Innovative teaching
resignifications of the teacher’s identity based on listening themselves and the other
DOI:
https://doi.org/10.15448/1981-2582.2023.1.43996Keywords:
innovative teaching, teacher identity, narrative formation researchAbstract
The school innovation faced to the contemporary sociocultural changes has been a challenge for schools, especially for teachers who work in daily school life. The research presented in this paper aimed to analyze the conception, the processes and constitution of the identity of innovative teaching of a group of teachers. This group teaches for early years of teaching. The research was based on the theoretical methodological approach of the autobiographical narrative research of formation according to the studies by Abrahão (2003, 2011), Josso (2004, 2010) and Delory Momberger (2006). It was carried out in three stages, through questionnaires, interviews and training meetings. In this paper, constituent elements of the teacher’s identity are analyzed according to Huberman (1995), Marcelo Garcia (2009), Pimenta (1999) and others, who, in interaction with the narratives of the teachers in the research, made it possible, through listening themselves and the other, to resignify the constitution of the identity of innovative teaching to research subjects.
Downloads
References
Abrahão, M. H. M. B. (2003). Memória narrativas e pesquisa autobiográfica. Revista História da Educação, 14, 79-95. https://seer.ufrgs.br/index.php/asphe/article/view/30223
Abrahão, M. H. M. B. (Org.). (2004). Pesquisa (auto) biográfica - tempo memória e narrativas. In M. H. M. B. Abrahão, A aventura (auto)biográfica: teoria e empiria (pp. 201-224). EDIPUCRS.
Abrahão, M. H. M. B. (2011). Memoriais de formação: a (re)significação das imagens-lembranças/recordações-referências para a pedagoga em formação. Educação, 34(2), 165-172.
Carbonell, J. (2002). A aventura de inovar: A mudança na Escola. Ed. Artmed.
Cunha, M. I. da. (2016). Inovações na educação superior: impactos na prática pedagógica e nos saberes da docência. Em Aberto, 29(97), 87-101.
Delory-Momberger, C. (2006). Formação e socialização: os ateliês biográficos de projeto. Educação e Pesquisa, 32, 359-371.
Delory-Momberger, C. (2012). Abordagens metodológicas na pesquisa biográfica. Revista Brasileira de Educação, 17(51), 523-535.
Freitas, L. M., & Ghedin, E. L. (2015). Narrativas de formação: origens, significados e usos na pesquisaformação de professores. Revista Contemporânea de Educação, 10(19), 111-131.
Huberman, M. (1995). O Ciclo de Vida Profissional dos Professores. ln A. Nóvoa (Org.), Vidas de Professores (pp. 31-61). Porto Editora.
Josso, M. C. (2007). A transformação de si a partir da narração de histórias de vida. Educação, 30(3-63), 413-438.
Marcelo G., C. (2009). Desenvolvimento profissional docente: passado e futuro. Sísifo. Revista de Ciências da Educação, 8, 7-22. http://sisifo.ie.ulisboa.pt/index.php/sisifo/article/view/130/218
Nóvoa, A. (1995). Formação de professores e profissão docente. In A. Nóvoa (Org.), Os Professores e a sua Formação (pp. 93-114). Nova Enciclopédia, Publicações Dom Quixote.
Nóvoa, A. (2019). Entre a formação e a profissão: Ensaio sobre o modo como nos tornamos professores. Currículo sem Fronteiras, 19(1), 198-208.
PIMENTA, S. G. (2019). Formação de professores: saberes da docência e identidade do professor. Revista da Faculdade de Educação da USP, 22(2), 72-89.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Educação
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Copyright
The submission of originals to Educação implies the transfer by the authors of the right for publication. Authors retain copyright and grant the journal right of first publication. If the authors wish to include the same data into another publication, they must cite Educação as the site of original publication.
Creative Commons License
Except where otherwise specified, material published in this journal is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International license, which allows unrestricted use, distribution and reproduction in any medium, provided the original publication is correctly cited.