EDUCATIONAL PSYCHOLOGY
RESEARCH TRENDS IN ANPED NORTHEAST (2016/2022)
DOI:
https://doi.org/10.15448/1981-2582.2023.1.44772Keywords:
Educational psychology, educational research, knowledge productionAbstract
This article aims to analyze the trends in intellectual production of GT 20 - Educational Psychology of ANPEd Northeast, focusing on the works that have been presented and published in the event proceedings of the 2016, 2018, 2020, and 2022 editions. The methodology employed was based on the abstracts and full texts published in the Proceedings of each meeting, highlighting the objectives, theoretical foundations, and methodological procedures employed in the research, with a keen focus on the topic under discussion and the contribution to the explanation of psychological aspects involved in the different educational processes that were investigated. The results were organized around the categories identified as theoretical-methodological trends and contributions to the field of education research. The conducted analyses show that educational psychology consolidates itself as a field of investigation characterized by deep theoretical and methodological diversity, enabling the integration of multiple perspectives on educational processes and the mediations that impact the formation and development of the human person, whether in school or in other spaces of social relations.
Downloads
References
Almeida, L. R. (2005). Contribuições da psicologia de Rogers para a educação: uma abordagem histórica. In V. M. N. S. Placco (Org.), Psicologia e educação: revendo contribuições (pp. 63-95). São Paulo: Editora da PUCSP.
Carvalho, D. C. D., Facci, M. G. D., & Barroco, S. M. S. (2010). A produção científica do GT de Psicologia da Educação da ANPEd e a apropriação de teorias psicológicas. Psicologia da Educação, 31, 79-104.
Carvalho, M. V. C. (2002). Breve incursão pela história das relações entre Psicologia e Educação. In M. A. B. Ferro, Educação: saberes e práticas (pp. 41-52). Teresina: EDUFPI.
Carvalho, M. V. C., & Matos, K. S. L. (2021). Psicologia da educação: teorias do desenvolvimento e da aprendizagem em discussão. Fortaleza: EDUECE.
Carvalho, S. M. R., & Bataglia, P. U. R. (Eds.). (2012). Psicologia e educação: temas e pesquisas. Marília: Editora Oficina Universitária. Coll, C., Palacios, J., & Marchesi, A. (1996). Desenvolvimento psicológico e educação: psicologia da educação. Porto Alegre: Artes Médicas.
Gatti, B. A. (1997). O que é psicologia da educação? Ou, o que ela pode vir a ser como área de conhecimento? Psicologia da Educação, 5(2), 73-90.
Gatti, B. A. (2006). Psicologia da educação como área de conhecimento: tendências. In I. M. L. M. I., & M. V. C. Carvalho, A pesquisa como mediação de práticas socioeducativas (pp. 65-75). Teresina: EDUFPI.
Gatti, B. A. (2010). Psicologia da educação: conceitos, sentidos e contribuições. Psicologia da Educação, 31, 7-22.
Marques, E. S. A. (2022). Prática educativa desenvolvimental em contexto da pandemia: limites, possibilidades e desafios vivenciados por professores(as) e alunos(as) da educação infantil. In Anais do XXVI Encontro de Pesquisa Educacional do Nordeste. (pp. 1-7). São Luís, Brasil. Disponível em http://anais.anped.org.br/regionais/nordeste2022.
Peroni, V. M. V. (2020). Relação público-privado no contexto de neoconservadorismo no Brasil. Educação & Sociedade, 41, 1-17.
Placco, V. M. N. S. (Org.). Psicologia e educação: revendo contribuições. São Paulo: PUCSP. Santos, G. C. S., & Falcão, G. M. B. (2020). Formação de professores e inclusão escolar: uma tarefa em construção. In G. C. S. Santos, & G. M. B. Falcão, Educação Especial inclusiva e Formação de professores: contribuições teóricas e práticas (pp. 13-26). Curitiba: Appris.
Saviani, D., & Galvão, A. C. (2021). Educação na pandemia: a falácia do “ensino” remoto. Universidade & Sociedade, 67, 36-49.
Silva, S. P., Nóbrega-Therrien, S. M., & Farias, I. M. S. (2014). Produções sobre a formação de professores no EPENN: análise do período 2003 a 2011. In A. M.
Gomes, & T. F. Leal, Pesquisas em Educação nas regiões Norte e Nordeste: balanço e perspectivas (pp. 127-152). Recife: Editora UFPE.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Educação
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Copyright
The submission of originals to Educação implies the transfer by the authors of the right for publication. Authors retain copyright and grant the journal right of first publication. If the authors wish to include the same data into another publication, they must cite Educação as the site of original publication.
Creative Commons License
Except where otherwise specified, material published in this journal is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International license, which allows unrestricted use, distribution and reproduction in any medium, provided the original publication is correctly cited.