Literature review
a necessary ritual to qualify the scientific research and know the object of research
DOI:
https://doi.org/10.15448/1981-2582.2023.1.44634Keywords:
Literature review, State of the art., Research practiceAbstract
This article aims to problematize a theoretical-methodological issue inherent in scientific research: the literature review. In order to do that, some practices developed in a research group from the south of the country have been described and related to information obtained from a group of Education graduate students, and the concepts of state of the art and review of literature were also problematized. This descriptive, problematizing and operative study presents a way to conduct the literature review. Characterized as an essay, the text brings up justifi cations to consider a literature review, which is identified as a ritual. The text also evidences the goals and the ways of approaching the literature review, as well as the strategies to complete each of its steps, especially the ones that diff erentiate it from the state of the art, by pointing out some of the most frequently seen investigations on literature review and in the research group experiences. For this problematization, the study is grounded on a poststructuralist perspective and seeks to show the intricacies of this investigation issue, with different understandings, paths and possibilities, but, above all, the need to perform this research ritual. As a result, it was observed that the literature review plays an important role in research, and it can be conducted with rigor, productivity and originality.
Downloads
References
Alves-Mazzotti, A. J. (2001). Relevância e aplicabilidade da pesquisa em educação. Cadernos de Pesquisa, 113, 39-50. https://doi.org/10.1590/S0100-15742001000200002
Alves-Mazzotti, A. J. (2006). A revisão da bibliografia em teses e dissertações: meus tipos inesquecíveis - o retorno. In Bianchetti, L., & Machado, A. M. N. (Org.), A bússola do escrever: desafios e estratégias na orientação e escrita de teses e dissertações (2. ed., pp. 25-41). Cortez Editora. Bandeira, M. (n.d.). Contexto teórico e empírico: a revisão da literatura. Laboratório de Psicologia Experimental. Departamento de Psicologia UFSJ. https://www.ufsj.edu.br/portal2repositorio/File/lapsam/Metodo%20de%20-pesquisa/Metodos%20de%20pesquisa%202013/Texto_3__Contexto_teorico_e-_empirico%3B_Revisao_da_literatura.pdf.
Beaud, M. (2021). A arte da tese: como elaborar trabalhos de pós-graduação, mestrado e doutorado. BestBolso. Brizola, J., & Fantin, N. (2016). Revisão da literatura e revisão sistemática da literatura. Revista de Educação do Vale do Arinos, 3(2), 23-39. https://doi.org/10.30681/relva.v3i2.1738
Bujes, M. I. E. (2002). Descaminhos. In Costa, M. V. (Org.), Caminhos investigativos II: outros modos de pensar e fazer pesquisa em educação (pp. 11-33). DP & A.
Costa, M. V. (2005). Velhos temas, novos problemas: a arte de perguntar em tempos pós-modernos. In Costa, M. V., & Bujes, M. I. E. (Org.), Caminhos investigativos III: riscos e possibilidades de pesquisar nas fronteiras (pp. 199-214). DP & A.
Echer, I. C. (2001). A revisão de literatura na construção do trabalho científico. Revista gaúcha de enfermagem, 22(2). 5-20. http://hdl.handle.net/10183/23470
Ferreira, N. S. D. A. (2002). As pesquisas denominadas “estado da arte”. Educação & sociedade, 23, 257-272. https://doi.org/10.1590/S0101-73302002000300013
Ferreira, N. S. D. A. (2021). Pesquisas intituladas estado da arte: em foco. Revista Internacional de Pesquisa em Didática das Ciências e Matemática, 2, 1-23.
Galvão, M. C. B., & Ricarte, I. L. M. (2019). Revisão sistemática da literatura: conceituação, produção e publicação. Logeion: Filosofia da informação, 6(1), 57-73. https://doi.org/10.21728/logeion.2019v6n1.p57-73
Guirao Goris, S. J. A. (2015). Utilidad y tipos de revisión de literatura. Ene, 9(2). https://dx.doi.org/10.4321/S1988-348X2015000200002
Han, B.-C. (2021). O desaparecimento dos rituais: uma tipologia do presente (G. S. Philipson, Trad.). Vozes.
Levandowski, D. C. (2001). Paternidade na adolescência: uma breve revisão da literatura internacional. Estudos de Psicologia, 6(2), 195-209. https://doi.org/10.1590/S1413-294X2001000200007
Lopes, I. L. (2002). Estratégia de busca na recuperação da informação: revisão da literatura. Ciência da Informação, 31(2), 60-71. https://doi.org/10.1590/S010019652002000200007
Mainardes, J. (2018). Metapesquisa no campo da política educacional: elementos conceituais e metodológicos. Educar em revista, 34(72), 303-319. https://doi.org/10.1590/0104-4060.59762
Mariano, A. M., & Rocha, M. S. (2017, September). Revisão da literatura: apresentação de uma abordagemintegradora. Proceedings of AEDEM International Conference, 18, 427-442.
Meyer, D. E., & Paraíso, M. A. (Org.). (2021). Metodologias de pesquisas pós-críticas em educação (3. ed.). Mazza Edições.
Paraíso, M. A. (2021). Metodologias de pesquisas pós-críticas em educação e currículo: trajetórias, pressupostos, procedimentos e estratégias analíticas. In Meyer, D. E., & Paraíso, M. A. (Org.), Metodologias de pesquisas pós-críticas em educação (3. ed., pp. 25-47).
Mazza Edições.
Romanowski, J. P., & Ens, R. T. (2006). As pesquisas denominadas do tipo Estado da Arte em educação. Revista diálogo educacional, 6(19), 37-50.
Rosenbaum, A., & Langhinrichsen-Rohling, J. (2006). Meta-Research on Violence and Victims: The Impact of Data Collection Methods on Findings and Participants. Violence and Victims, 21(4), 404-409. https://doi.org/10.1891/vivi.21.4.404
Santos, M. A. R., Santos, C. A. F., Serique, N. P., & Lima, R. R. (2020). Estado da Arte: aspectos históricos e fundamentos teórico-metodológicos. Revista Pesquisa Qualitativa, 8(17), 202-220. https://doi.org/10.33361/RPQ.2020.v.8.n.17.215
Sennett, R. (2012). Juntos: os rituais, os prazeres e a política da cooperação. Record. Vasconcellos, V. M. R. de, Nascimento da Silva, A. P. P., & de Souza, R. T. (2020). O Estado da Arte ou o Estado do Conhecimento. Educação, 43(3), e37452. https://doi.org/10.15448/1981-2582.2020.3.37452
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Educação
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Copyright
The submission of originals to Educação implies the transfer by the authors of the right for publication. Authors retain copyright and grant the journal right of first publication. If the authors wish to include the same data into another publication, they must cite Educação as the site of original publication.
Creative Commons License
Except where otherwise specified, material published in this journal is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International license, which allows unrestricted use, distribution and reproduction in any medium, provided the original publication is correctly cited.