A esthetic of existence as educational fact

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15448/1981-2582.2023.1.44731

Keywords:

education, aesthetics of existence, power, freedom

Abstract

This essay proposes to mean the aesthetics of existence as an educational fact. The Foucauldian notion of aesthetics of existence finds the Gadamerian notion of fact, leading to the proposition of inquiring, educational assumption, and expectation contexts, in a different way to the notion of ideal models converted into standardized forms of existence. We advocate education on the basis of the aesthetics of existence, a condition for the construction of a beautiful project of the self, constituting life as a work of art in the perspective of the common and of the preservation of the human condition. From a philosophical perspective, the aesthetics of existence is discussed as a response to power relations in the sphere of governmentality, but also as a condition of power relations under the criterion of freedom.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Mauricio João Farinon, University of the West of Santa Catarina (UNOESC), Joaçaba, SC, Brazil.

PhD in Education and Master in Philosophy from the Pontifical Catholic University of Rio Grande do Sul (PUCRS), in Porto Alegre, RS, Brazil. Professor of the Postgraduate Program in Education – master's and doctorate – at the University of Western Santa Catarina (UNOESC), in Joaçaba, SC, Brazil.

Deise Cristiane de Luca, University of the West of Santa Catarina (UNOESC), São Miguel do Oeste, SC, Brazil.

Master in Education and Technology from the Federal Institute of Education, Science and Technology Sul-Rio-Grandense (IFSul), in Pelotas, RS, Brazil. PhD student in Education at the University of Western Santa Catarina (UNOESC), in Joaçaba, SC, Brazil. Professor at the University of the West of Santa Catarina (UNOESC), in São Miguel do Oeste, SC, Brazil.

References

Bauman, Z. (1998). O mal-estar da pós-modernidade. (M. Gama, & C. M. Gama, Trad.). Jorge Zahar Ed.

Besagio, N. M. (2021). Cálice: censura e violência na Ditadura Militar brasileira. Em Tempo de Histórias, 39, 55-68. https://doi.org/10.26512/emtempos.v1i39.38967

Damião, M. H., & Delgado, C. (2023). “Cenários” para a educação global: um projeto de futuro delineado no passado e afirmado no presente. Revista Espaço Pedagógico, 30, 1-19. https://doi.org/10.5335/rep.v30i0.14412

Deleuze, G. (2005). Foucault. (C. Sant’Anna Martins, Trad.). Brasiliense. Dreyfus, H., & Rabinow, Paul. (1983) Michel Foucault – beyond sctructuralism and hermeneutics (2. ed.). The University of Chicago Press.

Foucault, M. (2020). A coragem da verdade – o governo de si e dos outros II. (E. Brandão, Trad.). Martins Fontes.

Foucault, M. (1995). Entrevista. In Dreyfus, H., & Rabinow, P. (Org.), Michel Foucault, uma trajetória filosófica (para além do estruturalismo e da hermenêutica). (V. P. Carrero, Trad., pp. 253-278). Forense Universitária.

Foucault, M. (1995). O sujeito e o poder. In Dreyfus, H., & Rabinow, P. (Org.), Michel Foucault: uma trajetória filosófica (para além do estruturalismo e da hermenêutica). (V. P. Carrero, Trad., pp. 231-249). Forense Universitária.

Foucault, M. (2010). O governo de si e do outros. (E. Brandão, Trad.). Martins Fontes.

Foucault, M. (2019). Microfísica do poder (10. ed.). Paz e Terra.

Gadamer, H-G. (1983). A razão na época da ciência (Â. Dias, Trad.). Tempo Brasileiro.

Gadamer, H-G. (2001). Elogio da teoria. In Gadamer, H. G. (Org.), Elogio da teoria. (J. T. Pereira, Trad., pp. 23-40). Edições 70.

Hermann, N. (2010). Autocriação e horizonte comum – ensaios sobre educação ético-estética. Ed. Unijuí.

Kant, I. (2009) Reposta à pergunta: que é esclarecimento? In Kant. I. (Org.), Textos seletos (F. de S. Fernantes, Trad., 5. ed., pp. 63-71). Vozes.

Kant, I. (2018). Sobre a Pedagogia (J. T. Proença, Trad). Edições 70.

Ordine, N. (2016). A utilidade do inútil: um manifesto (L. C. Bombassaro, Trad.). Zahar.

Ordine, N. (2020). A utilidade dos saberes inúteis. In Fávero, A., Paviani, & J., Rajobac, R. (Org.), Vínculos filosóficos: homenagem a Luiz Carlos Bombassaro (pp. 633-648). Educs.

Pinho, L. C. (2013). Por uma estética artística: ética e existência em Nietzsche e Foucault. Griot-Revista de Filosofia, 2(8), 107-117. https://doi.org/10.31977/grirfi.v7i1.566.

Román, J. C. (2021). La estética de la existencia como salida al laberinto del poder en Foucault. Thémata - Revista de Filosofía, 64, 143-164. https://doi.org/10.12795/themata.2021.i64.07

Sen, A. (2011). A ideia de justiça (D. B., & R. D. Mendes, 1. reimp). Companhia das Letras.

Sen, A. (2013). Desenvolvimento como liberdade (L. T. Motta., 2. reimpr.). Companhia das Letras.

Published

2023-11-27

How to Cite

Farinon, M. J., & de Luca, D. C. (2023). A esthetic of existence as educational fact. Educação, 46(1), e44731. https://doi.org/10.15448/1981-2582.2023.1.44731

Issue

Section

Other Topics

Most read articles by the same author(s)