Family challenges during pandemic and the strengthening of bonds in childhood
DOI:
https://doi.org/10.15448/1981-2582.2023.1.43372Keywords:
family, childhood, challenge, pandemic, bondAbstract
During the COVID-19 pandemic period, one of society’s biggest challenges is related to home relational impacts and, in this sense, the proposition of playful activities can be a promising strategy for the creation of home bonds. The objective of the study, among others, was to stimulate child production with family members. 14 children participated in the research, from two kindergarten classes, from a public school in Brasilia/DF. It is concluded that the engagement of families during playful children’s activities are fundamental for the creation and realization of more affective family relationships, and can be considered as a timeless activity for the creation and strengthening of family bonds.
Downloads
References
Almeida, M. E. B. (2004). Inclusão digital do professor: formação e prática pedagógica. São Paulo: Articulação.
André, M. E. D. A. (1995). Etnografia da prática escolar. Campinas: Papirus.
Barbosa, G. C., Borges, L. M., Ferreira, M. M. G. A., & Santos, A. G. (2014). Tecnologias digitais: possibilidades e desafios na educação infantil. In Anais ESUD 2014: XI Congresso Brasileiro de Ensino Superior à Distância. UNIREDE. https://esud2014.nute.ufsc.br/anaisesud2014/files/pdf/128152.pdf
Bauer, M. W., & Gaskell, G. (2002). Pesquisa qualitativa com texto, imagem e som: um manual prático. Petrópolis: Vozes.
Bieging, P., Bussarello, R., Ribas V., & Oliveira, L. (2013). Tecnologia e novas mídias. São Paulo: Pimenta Cultural.
Bondía, J. L. (2002). Notas sobre a experiência e o saber de experiência. Revista Brasileira de Educação, 19, 26–28. www.scielo.br/j/rbedu/a/Ycc5QDzZKcYVspCNspZVDxC/?format=pdf&lang=pt
Corseuil, J. P. (2010). Percepção ambiental de crianças: investigação realizada por meio de desenhos. Porto Alegre: Universidade Federal do Rio Grande do Sul.
Denzin, N. K., & Lincoln, Y. S. (2006). O planejamento da pesquisa qualitativa: teorias e abordagens (S. Netz Trad.). Porto Alegre: Artmed.
Deslandes, S. F., & Coutinho, T. (2020) The intensive use of the internet by children and adolescents in the context of COVID-19 and the risks for self-inflicted violence. Ciência & Saúde Coletiva, 25(1), 2479–2486. www.arca.fiocruz.br/handle/icict/41662
Gil, A. C. (2008). Métodos e técnicas de pesquisa social (6a ed.). São Paulo: Atlas.
Guerra, A., Orsi, R., Steuck, E., Silva, M., Serpa, P., Santos, B., & Rocket, A. (2020). Educação ambiental: a resistência e o esperançar em tempos de pandemia. Revista Brasileira de Educação Ambiental, 15(4), 237–258.
https://doi.org/10.34024/revbea.2020.v15.10794
Hammer, E. F. (1981). Aplicações clínicas dos desenhos projetivos. Rio de Janeiro: Interamericana.
Iavelberg, R. (2006). O desenho cultivado da criança: práticas e formação de professores. Porto Alegre: Zouk.
Lakatos, E. M., & Marconi, M. A. (1993). Metodologia do trabalho científico (4a ed.). São Paulo: Atlas.
Lowenfeld, V. (1977). A criança e sua arte (2a ed.). São Paulo: Mestre Jou.
Lüdke, M., & André, M. E. D. A. (1986). Pesquisa em educação: abordagens qualitativas. São Paulo: EPU.
Luquet, G. H. (1969). O desenho infantil. Porto: Minho.
Marques, E. S., Moraes, C. L., Hasselmann, M. H., Deslandess, S. F., & Reichenheim, M. E. (2020). Violence against women, children, and adolescents during the COVID-19 pandemic: overview, contributing factors, and mitigating measures. Cadernos de Saúde Pública, 36(4), 1–6. www.scielo.br/pdf/csp/v36n4/en_1678-4464-csp-36-04-e00074420.pdf
Medeiros, A. Y. B. B., Pereira, E. R., & Silva, R. M. C. R. (2020). Desafios das famílias na adaptação da educação infantil à distância durante a pandemia de covid-19: relato de experiência. EaD em Foco, 10(3), 1–13. https://doi.org/10.18264/eadf.v10i3.1051
Meredieu, F. (1999). O desenho infantil (6a ed.). São Paulo: Cultrix.
Minayo, M. C. S. (1993). O desafio do conhecimento: pesquisa qualitativa em saúde (2a ed.). São Paulo: Hucitec.
Patzlaff, G. B. (2015). A relação entre a infância, o brincar e o uso da tecnologia. [Trabalho de Conclusão de Curso de Especialização, Universidade Federal do Rio Grande do Sul]. Lume: Repositório Digital da UFRGS. https://lume.ufrgs.br/handle/10183/133889
Pequito, P., Pinheiro, A., Silva, B., Gonçalves, D., Cortesão, I., & Neves, I. (2020). Histórias de um bicho mau: traços e vozes das crianças sobre a COVID-19. Porto: Escola Superior de Educação de Paula Frassinetti.
Platt, V. B., Guedert, J. M., & Coelho, E. B. S. (2021). Violência contra crianças e adolescentes: notificações e alerta em tempos de pandemia. Revista Paulista de Pediatria, 39, 1–7. www.scielo.br/pdf/rpp/v39/pt_1984-0462-rpp-39-e2020267.pdf
Rinaldini, L. M., Ruiz, A. R., & Dias, C. L. (2012). Educação infantil, tecnologia e cultura. Colloquium Humanarum, 9, 834–840. https://www.unoeste.br/site/enepe/2012/suplementos/area/Humana-rum/Ci%C3%AAncias%20Humanas/Educa%C3%A7%C3%A3o/EDUCA-%C3%87%C3%83O%20INFANTIL,%20TECNOLOGIA%20E%20CULTURA.pdf
Soares, C. F., Araújo, R. S., Estrela, F. M., Morais, A. C., Farias, R. V., Almeida, V. R. S., Nascimento, D. C., Moura, J. C. V., Silva, J. M. S., & Cruz, N. R. S. (2021). Fatores precipitantes e/ou agravantes da violência contra crianças no contexto da covid-19. Brazilian Journal of Development, 7(1), 9430–9442. www.brazilianjournals.com/index.php/BRJD/article/view/23714
Teixeira, D. P., Batista, F. E. A., & Farias, R. C. P. (2021). A pandemia por Covid-19 e seus reflexos na família. Oikos: Família e Sociedade em Debate, 32(1), 4–9. https://periodicos.ufv.br/oikos/article/view/12376/6587
Winnicott, D. W. (1984). Consultas terapêuticas em psiquiatria infantil. Rio de Janeiro: Imago.
World Health Organization. (2020, 11 March). DirectorGeneral’s opening remarks at the media briefing on COVID-19. WHO. www.who.int/director-general/speeches/detail/who-director-general-s-openingremarks-at-the-media-briefing-on-covid-19---11-march-2020
Yin, R. (2005). Estudo de caso: planejamento e métodos. Porto Alegre: Bookman.
Zanotto, L., Sommeharlder, A., & Pentini, A. A. (2021). A reorganização da vida familiar com crianças em pandemia por covid-19 no Brasil. SciELO Prepints. https://preprints.scielo.org/index.php/scielo/preprint/view/2776/version/2933
Zhou, P., Yang, X. L., Wang, X. G., Hu, B., Zhang, L., Zhang, W., Si, H. R., Zhu, Y., Li, B., Huang, C. L., Chen, H. D., Chen, J., Luo, Y., Guo, H., Jiang, R. D., Liu, M. Q., Chen, Y., Shen, X. R., Wang, X., Zheng, X. S., Zhao, K., Chen, Q. J., Deng, F., Liu, L. L., Yan, B., Zhan, F. X., Wang, Y. Y., Xiao, G. F., & Shi, Z. L. (2020). Um surto de pneumonia associado a um novo coronavírus de provável origem de morcego. Nature, 579, 210–273. www.nature.com/articles/s41586-020-2012-7
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Educação
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Copyright
The submission of originals to Educação implies the transfer by the authors of the right for publication. Authors retain copyright and grant the journal right of first publication. If the authors wish to include the same data into another publication, they must cite Educação as the site of original publication.
Creative Commons License
Except where otherwise specified, material published in this journal is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International license, which allows unrestricted use, distribution and reproduction in any medium, provided the original publication is correctly cited.