The ethical political project of bell hooks for education:

contributions for the field of education in human rights

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15448/1981-2582.2023.1.42825

Keywords:

education, human rights education, bell hooks

Abstract

This article aims to discuss the thinking of the writer, educator and feminist activist bell hooks in her articulations with the field of education. More specifically, we focus on what we call the intellectual’s ethical-political project for education, with emphasis on the contributions of her thinking and works to the field of Education in Human Rights. The theoretical and conceptual debate was rescued from recent works by the author translated into Portuguese. Bell hooks’ theoretical and conceptual debate is organized as follows in the text:
(a) contributions of feminist thought to an anti-racist and anti-sexist education;
(b) education as a practice of freedom as a clue to the production of engaged pedagogies in multicultural classrooms; and (c) love as the founding ethos of a democratic community education and as a practice of freedom. The work of bell hooks points to the importance of education as a political act that reveals the ills and obstacles, henceforth the ideology of white supremacy, for a more just and democratic society. Therefore, it makes use of an intersectional analysis and a community practice of care and self-fulfillment in the field of education.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Lucas Antunes Machado, Universidade Federal do Rio Grande do Sul

Master in Social and Institutional Psychology from Federal University of Rio Grande do Sul (PPGPSI / UFRGS), in Porto Alegre, RS, Brazil; Expert in Education of Human Rights (UFABC). Doctoral student in Sociology from PPGS/UFRGS, in Porto Alegre, RS, Brazil. Professor of the Psychology course at the Faculty Anhanguera, in Porto Alegre, RS, Brazil. Member of Collective bell hooks: Training and Care Policies and collaborating researcher of the Group of Studies and Research on Violence (NEPEVI/PUCRS).

Patrícia Krieger Grossi, Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul

PhD in Social Work from the University of Toronto. Professor of the undergraduate and graduate courses in Social Work at the Pontifical Catholic University of Rio Grande do Sul (PUCRS). Coordinator of the Center for Studies and Research on Violence (NEPEVI/PUCRS).

References

Collins, P. H. (2017). Se perdeu na tradução? Feminismo negro, interseccionalidade e política emancipatória. Parágrafo, 5(1), 7-17.

Davis, A. (2016). Mulheres, raça e classe (1a ed.). São Paulo: Boitempo.

Freire, P. (2016). Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa (53a ed.). Rio de Janeiro: Paz e Terra.

Giddens, A. (2012). Sociologia (6a ed. R. C. Costa, Trad). Porto Alegre: Penso.

Gonçalves, E. (2022). Descolonizar a escola: nova batalha de

bell hooks. https://elefanteeditora.com.br/descolonizara-escola-nova-batalha-de-bell-hooks/#:~:text=A%20

obra%20de%20bell%20hooks,sua%20aguardada%20

publica%C3%A7%C3%A3o%20no%20pa%C3%ADs

hooks, b. (1981). E eu não sou uma mulher: mulheres negras e feminismo (1a ed.). Plataforma Gueto: Rio de Janeiro.

hooks, b. (2017). Ensinando a transgredir: a educação como prática de liberdade (2a ed.). São Paulo: WMF Martins Fontes.

hooks, b. (2019a). Erguer a voz: pensar como negra, pensar como feminista. São Paulo: Elefante.

hooks, b. (2019b). O feminismo é para todo mundo: políticas arrebatadoras (4a ed.). Rio de Janeiro: Rosa dos Tempos.

hooks, b. (2020a). Tudo sobre o amor: novas perspectivas. São Paulo: Elefante.

hooks, b. (2020b). Ensinando pensamento crítico: sabedoria prática. São Paulo: Elefante.

Lorde, A. (2019a). Não existe hierarquia de opressão. In: H. B. Holanda (Org.). Pensamento feminista: conceitos fundamentais (pp. 246-256). Rio de Janeiro: Bazar do Tempo.

Lorde, A. (2019b). Idade, raça, classe e gênero: mulheres redefinindo a diferença. In: H. B. Holanda (Org.). Pensamento feminista: conceitos fundamentais (pp. 243-245). Rio de Janeiro: Bazar do Tempo.

Louro, G. L. (2014). Gênero, sexualidade e educação: uma perspectiva pós-estruturalista (16a ed.). Petrópolis, RJ: Vozes.

Resolução CNE/CP nº 2, de 20 de dezembro de 2019. Define as Diretrizes Curriculares Nacionais para a Formação Inicial de Professores para a Educação Básica e institui a Base Nacional Comum para a Formação Inicial de Professores da Educação Básica (BNC-Formação). Brasília. Recuperado de http://portal.mec.gov.br/docman/dezembro-2019-pdf/135951-rcp002-19/file

Silva, D. F. (2016). Sobre a diferença sem separabilidade. Recuperado de https://www.bienalmercosul.art.br/bienal-12-jornal/Sobre-diferen%C3%A7a-sem-separabilidade

Truth, S. (2020). E eu não sou uma mulher? A narrativa de Sojourner Truth (1a ed.). Rio de Janeiro: Irmã Editorial.

Published

2023-06-12

How to Cite

Machado, L. A., & Krieger Grossi, P. (2023). The ethical political project of bell hooks for education: : contributions for the field of education in human rights. Educação, 46(1), e42825. https://doi.org/10.15448/1981-2582.2023.1.42825

Issue

Section

Other Topics