"It's close, but it's very, very far": talking with children about spatial sense

Authors

  • Simone Damm Zogaib Universidade Federal de Sergipe (UFS), São Cristóvão, SE
  • Vânia Maria Pereira dos Santos-Wagner Universidade Federal do Espírito Santo (UFES), Vitória, ES

DOI:

https://doi.org/10.15448/1981-2582.2019.1.30133

Keywords:

Childhood education. Mathematical education. Geometry. Spatial sense. Notions of near of something/far from something.

Abstract

In this article, we show evidence of spatial orientation of 5-year-old children enrolled in a municipal early childhood education school. We consider what they say about the school/home/school path. Such study is part of a qualitative doctoral research in education on children's spatial sense in the field of geometry. This text was constituted from listening to children in fourteen realized interviews, from which we selected questions about space notions about near of something (close)/far from something (far away). In Clements (2004), Lorenzato (2006), Mendes and Delgado (2008) we find theoretical support to deal with spatial orientation. Corsaro (2011) and Sarmento (2007) have helped us to study childhood. We have verified that children possess knowledge about spatial orientation and relate spatial notions about near of something/far from something to their own reference points. We conclude that it is important to consider the uses and meanings that children attribute to spatial notions, but it is also worth considering the significant role of school in thinking and problematizing together with the children this spatial orientation in the school environment, neighborhood and city where they live and move.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Simone Damm Zogaib, Universidade Federal de Sergipe (UFS), São Cristóvão, SE

Professora do Departamento de Educação da Universidade Federal de Sergipe - UFS. Doutoranda em Educação pelo Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Federal do Espírito Santo - UFES. Bolsista da CAPES.

Vânia Maria Pereira dos Santos-Wagner, Universidade Federal do Espírito Santo (UFES), Vitória, ES

Professora aposentada do Instituto de Matemática da Universidade Federal do Rio de Janeiro - UFRJ. Professora voluntária do Programa de Pós-Graduação em Educação do Centro de Educação da Universidade Federal do Espírito Santo - UFES.

References

ARCE, A. Quem tem medo de ensinar na educação infantil? Em defesa do ato de ensinar. Campinas, SP: Alínea, 2007.

BARBOSA, I. G. Educação infantil, formação de conceitos e criatividade: discutindo uma versão sócio-histórico-dialética. In: CONGRESSO INTERNACIONAL DE CRIATIVIDADE: CRIATIVIDADE, PARA QUÊ?, 1., 1998, São Paulo. Anais [...]. São Paulo, 1998. p. 105-111.

BATTISTA, M. T. Spatial visualization and gender differences in high school geometry. Journal for Research in Mathematics Education, n. 21, p. 47-60, 1990.

https://doi.org/10.2307/749456

BISHOP, A. Mathematical enculturation. Londres: Kluwer, 1991.

https://doi.org/10.1007/978-94-009-2657-8_5.

https://doi.org/10.1007/978-94-009-2657-8_6.

BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília: MEC/CONSED/UNDIME, 2017.

BRASIL. Ministério da Educação. Diretrizes Curriculares Nacionais para a Educação Infantil. Diário Oficial da União, Brasília, 18 de dezembro de 2009, Seção 1.

CARVALHO, A. F; MÜLLER, F. Ética na pesquisa com crianças: uma problematização necessária. In: MÜLLER, F. (org.). Infância em perspectiva: políticas, pesquisas e instituições. São Paulo: Cortez, 2010. p. 17-38.

CLEMENTS, D. H. Geometric and spatial thinking in early childhood education. In: CLEMENTS, D. H.; SARAMA, J.; DIBIASE, A. M. Engaging young children in mathematics: Standards for early childhood mathematics education. Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum, 2004. p. 267-298.

CORSARO, W. A. Sociologia da infância. Tradução: Lia Gabriele Regius Reis. São Paulo: Artmed, 2011.

FIORENTINI, D.; LORENZATO, S. Investigação em educação matemática: percursos teóricos e metodológicos. Campinas, SP: Autores Associados, 2006.

FLICK, U. Introdução à pesquisa qualitativa. 3. ed. Porto Alegre: Artmed, 2009.

ITACARAMBI, R. R.; BERTON, I. C. B. Geometria, brincadeira e jogos: 1º ciclo do ensino fundamental. São Paulo: Livraria da Física, 2008.

KRAMER, S. Infância, cultura contemporânea e educação contra a barbárie. In: SEMINÁRIO INTERNACIONAL DA OMEP - INFÂNCIA E EDUCAÇÃO INFANTIL: REFLEXÕES PARA O INÍCIO DO SÉCULO, 2000, Rio de Janeiro. Anais [...]. Rio de Janeiro: Ravil, 2000. p. 34-53.

LYNCH, K. A imagem da cidade. Porto: Edições 70, 1982.

LORENZATO, S. Educação infantil e percepção matemática. São Paulo: Autores Associados, 2006.

LORENZATO, S. Para aprender matemática. 3. ed. Campinas, SP: Autores Associados, 2010.

LÜDKE, M.; ANDRÉ, M. Pesquisa em educação: abordagens qualitativas. São Paulo: EPU, 2013.

MALHO, M. J. A criança e a cidade: independência de mobilidade e representações sobre o espaço urbano. Reflexão e Acção, Lisboa, n. 83, p. 52-57, 2010.

Disponível em: https://www.dge.mec.pt. Acesso em: 13 fev. 2018.

MENDES, M. de F.; DELGADO, C. C. Geometria: textos de apoio para educadores de infância. Lisboa: Direção-Geral de Inovação e Desenvolvimento Curricular – DGIDC: Ministério da Educação, 2008.

OWENS, K. The role of visualization in young students´learning. In: ZALAVSKY, O. (ed.). Proceedings of 23th PME Conference. Haifa: Israel Institute of Technology, 1999. v. 1. p. 220-234.

ROMBERG, T. A. Perspectives on scholarship and research methods. In: GROUWS, D. A. (ed.). Handbook of research on mathematics teaching and learning. National Council of Teachers of Mathematics. New York: Macmillan, 1992. p. 49-64.

SARMENTO, M. J. Visibilidade social e estudo da infância. In: VASCONCELLOS, V. R.; SARMENTO, M. J. Infância (invisível.). São Paulo: Junqueira e Marin, 2007. p. 25-49.

SARMENTO, M. J. A criança cidadã: vias e encruzilhadas. Imprópria, Lisboa, n. 2, p. 45-49, 2012.

SARMENTO, M. J.; SOARES, N.; TOMÁS, C. Participação social e cidadania activa das crianças. In: ENCONTRO INTERNACIONAL DO FÓRUM PAULO FREIRE, 4., Porto, Portugal, 2004.

Disponível em: www.paralapraca.org.br. Acesso em: 11 fev. 2018.

SILVA, C. M. S. da; SANTOS-WAGNER, V. M. P. dos. Considerações para os iniciantes em pesquisas em educação matemática e educação do campo. In: SILVA, C. M. S. da; SANTOS-WAGNER, V. M. P. dos; MARCILINO, O. T.; FOERSTE, E. Metodologia da pesquisa em educação do campo: povos, territórios, movimentos sociais, sustentabilidade. Vitória, ES: UFES, Programa de Pós-Graduação em Educação, 2009. p. 53-64.

SMOLE, K. S. A matemática na educação infantil: a teoria das inteligências múltiplas na prática escolar. Porto Alegre: Artmed, 2003.

SMOLE, K. S.; DINIZ, M. I.; CÂNDIDO, P. Brincadeiras infantis nas aulas de matemática. Porto Alegre: Artes Médicas, 2000.

STAKE, R. E. Pesquisa qualitativa: estudando como as coisas funcionam. Porto Alegre: Penso, 2011.

STEFFE, L. P.; THOMPSON, P. W. Teaching experiment methodology: underlying principles and essential elements. In: LESH, R.; KELLY, A. E. (ed.). Research design in mathematics and science education. Hillsdale, NJ: Erlbaum, 2000. p. 267-307.

VALE, I.; BARBOSA, A.; PALHARES, P. A visualização e a resolução de problemas envolvendo padrões: um estudo no segundo ciclo. 2007.

Disponível em: www.ese.ipvc.pt/padroes/artigos/2007_05.pdf. Acesso em: 21 jan. 2018.

ZOGAIB, S. D.; SANTOS-WAGNER, V. M. P. dos. Matemática na educação infantil: uma análise da produção acadêmica no sudeste brasileiro. In: REUNIÃO CIENTÍFICA REGIONAL SUDESTE DA ANPED, 12., Vitória, 2016. Anais [...]. Vitória, ES: Universidade Federal do Espírito Santo, Programa de Pós-Graduação em Educação, 2016. p. 3.261-3.278.

Published

2019-05-06

How to Cite

Zogaib, S. D., & Santos-Wagner, V. M. P. dos. (2019). "It’s close, but it’s very, very far": talking with children about spatial sense. Educação, 42(1), 107–116. https://doi.org/10.15448/1981-2582.2019.1.30133

Issue

Section

Other Topics