Teaching perceptions on the inclusion of people with disabilities at the Federal Institute of Espírito Santo (IFES)
DOI:
https://doi.org/10.15448/1981-2582.2023.1.44224Keywords:
Inclusion policy, Federal Institutes, Teaching practice, AccessibilityAbstract
The inclusion of people with disabilities in the Federal Network for Professional Education has taken new directions with Law No. 13,409/2016, which provides for the reservation of places for this public. In this context, this study aims to analyze the extent to which teachers who work in technical courses at the high level of the Federal Institute of Espírito Santo (IFES) have evaluated this inclusive process, in addition to investigating whether there is adequate initial teacher training for care. To achieve the proposed objective, we applied 450 electronic questionnaires to the teachers of the institution’s regular classes. The results show that teachers still lack specific training to work with this public, as well as it is necessary to bring teachers closer to the work developed in the Centers for Assistance to People with Specific Needs (NAPNE). Finally, it is concluded that other paths need to be followed in the institution, mainly in the elaboration of a reception plan for students with special educational needs, who enter IFES annually. After all, there was a low frequency of training meetings with teachers, as well as the lack of specific teaching materials for this audience.
Downloads
References
Arrais, I. R. (2019). O olhar institucional frente a inclusão da pessoa com deficiência no Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia (IFRN) – campus Natal Central [Trabalho de Conclusão de Curso, Universidade Federal do Rio Grande do Norte]. https://repositorio.ufes.br/
Brasil. (1988, outubro 5). Constituição da República Federativa do Brasil. http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/constituicao/constituicao.htm
Brasil. (1996, dezembro 20). Lei no 9.394 Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l9394.htm
Brasil. (2015, julho 6). Lei nº 13.146. Institui a Lei Brasileira de Inclusão da Pessoa com Deficiência (Estatuto da Pessoa com Deficiência). http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2015-2018/2015/lei/l13146.htm
Brasil. (2016, dezembro 28). Lei nº 13.409. Altera a Lei nº 12.711, de 29 de agosto de 2012, para dispor sobre a reserva de vagas para pessoas com deficiência nos cursos técnico de nível médio e superior das instituições federais de ensino. http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_Ato2015-2018/2016/Lei/L13409.htm#art1
Ferreira, M. D., Melo, F. A. P., Santos, M. F. A., & Viana, M. R. G. S. (2018). Percepções da comunidade escolar acerca da inclusão: o Instituto Federal de Alagoas em loco. Revista da associação brasileira de atividade motora adaptada, 18(2), 177-196. https://doi.org/10.36311/26748681.2017.v18n2.06.p177
Gil, A. C. (2008). Métodos e técnicas de pesquisa social (6a. ed.). Atlas. Instituto Federal do Espírito Santo. (2017). Edital do Processo Seletivo 01/2018 (PS 01/2018). https://www.passeidireto.com/arquivo/37772538/edital-ifes
Instituto Federal do Espírito Santo. (2020a). O IFES – Instituicional. https://www.ifes.edu.br/o-ifes
Instituto Federal do Espírito Santo. (2020b). Servidores – Quantitativo dos cargos (TAES e Docentes). https://www.ifes.edu.br/images/stories/-publicacoes/acessoinformacao/servidores/quantitativo-cargos-codigosdesocupados-16-06-2019.pdf
Kranz, C. R., & Gomes, L. C. (2016, julho 13-16). Educação especial/inclusiva nos cursos de licenciatura em matemática no nordeste brasileiro [Comunicação Científica]. Encontro Naciomal de Matemática (ENEM), São Paulo, SP, Brasil. http://www.sbem.com.br/enem2016/anais/pdf/6226_2851_ID.pdf
Lüdke, M., & André, M. E. D. A. (1986). Pesquisa em educação: abordagens qualitativas (11ª reimpressão). EPU.
Ministério da Educação. (2008). Política Nacional de Educação Especial na Perspectiva da Educação Inclusiva. http://portal.mec.gov.br/arquivos/pdf/politicaeducespecial.pdf
Moreira, H., & Caleffe, L. G. (2008). Metodologia da pesquisa para o professor pesquisador (2a. ed.). Lamparina.
Perinni, S. T. (2017). Do direito à educação: o núcleo de atendimento às pessoas com necessidades específicas e a inclusão escolar no IFES [Tese de Dourorado, Universidade Federal do Espírito Santo]. https://repositorio.ufes.br
Portaria no 1.063. (2014, junho 05). Homologa o Regulamento do Núcleo de Atendimento às Pessoas com Necessidades Específicas – NAPNE. https://ifes.edu.br/images/stories/files/Pro_reitoria_ensino/fonapne/portaria_1063-2014_homologa_regulamento_napne.pdf Resolução CEB/MEC nº 02. (2001, setembro 11). Institui Diretrizes Nacionais para a Educação Especial na Educação Básica. http://portal.mec.gov.br/cne/arquivos/pdf/CEB0201.pdf
Santos, A. R. (2002). Metodologia Científica: a construção do conhecimento (5a ed. Revisada). Rio de Janeiro: DP&A.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Educação
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Copyright
The submission of originals to Educação implies the transfer by the authors of the right for publication. Authors retain copyright and grant the journal right of first publication. If the authors wish to include the same data into another publication, they must cite Educação as the site of original publication.
Creative Commons License
Except where otherwise specified, material published in this journal is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International license, which allows unrestricted use, distribution and reproduction in any medium, provided the original publication is correctly cited.