The ethical political project of bell hooks for education:
contributions for the field of education in human rights
DOI:
https://doi.org/10.15448/1981-2582.2023.1.42825Keywords:
education, human rights education, bell hooksAbstract
This article aims to discuss the thinking of the writer, educator and feminist activist bell hooks in her articulations with the field of education. More specifically, we focus on what we call the intellectual’s ethical-political project for education, with emphasis on the contributions of her thinking and works to the field of Education in Human Rights. The theoretical and conceptual debate was rescued from recent works by the author translated into Portuguese. Bell hooks’ theoretical and conceptual debate is organized as follows in the text:
(a) contributions of feminist thought to an anti-racist and anti-sexist education;
(b) education as a practice of freedom as a clue to the production of engaged pedagogies in multicultural classrooms; and (c) love as the founding ethos of a democratic community education and as a practice of freedom. The work of bell hooks points to the importance of education as a political act that reveals the ills and obstacles, henceforth the ideology of white supremacy, for a more just and democratic society. Therefore, it makes use of an intersectional analysis and a community practice of care and self-fulfillment in the field of education.
Downloads
References
Collins, P. H. (2017). Se perdeu na tradução? Feminismo negro, interseccionalidade e política emancipatória. Parágrafo, 5(1), 7-17.
Davis, A. (2016). Mulheres, raça e classe (1a ed.). São Paulo: Boitempo.
Freire, P. (2016). Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa (53a ed.). Rio de Janeiro: Paz e Terra.
Giddens, A. (2012). Sociologia (6a ed. R. C. Costa, Trad). Porto Alegre: Penso.
Gonçalves, E. (2022). Descolonizar a escola: nova batalha de
bell hooks. https://elefanteeditora.com.br/descolonizara-escola-nova-batalha-de-bell-hooks/#:~:text=A%20
obra%20de%20bell%20hooks,sua%20aguardada%20
publica%C3%A7%C3%A3o%20no%20pa%C3%ADs
hooks, b. (1981). E eu não sou uma mulher: mulheres negras e feminismo (1a ed.). Plataforma Gueto: Rio de Janeiro.
hooks, b. (2017). Ensinando a transgredir: a educação como prática de liberdade (2a ed.). São Paulo: WMF Martins Fontes.
hooks, b. (2019a). Erguer a voz: pensar como negra, pensar como feminista. São Paulo: Elefante.
hooks, b. (2019b). O feminismo é para todo mundo: políticas arrebatadoras (4a ed.). Rio de Janeiro: Rosa dos Tempos.
hooks, b. (2020a). Tudo sobre o amor: novas perspectivas. São Paulo: Elefante.
hooks, b. (2020b). Ensinando pensamento crítico: sabedoria prática. São Paulo: Elefante.
Lorde, A. (2019a). Não existe hierarquia de opressão. In: H. B. Holanda (Org.). Pensamento feminista: conceitos fundamentais (pp. 246-256). Rio de Janeiro: Bazar do Tempo.
Lorde, A. (2019b). Idade, raça, classe e gênero: mulheres redefinindo a diferença. In: H. B. Holanda (Org.). Pensamento feminista: conceitos fundamentais (pp. 243-245). Rio de Janeiro: Bazar do Tempo.
Louro, G. L. (2014). Gênero, sexualidade e educação: uma perspectiva pós-estruturalista (16a ed.). Petrópolis, RJ: Vozes.
Resolução CNE/CP nº 2, de 20 de dezembro de 2019. Define as Diretrizes Curriculares Nacionais para a Formação Inicial de Professores para a Educação Básica e institui a Base Nacional Comum para a Formação Inicial de Professores da Educação Básica (BNC-Formação). Brasília. Recuperado de http://portal.mec.gov.br/docman/dezembro-2019-pdf/135951-rcp002-19/file
Silva, D. F. (2016). Sobre a diferença sem separabilidade. Recuperado de https://www.bienalmercosul.art.br/bienal-12-jornal/Sobre-diferen%C3%A7a-sem-separabilidade
Truth, S. (2020). E eu não sou uma mulher? A narrativa de Sojourner Truth (1a ed.). Rio de Janeiro: Irmã Editorial.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Educação
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Copyright
The submission of originals to Educação implies the transfer by the authors of the right for publication. Authors retain copyright and grant the journal right of first publication. If the authors wish to include the same data into another publication, they must cite Educação as the site of original publication.
Creative Commons License
Except where otherwise specified, material published in this journal is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International license, which allows unrestricted use, distribution and reproduction in any medium, provided the original publication is correctly cited.