Qualitative indicators of dialogical argumentation:
a proposal under discussion
DOI:
https://doi.org/10.15448/1981-2582.2023.1.43462Keywords:
dialogical argumentation, qualitative indicators, science teachingAbstract
The present research moved towards the development of dialogic argumentation in science teaching and learning. With a theoretical character, the study gathered and articulated references that, analyzed through Discursive Textual Analysis, received a new interpretative conformation, of their own elaboration. The proposed design aimed to build qualitative indicators to monitor the development of dialogic argumentation in science classes. It stands out as a research question to be answered: what indicators express the development of dialogic argumentation in science teaching? As indicators to be valued in dialogic argumentation, the following resulted: the problematization of knowledge; encouraging student participation; analysis of emerging initial information; the solicitation and exploration of justifications, counterpoints and objections; the realization of referrals for continuity of the argumentative process; the systematization of discussions; reflection on processes and analysis of reconstructed knowledge.
Downloads
References
Adúriz-Bravo, A. (2017). Puentes entre la argumentación
y la modelizacion em la enseñanza de las Ciencias.
Anais do X Congresso Internacional sobre investigación
em didáctica de las Ciencias Sevilla, 4491-4495. https://
raco.cat/index.php/Ensenanza/article/view/337638/0
Bernardo, G. (2000). Educação pelo Argumento. Rio de Janeiro: Rocco.
Bicudo, M. A. (2014) Metanálise: seu significado para a pesquisa qualitativa. Florianópolis, REVEMAT, v. 9, Ed. Temática(junho), p.07-20.
Bottani, N. & Tujinman, A. (1994). International Educational Indicators: framework, development and interpretation. In: OECD (Org.). Centre for Education, Research and Innovation. Making Education count: developing and using international indicator. https://files.eric.ed.gov/fulltext/ED411322.pdf
Boulter, C. & Gilbert, J. (1995). Argument and Science Education. In P. J. Costell, & S. Mitchel (Orgs.). Competing and consensual voices: the teory and practice of argumentation. Cleveland: Multilingual Matters.
Brandolt-Borges, T. D. & Lima, V. M. R, RAMOS, M. G. (2018) A argumentação no ensino de Ciências: Estado do conhecimento das produções stricto sensu brasileiras nos últimos dez anos. Dynamis, v.24, n.1.
Brandolt-Borges, T. D. & Lima, V. M. R. (2020). A Educação pela Pesquisa como abordagem facilitadora da argumentação dialógica. Revista Insignare Scientia - RIS, 3(3), 25–45. https://doi.org/10.36661/2595-4520.2020v3i3.11775
Bryk, A. & Kim, H. (1994). Observations on the structure, interpretation and use of educations indicator system. In: OECD (Org.). Centre for Education, Research and Innovation. Making Education count: developing and using international indicator. https://files.eric.ed.gov/fulltext/ED411322.pdf
Charaudeau, P. (2008). Linguagem e Discurso: modos de organização. São Paulo: Contexto.
Creswell, John W. (2007) Projeto de pesquisa: métodos qualitativo, quantitativo e misto. Tradução de Luciana de Oliveira da Rocha. 2. ed. Porto Alegre: Artmed.
D’souza, A. (2017). Enhancing and Evaluating Scientific Argumentation in the Inquiry-Oriented College Chemistry Classroom (Tese de Doutorado). University of New York, Nova York. https://academicworks.cuny.edu/cgi/viewcontent.cgi?article=3336&context=gc_etds
Damasceno-Morais, R. (2020). Dialogando com a perspectiva dialogal da argumentação. In: E. L. Piris, & M. G. S. (Orgs.). Estudos sobre Argumentação no Brasil: modelos teóricos e analíticos (pp. 143–169). Natal: EDUFRN.
Damazio, F. & Peduzzi, L. (2018). Para que ensinar ciência no século XXI? Reflexões a partir da filosofia de Feyerabend e do ensino subversivo para uma aprendizagem significativa crítica. Ensaio Pesquisa em Educação em Ciências (Belo Horizonte), v. 20. https://doi.org/10.1590/1983-21172018200114
De Chiaro, S. & Leitão, S. (2005). O papel do professor na construção discursiva da argumentação em sala de aula. Psicologia: reflexão e crítica, 18(3), 350–377. https://doi.org/10.1590/S0102-79722005000300009
Demo, P. (2007). Educar pela Pesquisa. 8. ed. Campinas: Autores Associados.
Demo, P. (1994). Pesquisa e construção do conhecimento. 2. ed. Rio de Janeiro: Tempo Brasileiro.
Faize, F. A., Husain, W. & Nisar, F. (2018). A Critical Review of Scientific Argumentation in Science Education. Eurasia Journal of Mathematics, Science and Technology Education, 14(1), 475–483. https://doi.org/10.12973/ejmste/80353
Ferraz, A. T. & Sasseron, L. H. (2017). Propósitos epistêmicos para a promoção da argumentação em aulas investigativas. Investigações em Ensino de Ciências, 22(1), 42–60. http://dx.doi.org/10.22600/1518-8795.ienci2017v22n1p42
Fiorin, J. L. (2016). Argumentação. 1. ed. São Paulo: Contexto.
Freire, P. (1987). Pedagogia do Oprimido. 17. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra.
Gadotti, M. (Org.). (1996). Paulo Freire: uma biobibliografia. São Paulo: Cortez.
Galiazzi, M.C. (2003) Educar pela pesquisa. Ambiente de formação de professores de Ciências. Ijuí: UNIJUÍ.
Grácio, R. A. (2010). Para uma teoria geral da argumentação: questões teóricas e aplicações didáticas. (Tese de Doutorado). Universidade do Minho, Braga. http://repositorium.sdum.uminho.pt/
Ibraim, S. S. (2018). Caracterização de ações docentes favoráveis ao ensino de Ciências envolvendo argumentação. (Tese de Doutorado). Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte.
Izquierdo, M. & Sanmartí, N. (2000). Enseñar a leer y a escribir textos de ciencias de la naturaleza (pp. 181–193). In: J. Jorba, I. Gómez, & A. Prat (Orgs.). Hablar y escribir para aprender: uso de la lengua em situación de enseñanza-aprendizaje desde las áreas curriculares. Madrid: Editora Sínteses.
Jiménez-Aleixandre, M. P. (2010). 10 Ideas clave: Competencias en argumentación y uso de pruebas. Barcelona: Graó.
Jorba, J. (2000). La comunicación y las habilidades cognitivolinguísticas. In J. Jorba, I. Gómez, & A. Prat. (Orgs.). Hablar y escribir para aprender: uso de la lengua em situación de enseñanza-aprendizaje desde las áreas curriculares. Madrid: Editora Sínteses.
Leal, P. H. & Reali, A. M. M. R. (2015). Indicadores de desenvolvimento profissional da docência: construção, avaliação e usos. Estudos em Avaliação Educacional, 26(61) https://doi.org/10.18222/eae266102859
Lemke, J. (1997). Aprender a hablar ciencia: lenguaje, aprendizaje y valores. Barcelona: Paidós.
Lima, V. M., Brandolt-Borges, T. D. & Ramos, M. G. (2018). Argumentação no ensino de Ciências: estado do conhecimento das produções stricto sensu brasileiras nos últimos dez anos. Dynamis, 24, 58–75. http://dx.doi.org/10.7867/1982-4866.2018v24n1p58-76
Lincoln, Y.; guba, E. (1985). Naturalistic Inquiry. Beverly Hills:Sage Publication.
Marques, M. O. (1993). Conhecimento e modernidade em construção. Ijuí: UNIJUÍ.
Mendonça, P. C. & Justi, R. (2013). Ensino-Aprendizagem de Ciências e Argumentação: Discussões e Questões Atuais. Revista Brasileira de Pesquisa em Educação em Ciências, 13(1), 187–216. https://periodicos.ufmg.br/index.php/rbpec/article/view/4257
Mills, W. (2020). Sobre o artesanato intelectual e outros ensaios. Rio de Janeiro: Jorge Zahar.
Minayo, M. C. S. (2009). Construção de indicadores qualitativos para avaliação de mudanças. Revista Brasileira de Educação Médica, 33(1), 83–91. https://doi.org/10.1590/S0100-55022009000500009
Monteiro, M. A. A., & Teixeira, O. P. B. (2004). Uma análise
das interações dialógicas em aulas de ciências nas
séries iniciais do ensino fundamental. Investigações em
Ensino de Ciências, 9(3), 243-263. https://www.if.ufrgs.
br/cref/ojs/index.php/ienci/article/view/528
Moraes, R. (2010). O significado do aprender: linguagem e
pesquisa na reconstrução de conhecimentos.Conjectura,
(1), 135-150. http://www.ucs.br/etc/revistas/index.
php/conjectura/article/viewFile/188/179
Moraes, R. (2003). Uma tempestade de luz: a compreensão possibilitada pela análise textual discursiva. Ciência & Educação, 9(2), 191–211. https://doi.org/10.1590/S1516-73132003000200004
Moraes, R. & Galiazzi, M. C. (2011). Análise Textual Discursiva. 2. ed. Ijuí: Editora Unijuí.
Moraes, R. & LIMA, V.M.R. (2012). Pesquisa em sala de aula. Porto Alegre: EDIPUCRS.
Moreira, L. C., & Souza, G. S. (2016). O uso de atividades
investigativas como estratégia metodológica no ensino
de microbiologia: um relato de experiência com
estudantes do ensino médio. Experiências em Ensino
de Ciências, 11(3), 1-17. https://if.ufmt.br/eenci/artigos/
Artigo_ID320/v11_n3_a2016.pdf
Morosini, M., & Kohls-Santos;Bitencourt, Z. (2021). Estado
do conhecimento: teoria e prática. CRV
Mortimer, E. F., & Scott, P. (2002). Atividade discursiva nas
salas de aula de Ciências: uma ferramenta sociocultural
para analisar e planejar o ensino. Investigações em
Ensino de Ciências, 7(3), 283-306. https://www.if.ufrgs.
br/cref/ojs/index.php/ienci/article/view/562
Ortega, F. J. R., Alzate, O. E. T., & Bargalló, C. M. (2015). La argumentación em classe de ciências: um modelo para su enseñanza. Educação e Pesquisa, 41(3), 629–64615. https://doi.org/10.1590/S1517-9702201507129480
Plantin, C. (2002). Analyse et critique du discours argumentatif. In: Koren, R. & Amossy, R. (Orgs.). Après Perelman, quelles politiques pour les nouvelles rhétoriques? Paris: L’Harmattan.
Plantin, C. (2008). A argumentação: história, teorias, perspectivas. (M. Marcionilo, Trad.). São Paulo: Parábola Editorial.
Sampson, V. & Blanchard, M. R. (2012). Science teachers and scientific argumentation: Trends in views and practice. J. Res. Sci. Teach., 49(9), 1122–1148. https://doi.org/10.1002/tea.21037
Schedd, J. (1928). Salt from my attic. Portland Maine: Mosher Press.
Simon, S; Erduran, S; Oborne, J. (2006). Learning to teach argumentation: research and development in the Science classroom. International Journal of Science Education, 28(2-3), 235–260. https://doi.org/10.1080/09500690500336957
Toulmin, S. (2006). Os usos do argumento. (R. Guarany,Trad.). 2. ed. São Paulo: Martins Fontes.
Valarelli, L. L. (2004). Indicadores de resultados de
projetos sociais [on-line]. Unicamp. https://www.
fcm.unicamp.br/fcm/sites/default/files/valarelli_
indicadores_de_resultados_de_projetos_sociais.pdf
Wenzel, J. (1990). Perspectives on Argument: rhetoric, dialectic, logic. In R. Trapp; & J. Schuetz (Eds.) Perspectives on Argumentation: essays in honor of Wayne Brockriede (pp. 9–26). Illinois: Waveland Press.
Wells, G. (2001). Indagación dialógica: hacia uma teoria e uma práctica socioculturales de la educación. (G. S. Barberan, Trad.). Barcelona: Paidós.
Whitacre, I. & Nickerson, S. (2009). Measuring Inquiry-Oriented Teaching in the Context of TA Professional Development. In: Conference on Research in Undergraduate Mathematics Education. North Carolina http://sigmaa.maa.org/rume/crume2009/proceedings.html
Yin, R.K. (2016). Pesquisa qualitativa do início ao fim. Porto Alegre: Penso.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Educação
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Copyright
The submission of originals to Educação implies the transfer by the authors of the right for publication. Authors retain copyright and grant the journal right of first publication. If the authors wish to include the same data into another publication, they must cite Educação as the site of original publication.
Creative Commons License
Except where otherwise specified, material published in this journal is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International license, which allows unrestricted use, distribution and reproduction in any medium, provided the original publication is correctly cited.