A esthetic of existence as educational fact
DOI:
https://doi.org/10.15448/1981-2582.2023.1.44731Keywords:
education, aesthetics of existence, power, freedomAbstract
This essay proposes to mean the aesthetics of existence as an educational fact. The Foucauldian notion of aesthetics of existence finds the Gadamerian notion of fact, leading to the proposition of inquiring, educational assumption, and expectation contexts, in a different way to the notion of ideal models converted into standardized forms of existence. We advocate education on the basis of the aesthetics of existence, a condition for the construction of a beautiful project of the self, constituting life as a work of art in the perspective of the common and of the preservation of the human condition. From a philosophical perspective, the aesthetics of existence is discussed as a response to power relations in the sphere of governmentality, but also as a condition of power relations under the criterion of freedom.
Downloads
References
Bauman, Z. (1998). O mal-estar da pós-modernidade. (M. Gama, & C. M. Gama, Trad.). Jorge Zahar Ed.
Besagio, N. M. (2021). Cálice: censura e violência na Ditadura Militar brasileira. Em Tempo de Histórias, 39, 55-68. https://doi.org/10.26512/emtempos.v1i39.38967
Damião, M. H., & Delgado, C. (2023). “Cenários” para a educação global: um projeto de futuro delineado no passado e afirmado no presente. Revista Espaço Pedagógico, 30, 1-19. https://doi.org/10.5335/rep.v30i0.14412
Deleuze, G. (2005). Foucault. (C. Sant’Anna Martins, Trad.). Brasiliense. Dreyfus, H., & Rabinow, Paul. (1983) Michel Foucault – beyond sctructuralism and hermeneutics (2. ed.). The University of Chicago Press.
Foucault, M. (2020). A coragem da verdade – o governo de si e dos outros II. (E. Brandão, Trad.). Martins Fontes.
Foucault, M. (1995). Entrevista. In Dreyfus, H., & Rabinow, P. (Org.), Michel Foucault, uma trajetória filosófica (para além do estruturalismo e da hermenêutica). (V. P. Carrero, Trad., pp. 253-278). Forense Universitária.
Foucault, M. (1995). O sujeito e o poder. In Dreyfus, H., & Rabinow, P. (Org.), Michel Foucault: uma trajetória filosófica (para além do estruturalismo e da hermenêutica). (V. P. Carrero, Trad., pp. 231-249). Forense Universitária.
Foucault, M. (2010). O governo de si e do outros. (E. Brandão, Trad.). Martins Fontes.
Foucault, M. (2019). Microfísica do poder (10. ed.). Paz e Terra.
Gadamer, H-G. (1983). A razão na época da ciência (Â. Dias, Trad.). Tempo Brasileiro.
Gadamer, H-G. (2001). Elogio da teoria. In Gadamer, H. G. (Org.), Elogio da teoria. (J. T. Pereira, Trad., pp. 23-40). Edições 70.
Hermann, N. (2010). Autocriação e horizonte comum – ensaios sobre educação ético-estética. Ed. Unijuí.
Kant, I. (2009) Reposta à pergunta: que é esclarecimento? In Kant. I. (Org.), Textos seletos (F. de S. Fernantes, Trad., 5. ed., pp. 63-71). Vozes.
Kant, I. (2018). Sobre a Pedagogia (J. T. Proença, Trad). Edições 70.
Ordine, N. (2016). A utilidade do inútil: um manifesto (L. C. Bombassaro, Trad.). Zahar.
Ordine, N. (2020). A utilidade dos saberes inúteis. In Fávero, A., Paviani, & J., Rajobac, R. (Org.), Vínculos filosóficos: homenagem a Luiz Carlos Bombassaro (pp. 633-648). Educs.
Pinho, L. C. (2013). Por uma estética artística: ética e existência em Nietzsche e Foucault. Griot-Revista de Filosofia, 2(8), 107-117. https://doi.org/10.31977/grirfi.v7i1.566.
Román, J. C. (2021). La estética de la existencia como salida al laberinto del poder en Foucault. Thémata - Revista de Filosofía, 64, 143-164. https://doi.org/10.12795/themata.2021.i64.07
Sen, A. (2011). A ideia de justiça (D. B., & R. D. Mendes, 1. reimp). Companhia das Letras.
Sen, A. (2013). Desenvolvimento como liberdade (L. T. Motta., 2. reimpr.). Companhia das Letras.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Educação
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Copyright
The submission of originals to Educação implies the transfer by the authors of the right for publication. Authors retain copyright and grant the journal right of first publication. If the authors wish to include the same data into another publication, they must cite Educação as the site of original publication.
Creative Commons License
Except where otherwise specified, material published in this journal is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International license, which allows unrestricted use, distribution and reproduction in any medium, provided the original publication is correctly cited.