Witches in school curricula
Brazilian education curricula under antigender threat
DOI:
https://doi.org/10.15448/1981-2582.2023.1.43604Keywords:
women’s history, witches, curricula, “gender idology”, No-Party SchoolsAbstract
This article evaluates the effects of reactionary discourse and offensive against gender debates on basic education, especially on school curricula. We analyzed the material published on the website of the organization Escola sem Partido (No-party school). We argue that there is a dispute over basic education curricula being played against the background of ascending reactionary agenda. Content related to women’s history and gender is under threat of being eliminated. The result is a witch hunt, where the contemporary witches ate the teachers.
Downloads
References
Alves, B. M., & Pitanguy, J. (2003). O que é feminismo. Brasiliense.
Amorim, M. A., & Salej, A. P. (2016). O conservadorismo saiu do armário!: a luta contra a ideologia de gênero do movimento escola sem partido. Revista Ártemis, 22(1), 32-42. https://doi.org/10.15668/18078214/artemis.v22n1p32-42
Auad, D., Silva, J. G. F., & Roseno, C. (2019). Gênero na educação básica brasileira: a inconstitucionalidade de projetos proibitivos. Educação Temática Digital, 21(3), 568-586. https://doi.org/10.20396/etd.v21i3.8654669
Azevedo, J. S. (2019, julho 5). Por que o pensamento pedagógico de Paulo Freire leva à doutrinação ideológica, política e partidária? Blog Escola sem Partido. https://www.escolasempartido.org/blog/por-que-o-pensamento-pedagogico-de-paulofreire-leva-a-doutrinacao-ideologica-politica-epartidaria
Balieiro, F. F. (2018). “Não se meta com meus filhos”: a construção do pânico moral da criança sob ameaça. Cadernos Pagu, 53. https://doi.org/10.1590/18094 449201800530006
Betim, F. (2017, novembro 07). As vozes da pequena grande batalha do Sesc Pompeia. El País. https://brasil.elpais.com/brasil/2017/11/07/politica/1510085652_717856.html
Biroli, F. (2014). O público e o privado. In Miguel, L. F., & Biroli, F. (Org.), Feminismo e Política: uma introdução. Boitempo.
Biroli, F., Machado, M.; Vaggione, J. (2020). Gênero, Neoconservadorismo e Democracia (1. ed.). Boitempo.
Brasil. (2020, novembro 22). Arguição de Descumprimento de Preceito Fundamental 461/PR. Relator Ministro Roberto Barroso. https://jurisprudencia.stf.jus.br/pages/search/sjur432151/false
Brasil. (2019, dezembro 17). Arguição de Descumprimento de Preceito Fundamental 600/PR. Relator Ministro Roberto Barroso. https://stf.jusbrasil.com.br/jurisprudencia/795136144/arguicao-dedescumprimento-de-preceito-fundamental-adpf600-pr-parana-0025738-3720191000000
Brasil. (2021). Lei n. 14.164, de 10 de junho de 2021. Altera a Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996 (Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional), para incluir conteúdo sobre a prevenção da violência contra a mulher nos currículos da educação básica, e institui a Semana Escolar de Combate à Violência contra a Mulher. http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2019-2022/2021/Lei/L14164.htm
Camargo, M. (2019, maio 19). Campanha “anti-doutrinação” contra professores eleva estresse em sala de aula. El País. https://brasil.elpais.com/brasil/2019/05/14/politica/1557790165_316536.html
Cardoso, L. R. (2021). Nos rastros de uma bruxa, compondo metodologias alquimistas. In Meyer, D. E., & Paraíso, M. A. (Org.), Metodologias de Pesquisas Pós-Críticas em Educação (3a ed., cap. X, pp. 221- 244). Mazza Edições.
Castro, R. (2021, novembro 19). Professora da Bahia é intimada pela polícia após aluna denunciar conteúdo ‘esquerdista’. O Globo. https://oglobo.globo.com/brasil/professora-da-bahia-intimada-pela-policiaapos-aluna-denunciar-conteudo-esquerdista25283155?utm_source=aplicativoOGlobo&utm_medium=aplicativo&utm_-campaign=compartilhar
Duarte, A. M. C.; Reis, J. B. Correa, L. M., & Sales, S. R. (2020). A contrarreforma do Ensino Médio e as perdas de direitos sociais no Brasil. Roteiro, 45, 1-26. https://portalperiodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/22528
Escola sem Partido. (n.d.). Quem somos. http://escolasempartido.org/quem-somos
Escola sem Partido (2018a, março 12). Escola sem Partido obtém liminar na Justiça para que calouros da UFLA não sejam obrigados a participar de oficinas de feminismo, gênero e história do movimento LGBT. https://www.escolasempartido.org/blog/escola-sem-partido-obtem-liminar-na-justicapara-que-calouros-da-ufla-nao-sejam-obrigadosa-participar-de-oficinas-de-feminismo-genero-ehistoria-do-movimento-lgbt
Escola sem Partido (2018b, novembro 26). MP processa colégio particular de BH por martelar ideologia de gênero na cabeça dos alunos. Blog Escola sem Partido. https://www.escolasempartido.org/blog/mp-processa-colegio-particular-de-bh-por-martelarideologia-de-genero-na-cabeca-dos-alunos
Federici, S. (2017). Calibã e a Bruxa: Mulheres, corpo e acumulação primitiva. Elefante.
Federici, S. (2019, setembro 24). Caça às bruxas ajuda a entender aumento de feminicídios, diz Silvia Federici. Quatro Cinco Um. https://www.quatrocincoum.com.br/br/entrevistas/ciencias-sociais/caca-as-bruxasajuda-a-entender-aumento-de-feminicidios-dizsilvia-federici
Fleck, G. (2018, novembro 1). Para educadoras, ‘Escola Sem Partido’ e vigilância de professores criam ambiente de medo no ensino. Sul 21. https://sul21.com.br/ultimas-noticias-geral-areazero-2/2018/11/para-educadoras-escola-sem-partido-e-vigilanciade-professores-criam-ambiente-de-medo-no-ensino
Foucault, M. (2007). Microfísica do Poder. Edições Graal.
Giovannetti, C. (2020). Documentos curriculares em contexto de avanço reacionário: os silêncios das histórias das mulheres e as relações de gênero no Ensino Médio brasileiro [Dissertação de mestrado, Universidade Federal de Minas Gerais]. https://repositorio.ufmg.br/handle/1843/35586
Giovannetti, C., & Sales, S. R. (2020). Histórias das mulheres na BNCC do Ensino Médio: o silêncio que persiste. Revista Eletrônica História Em Reflexão, 14(27), 251-277. https://doi.org/10.30612/rehr.v14i27.12182
Gonçalves, A. L. (2006). História e Gênero. Autêntica. Instituto Brasileiro de Geografia e Estatística. (2019). Conheça o Brasil – População. Quantidade de homens e mulheres. https://educa.ibge.gov.br/jovens/conheca-o-brasil/populacao/18320-quantidadedehomens-e-mulheres.html
Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira. (2020). Censo Escolar 2019. Notas Estatísticas. INEP https://www.gov.br/inep/pt-br Jornal de Brasília (2021, outubro 27). Bolsonaro diz que família é feita por homem e mulher e cita lema do integralismo. Jornal de Brasília. https://jornaldebrasilia.com.br/noticias/politica-e-poder/bolsonaro-diz-que-familia-e-feita-por-homem-emulher-e-cita-lema-do-integralismo
Junqueira, R. D. (2018). A invenção da “ideologia de gênero”: a emergência de um cenário político discursivo e a elaboração de uma retórica reacionária antigênero. Revista Psicologia Política, 18(43), 449-502.
Kramer, H., & Sprenger, J. (2015). O martelo das feiticeiras: Malleus Maleficaum. Rosa dos tempos.
Lerner, G. (2019). A criação do Patriarcado: história da opressão das mulheres pelos homens. Cultrix. Louro, G. L. (2008). Gênero e sexualidade: pedagogias contemporâneas. Pro-posições, 19(2), 17-23. https://www.scielo.br/j/pp/a/fZwcZDzPFNctPLxjzSgYvVC/?format=pdf&lang=pt
Macedo, E. (2017). As demandas conservadoras do movimento Escola sem Partido e a Base Nacional Curricular Comum. Debates e polêmicas. Educ. Soc., 38(139), 507-524. https://doi.org/10.1590/ES010173302017177445
Melo, J. C. O. (2020). A literatura de rua na Inglaterra Moderna: uma análise das representações da mulher criminosa e da bruxaria no panfleto The most cruel and bloody murder (1606). Revista Eletrônica História Em Reflexão, 14(27), 278-299. https://doi.org/10.30612/rehr.v14i27.12210
Miguel, L. F. (2016). Da “doutrinação marxista” à “ideologia de gênero” – Escola Sem Partido e as leis da mordaça no parlamento brasileiro. Revista Direito e Práxis, 7(3), 590-621. https://doi.org/10.12957/dep.2016.25163
Miguel, L. F., & Biroli, F. (2014). Feminismo e Política: uma introdução. Boitempo. Ministério da Educação. (2015). Nota Técnica nº 32/2015 – CGDH/DPEDHUC/SECADI/MEC. Ministério da Educação. http://www.educadores.diaadia.pr.gov.br/arquivos/File/pdf/-nota_tenica322015_cgdh.pdf
Oliveira, S. R. (2014). Ensino de história das mulheres: reivindicações, currículos e potencialidades. In Stevens, C, Oliveira, S. R., & Zanello, V. Estudos Feministas e de Gênero: Articulações e Perspectivas. Mulheres.
Oliveto, P. (2018, novembro 19). Professores relatam ameaças por conta do projeto Escola Sem Partido. Correio Braziliense. https://www.correiobraziliense.com.br/app/noticia/brasil/2018/11/19/interna-brasil,720153/professores-relatam-ameacas-porconta-do-projeto-escola-sem-partido.shtml
Paraíso, M. A. (2016). A ciranda do currículo com gênero, poder e resistência. Currículo sem Fronteiras, 16(3), 388-415. https://www.curriculosemfronteiras.org/vol16iss3articles/paraiso.pdf
Pinto, C. R. J. (2010). Feminismo, história e poder. Revista de Sociologia e Política, 18(36), 15-23. https://revistas.ufpr.br/rsp/article/view/31624
Russel, J. B., & Alexander, B. (2019). História da Bruxaria. Aleph. Schwarcz, L. M. (2019). Sobre o Autoritarismo Brasileiro. Companhia das Letras. Scott, J. (1995). Gênero, uma categoria útil de análise histórica. Revista Educação e Realidade, 20(2), 71-99. https://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/71721
Silva, T. T. (2001a). Os novos mapas culturais e o lugar do currículo numa paisagem pós-moderna. In Silva, T. T., & Moreira, A. F. (Org.), Territórios contestados – o currículo e os novos mapas políticos e culturais. (5. ed., pp. 184-202). Vozes.
Silva, T. T. (2001b). O currículo como fetiche: a poética e a política do texto curricular (2a ed.). Autêntica.
Tosi, L. (1985). Caça às bruxas. Ciência Hoje, 4(20), 35-42.
Vaggione, J. M., Machado, M. D. C., Biroli, F. (2020). Introdução Matrizes do Neoconservadorismo religioso na América Latina. In Biroli, F., Machado, M. D. C., Vaggione, J. M., Gênero, Neoconservadorismo e Democracia (1. ed.). Boitempo.
Xavier, G. (2021, novembro 19). Professora recebe intimação policial após queixa contra conteúdo ‘esquerdista’. Carta Capital. https://www.cartacapital.com.br/educacao/professora-recebe-intimacaopolicial-apos-queixa-contra-conteudo-esquerdista
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Educação
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Copyright
The submission of originals to Educação implies the transfer by the authors of the right for publication. Authors retain copyright and grant the journal right of first publication. If the authors wish to include the same data into another publication, they must cite Educação as the site of original publication.
Creative Commons License
Except where otherwise specified, material published in this journal is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International license, which allows unrestricted use, distribution and reproduction in any medium, provided the original publication is correctly cited.