The student-worker's view of evasion and permanence in technical education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15448/1981-2582.2019.1.29329

Keywords:

Evasion. Permanence. Student-worker. Technical course.

Abstract

In this article, it was aimed at bringing to the debate causes about school dropout and permanence in education under the student-worker’s view that participates in the technical courses subsequent to High School of the Federal Institute of Education, Science and Technology of Amapá / IFAP - Campus in Santana. As methodology, the qualitative research based on dialectical historical materialism and the data treated by the procedures of analysis of contents. The analyses of interview were divided into three parts, perspective of admission in the course; determinant variables for evasion; permanence of the student-worker of the IFAP/STN and post-course conclusion expectation and perception. The most cited variables that are present in our research are the cause of permanence and evasion of the studentworker, they are job; family; school infra-structure; acquaintance; pedagogical practice and internship.

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Author Biographies

Ronaldo Marcos de lima Araujo, Universidade Federal do Pará, Belém, PA

-Doutor em Educação pela UFMG;

-Pós-Doutoramento no PPFH-UERJ;

-Professor Titular do Núcleo de Estudos Transdisciplinares em Educação Básica da UFPA atuando como professor da graduação e da pós-graduação mestrado e doutorado;

-Coordena o GEPTE -Grupo de Estudos e Pesquisas sobre Trabalho e Educação;

-Mantem produção bibliográfica regular focando principalmente na área de Trabalho e Educação e, em particular, no ensino médio e na educação profissional

 -Membro do Conselho Estadual de Educação do Estado do  Pará ;

-Membro da Comissão da Area de Educação junto a CAPES;

-Diretor-Geral do Núcleo de Estudos Transdisciplinares em Educação Básica;

-Associado da ANPED, da ANPAE e da SBPC;

-Bolsista Produtividade do CNPq.

Raimundo Barbosa Silva Filho, Universidade Federal do Pará, Belém, PA

_Mestre em Educação -PPEB/UFPA;

_Professor nível superior da Faculdade do Estado do Amapá/UEAP nos COMPONENTES: Políticas Públicas Educacionais; Planejamento Educacional;

_- Membro doGrupo de Estudos e Pesquisas sobre Trabalho e Educação da UFPA/GEPTE. 

 

Ana Maria Raiol da Costa, Universidade Federal do Pará, Belém, PA

- Doutoranda em Educação do Programa de Pós Graduação em Educação/PPGED/UFPA;

-Mestra em Educação/ICED/UFPA

- Membro doGrupo de Estudos e Pesquisas sobre Trabalho e Educação da UFPA/GEPTE. 

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Published

2019-05-06

How to Cite

Araujo, R. M. de lima, Silva Filho, R. B., & Costa, A. M. R. da. (2019). The student-worker’s view of evasion and permanence in technical education. Educação, 42(1), 127–137. https://doi.org/10.15448/1981-2582.2019.1.29329

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