, Rui Manuel (Org.). Multiplos olhares e Linguística e Linguística Aplicada. Campinas: Pontes, 2016. p. 121-134.

PINTO, Maristela da Silva. Transferências prosódicas do PB/LM na aprendizagem do E/LE: enunciados assertivos e interrogativos totais. 2009. 378f. Tese (Doutorado em Letras Neolatinas) – Universidade Federal do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2009.

PRIETO, Pilar. Teorías lingüísticas de la entonación. In: PRIETO, Pilar. Teorías de la Entonación. Barcelona: Ariel, 2003. p. 14-33.

RAE. Fonética y fonología. Cuestiones generales. In: RAE. Nueva gramática de la lengua española. Barcelona: Espasa Libros, 2011. p. 19-22.

RAE. La entonación In: RAE. Nueva gramática de la lengua española. Barcelona: Espasa Libros, 2011. p. 435-488.

SANZ, Cristina. Contributions of study abroad research to our understanding of SLA processes and outcomes: The SALA Project, an appraisal. In: PÉREZ-VIDAL, Carmen (Ed.). Language acquisition in study abroad and formal instruction contexts. Philadelphia/Amsterdam: John Benjamins, 2014. p. 1-13.

SANZ, Cristina; SERAFINI, Ellen Johnson. Cognición y L2: El papel de las diferencias individuales en el aprendizaje de lenguas extranjeras con especial atención a la memoria operativa. No prelo.

SANZ, Cristina. Adult SLA: the interaction between external and internal factors. In: SANZ, Cristina (Ed.). Mind and Context in adult second language acquisition: methods, theory, and practice. Washington DC: Georgetown University Press, 2005. p. 3-20.

SCHMIDT, Robert. Attention. In: ROBINSON, Peter (Ed.). Cognition and second language instruction. Cambridge University Press, 2001. p. 3-32.

SEMINO, María Josefina Israel. La entonación en español y en portugués. In: BRISOLARA, Luciene Bassols; SEMINO, María Josefina Israel. ¿Cómo pronunciar el español? La enseñanza de la fonética y la fonología para brasileños: ejercicios prácticos. Campinas: Pontes Editores, 2014. p.103-126.

SKEHAN, Peter. A. Framework for the implementation of task-based instruction. Applied Linguistics, v. 17, n. 1, p. 38-62, 1996.

SOSA, Juan Manuel. La entonación del español. Su estructura fónica, variabilidad y dialectología. Madrid: Cátedra, 1999.

VANPATTEN, Bill. Processing Instruction. In: SANZ, Cristina. (Ed.). Mind and Context in adult second language acquisition: methods, theory, and practice. Washington DC: Georgetown University Press, 2005. p. 267-281.

WILLIAMS, John N. Attention, Awareness, and Noticing in Language Processing and Learning. In: BERGSLEITHNER, Joara M.; FROTA, Sylvia Nagem; YOSHIOKA, Jim K. (Ed.). Noticing and Second Language Acquisition: Studies in Honor of Richard Schmidt. Honolulu: National Foreing Language Resource Center, 2013. p. 39-57.

Published

2017-12-07

How to Cite

Preuss, E. O., Rodrigues, R. R., & de Oliveira Júnior, W. J. (2017). Acquisition of intonation in Spanish/L2: interaction between the effects on explicit instruction and individuals variables. Letras De Hoje, 52(3), 381–390. https://doi.org/10.15448/1984-7726.2017.3.29370