The teaching and learning of Mathematics in the Early Years

experiences and narratives of Normal Course students

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15448/1981-2582.2023.1.45214

Keywords:

initial training, teaching, mathematics education

Abstract

This research will contribute to discuss the importance of the initial training offered in the Normal Course modality, which aims to train teachers who will work in the early years. In this movement, we provide narrative writing in order to favor reflections arising from experiences in the school context during internship interventions in the early years. In this sense, the writing of the narratives rescues indications of being a teacher, the ways of teaching and learning Mathematics, the perceptions about the relationships between the methodological procedures of teaching Mathematics and the dichotomy between theory and practice in the development of pedagogical practices in the internship period. Thus, the objective of this investigation is to analyze the narratives of normalists in training, covering the experiences in the process of teaching and learning mathematics in the early years in a historical-cultural perspective. The research is presented as a qualitative approach with characteristics of narrative research. We evidenced that reflective writing, through logbooks, made it possible to experience the teaching and learning of mathematics in the early years as well as the meanings attributed to what was experienced in the educational process during the teaching internship for pedagogical practice as future teachers.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Rafael Marques dos Santos, Institute of Education, Science and Technology Farroupilha, Santa Rosa, RS, Brazil.

PhD candidate in Science Education at the Federal University of Rio Grande do Sul. Master in Science Teaching at the Federal University of Fronteira Sul. Postgraduate in Science Teaching and Mathematics Education at the Federal Institute of Goiás – Uruaçu Campus. Substitute professor at the Federal Institute of Education, Science and Technology Farroupilha – Campus Santa Rosa. Professor at the State Network of the State of Rio Grande do Sul, Brazil.

Laudelina Braga, Federal Institute of Goiás, Uruaçu, GO, Brazil.

PhD in Mathematics Education from the State University of Londrina. Master in Education from the Federal University of Goiás. Pedagogical professor in the area of Education at the Federal Institute of Goiás – Campus Uruaçu.

Hedi Maria Luft, Faculdade de Balsas, Balsas, MA, Brazil.

PhD in Education from the University of Vale dos Sinos-RS. Master in Science Education from the Regional University of the Northwest of the State of Rio Grande do Sul-RS. Professor at the Faculty of Balsas/ MA. Teacher at the municipal school system of Santa Rosa working in the State Network of the State of Rio Grande do Sul, Brazil.

References

Bardin, L. (2009). Análise de conteúdo. Lisboa: Edições 70.

Bicudo, M. A. V. (1993). Pesquisa em educação matemática. Pro-posições, 4(1), 18-23.

Clandinin, D. J., & Connelly, F. M. (2015). Pesquisa narrativa: experiência e história em pesquisa qualitativa. (Tradução do Grupo de Pesquisa Narrativa e Educação de Professores ILEEI/UFU). Uberlândia: EDUFU.

Connelly, F. M., & Clandinin, D. J. (1995). Relatos de experiencia e investigación narrativa. In J. Larrosa et al. Déjame que te cuente: ensayos sobre narrativa y educación (pp. 11-59). Barcelona: Laertes.

D’Ambrosio, U. (2004). Prefácio. In M. C. Borba, & J. L. Araújo (Org.). Pesquisa qualitativa em educação matemática (pp. 11-23). Belo Horizonte: Autêntica.

Dante, L. R. (1987). Uma proposta para mudanças nas ênfases ora dominantes no ensino de matemática. Revista do Professor de Matemática, (6), 32-35.

Danyluk, O. S. (2002). Alfabetização matemática: as primeiras manifestações da escrita infantil. Porto Alegre: Sulina.

Freire, P. (1983a). Extensão ou Comunicação? 8. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra.

Freire, P. (1983b). Educação como prática da Liberdade. Rio de Janeiro: Paz e Terra.

Freire, P. (1987). Pedagogia do oprimido (17ª ed). Rio de Janeiro: Paz e Terra.

Goodson, I. (2007). Dar voz ao professor: As histórias de vida dos professores e seu desenvolvimento profissional. In A. Nóvoa (Org.), Vidas de professores (pp. 63-69). Porto: Porto Editora.

Güllich, R. I. C. (2012). O livro didático, o professor e o ensino de ciências: um processo de investigação-formação-ação (Tese de doutorado). Unijuí, Ijuí, Brasil.

Imbernón, F. (2022). Formação docente e profissional: formar-se para a mudança e a incerteza. São Paulo: Cortez.

Machado, N. J. (1990). Matemática e língua materna. São Paulo: Cortez.

Nacarato, A. M. (2010). A formação matemática das professoras da séries iniciais: a escrita de si como prática de formação. Bolema – Boletim de Educação Matemática, 23(37), 905-930.

Nascimento, A. M. (2007). A infância na escola e na vida: uma relação fundamental. In J. Beauchamp, S. D. Pagel & A. R. Nascimento, Ensino fundamental de nove anos (2ª ed., pp. 25-32). Brasília: MEC.

Nóvoa, A. (1992). Vidas de professores. Lisboa: Porto.

Pimenta, S. L., & Lima, M. S. L. (2004). Estágio e Docência. São Paulo: Cortez.

Pires, C. M. C. (2012). Educação Matemática: conversas com professores dos anos iniciais. São Paulo: Zapt.

Porlán, R., & Martín, J. (1997). El diario del profesor: un recurso para la investigación en el aula. Sevilla: Díada.

Souza, E. C. S. (2006). Pesquisa narrativa e escrita (auto)biográfica: interfaces metodológicas e formativas. In E. C. S. Souza & M. H. M. B. Abrahão (Org.), Tempos, narrativas e ficções: a invenção de si (pp. 135-148). Porto Alegre: EDIPUCRS.

Valente, W. R. (2017). Os saberes para ensinar matemática e a profissionalização do educador matemático. Revista Diálogo Educacional, 17, 207–222.

Valera, A. R. (2003). Uso social e escolar dos números racionais: representação fracionária e decimal (Dissertação de mestrado). Universidade Estadual Paulista, Marília, Brasil.

Vygotsky, L. S. (2000a). A formação social da mente (Bizerra, P., Trad.). São Paulo: Martins Fontes.

Vygotsky, L. S. (2000b). A construção do pensamento e da linguagem (Bizerra, P., Trad.). São Paulo: Martins Fontes.

Published

2023-12-15

How to Cite

Marques dos Santos, R., Braga, L., & Maria Luft, H. (2023). The teaching and learning of Mathematics in the Early Years: experiences and narratives of Normal Course students. Educação, 46(1), e45214. https://doi.org/10.15448/1981-2582.2023.1.45214

Issue

Section

Other Topics